ثبات نرخ سود در بازار‌های مالی
کد خبر: ۳۸۵۳۵۰
۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
0
​در بازار‌های مالی اولین هفته پاییز نرخ سود‌ها مسیر ثابتی داشته اند. بررسی‌های انجام شده در خصوص سه بازار نشان می‌دهد روند معاملات در بازار‌های مالی میان بانک‌ها و سیاست‌های کلان سیاست گذاران به گونه‌ای بوده که نرخ بهره مسیر کم نوسانی را در این هفته پیموده است.

سکوت سه بازار مهم در ابتدای پاییز

به طور کلی بازار اولیه، بازار باز و بازار بین بانکی سه بازار مهمی است که در آن بانک‌ها به همراه سایر فعالان اقتصادی در تکاپوی بهبود وضعیت نقدینگی خود هستند. در بازار اولیه دولت با فروش اوراق می‌تواند درآمد خود را از طریق غیر تورمی ارتقا داده و بانک‌های خریدار اوراق نیز می‌توانند دوباره آن را در بازار باز به فروش رسانده و از این طریق استقراض نقدینگی از بانک مرکزی کنند. نرخ بهره نیز سومین شاخص و در عین حال کلیدی ترین آن در تبیین وضعیت اقتصاد قلمداد می‌شود. مهم‌ترین اتفاق در هفته اول مهر ماه آن بوده که این متغیر در کانال خود ثابت بوده و تغییر محسوسی را در مقایسه با هفته قبل به ثبت نرسانده است.

روند نرخ سود‌ها در بازار‌های بین بانکی مسیری ثابت را در اولین هفته مهر ماه به ثبت رسانده است. به طور کلی در هر هفته سه بازار مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که مهم‌ترین سیگنال‌ها از وضعیت نقدینگی بانک‌ها به شمار می‌آیند.

بازار اولیه اوراق بدهی دولتی در این هفته کاهش قابل توجهی داشته، اما همچنان نرخ سود موزون در آن در سطح ثابتی قرار داشته است.

روند ثابت عملکرد نرخ سود در بازار اولیه هفته اول مهر ماه
در اولین هفته پاییز ۱۴۰۱ دولت به روایت وزارت اقتصاد و دارایی تنها توانسته ۲۸۳ میلیارد تومان اوراق به مشتریان خود بفروشد. این مشتریان مهمترینشان بورسی‌ها و نهاد‌های مالی هستند. در این هفته میزان مشارکت بانکی‌ها در بازار اولیه برابر با صفر بوده و تمام اوراق را بورسی‌ها خریداری کرده اند.

نرخ سود موزون در این بازارها، اما در مرز ۲۲ درصد ثابت مانده و تغییری را به نسبت هفته قبل خود ثبت نکرده است.

به طور کلی اوراقی که بانکی‌ها در این بازار از دولت خریداری می‌کنند از مهم‌ترین ابزار‌ها در معاملات بازار باز به شمار می‌آید.

در همین رابطه روند معاملات بازار باز نشان می‌دهد حجم تزریق پول بانک مرکزی در این بازار در مرز ۷۰ همت ثابت مانده و نرخ سود تغییری را ثبت نکرده است.

ثبات نرخ سود در بازار باز هفته اول مهر ماه
در اولین هفته مهر ۱۴۰۱ در سال جاری حجم خرید اوراق از بانک‌های نیازمند از سوی بانک مرکزی برابر با ۶۸ هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان بوده است. به طور کلی بررسی معاملات خرید اوراق بدهی دولتی در این هفته‌ها نشان می‌دهد تغییر چندانی در مرز تزریق پول بانک مرکزی در دو ماه اخیر وجود نداشته است. در کنار روند ثابت تزریق پول در بازار باز، نرخ سود معاملات نیز تقریبا ثابت بوده و برای یک ماه متوالی در مرز ۲۱ درصد قرار گرفت.

در کنار بازار باز، بانک‌ها در بازار بین بانکی نیز می‌توانند نیاز‌های کوتاه مدت خود را از طریق بده بستان به نهاد‌های مالی مرتفع سازند. در این معاملات نرخ بهره بین بانکی کشف می‌شود که در این هفته تقریبا ثابت مانده است.

ثبات نرخ بهره بین بانکی در هفته اول مهر ۱۴۰۱
در اولین هفته مهر ماه امسال نرخ سود بین بانکی در مرز ۲۰.۹ درصد ثابت ماند. این شاخص به صورت موزون از طریق بده بستان میان نهاد‌های مالی مقروض با بانک‌های دارای مازاد استخراج می‌شود که از جمله متغیر‌های کلیدی اقتصاد محسوب می‌شود. روند آمار‌های ثبت شده در این بازار نشان می‌دهد این نرخ نیز در هفته اخیر ثابت مانده و در کانال ۲۰.۹ درصد قرار گرفته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: