نماینده انزلی نسبت به نابودی جنگل‌ها و سواحل و افشاگری هشدار داد
کد خبر: ۳۸۵۳۲۸
۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵
0
نماینده انزلی در مجلس شورای اسلامی با انتقاد شدید از اینکه عملکرد منطقه آزاد انزلی به هیچ عنوان قابل دفاع نبوده است گفت: ماهیت منطقه آزاد انزلی این بود که در آنجا کالا‌هایی تولید شود که با محیط زیست همخوانی داشته و با تکنولوژی بالا باشد، اما اکنون منطقه آزاد انزلی به سمت خرده فروشی حرکت کرده و هیچ یک از سیاست‌های منطقه آزاد در آن رعایت نمی‌شود.
توسعه منطقه آزاد انزلی باعث نابودی جنگل‌ها و سواحل
احمد دنیامالی در گفتگو با خبرنگار پول نیوز با تاکید بر اینکه منطقه آزاد انزلی می‌بایست تولید، اشتغال زایی و صادرات کالا‌های تولید داخل را در دستور کار داشته باشد گفت: در حال حاضر منطقه آزاد انزلی به فروشگاهی برای جذب گردشگران تبدیل شده و بیش از آنکه به نفع اقتصاد کشور باشد به زیان است.

وی با اشاره به بحث توسعه منطقه آزاد انزلی گفت: در ابتدا قرار بود ۳ هزار هکتار به این مجموعه اضافه شود، اما در نهایت قرار شد ۲ هزار هکتار افزایش محدوده منطقه آزاد انزلی صورت بگیرد که در هر صورت تصمیم درستی نیست.

عضو کمیسیون عمران مجلس با هشدار نسبت به اینکه نباید تغییر کاربری در منطقه آزاد انزلی صورت بگیرد گفت: منطقه آزاد انزلی در محدوده ساحلی قرار گرفته و زمین‌هایی که قرار است برای توسعه منطقه آزاد اختصاص داده شود، زمین‌های شالیزار، باغات، منابع طبیعی، زمین‌های کشاورزی و جنگل‌های هیرکانی است.

وی با ابراز تاسف از اینکه بحث توسعه منطقه آزاد انزلی مغایر اصولی است که برای منطقه ساحلی و محیط زیست نوشته شده است گفت: به بهانه توسعه منطقه ازاد انزلی ظرفیت‌های مهمی از انزلی و گیلان را نابود می‌کنند.

دنیامالی افزود: قبل از آنکه بخواهیم به بحث توسعه منطقه آزاد انزلی بپردازیم، ابتدا باید به این سوال پاسخ بدهیم که در این دو هزار هکتاری که اکنون به منطقه آزاد انزلی اختصاص داده شده، چه کار‌هایی صورت گرفته و تا چه اندازه با اهداف سیاست گذاری شده همگام بوده است.
 
وی با اشاره به تغییراتی که قرار است در ۲۳ روستا برای توسعه منطقه ازاد صورت بگیرد گفت: قرار است منابع طبیعی را نابود و زندگی روستاییان را بحرانی کنیم تا شهر صنعتی سفیدرود و فرودگاه احداث کنیم، اما سوال اینجاست که وقتی فرودگاه وصل به شهرک صنعتی در منطقه آزاد نیست، چه نقشی برای این منطقه دارد؟

نماینده انزلی در مجلس شورای اسلامی گفت: فرودگاه زمانی می‌تواند ارزش داشته باشد که وصل به منطقه آزاد باشد، اما فرودگاه را در منطقه‌ای احداث می‌کنیم که یک فرد خارجی هنگامی که می‌خواهد وارد منطقه آزاد شود، ابتدا باید وارد منطقه اصلی شده و تمام مراحل دریافت مجوز ورود به کشور را طی کند تا بتواند وارد منطقه آزاد انزلی شود.

وی با زیر سوال بردن احداث فرودگاه خارج از منطقه آزاد انزلی گفت: ایجاد چنین فرودگاهی چه فایده و خاصیتی دارد، به غیر از آنکه زمین‌های مرغوب ساحلی، کشاورزی و فضا‌های جنگلی را نابود میکند؟

دنیامالی با تاکید بر اینکه پشت توسعه منطقه آزاد انزلی موارد بسیاری وجود دارد که اگر روزی آن‌ها را برملا کنم، برای خیلی‌ها گران تمام می‌شود گفت: من مخالف توسعه استان گیلان نیستم، بلکه مخالف زد و بند، فساد، رانت، زمین خواری و تغییر کاربری اراضی هستم.

وی هشدار داد: اکنون مجوز‌هایی که برای منطقه آزاد انزلی داده شده به نوعی است که شالیزار‌ها را خشک می‌کنند و به جای آن ساختمان می‌سازند، این چه نوع رفتار اقتصادی است که محیط زیست را ویران میکند؟
نماینده انزلی در مجلس تاکید کرد: من مخالف توسعه منطقه آزاد بدین شکل هستم، زیرا استراتژی کشور تغییر کاربری را ممنوع کرده و مهمتر اینکه این تغییر کاربری برای گسترش مناطق آزاد باشد.

دنیامالی با اعلام اینکه توسعه منطقه آزاد انزلی به خشک شدن فضای سبز و نابودی جنگل‌ها و سواحل منجر می‌شود گفت: بی شک شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت این رویکرد را بدرستی بررسی و با آن مخالفت کردند همانطور که دیدیم با این توسعه مخالفت و این مصوبه لغو شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: