کد خبر: ۳۸۵۳۷۵
۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
0
تجارت ایران در نیمه نخست سال جاری به لحاظ ارزشی رشدی ۱۳.۲ درصد را ثبت کرد؛ اما این روند به لحاظ وزنی شکل معکوس داشت؛ بطوریکه صادرات در این بازه با افت ۱۲.۵ درصدی همراه بود. با این شرایط این سوال مطرح می‌شود که چه عواملی افت حجمی صادرات را به همراه داشته است؟

خروج سنگین وزن‌ها از سبد صادراتی ایران

میزان تجارت خارجی کشور در نیمه نخست امسال ۵۱ میلیون و ۷۸۳ هزار تن کالا بوده که این میزان صادرات از حیث وزن نسبت به سال گذشته ۱۲.۵ درصد کاهش داشته است. طی ماه‌های اخیر همواره شاهد سبقت گرفتن میزان تجارت خارجی کشور به لحاظ وزنی نسبت به ارزش بوده ایم.

روندی که این پرسش را مطرح کرد که کاهش حجم صادرات می‌تواند به از دست دادن بازار‌های صادراتی منجر شود. سوالی در پاسخ به آن محمد مهدی رئیس‌زاده، مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران به «اکوایران» گفت: کاهش حجمی صادرات در مدت زمان مورد بررسی به تغییر نوع کالا‌های صادراتی باز می‌گردد و این تغییر موجب شد برهم خوردن تعادل به لحاظ وزنی و ارزشی در تجارت خارجی شد و این امر به معنی از دست دادن بازار‌های صادراتی نیست.

به گفته مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران در دوره‌های قبلی بیشترین صادرات محصولات ایرانی به مواد اولیه که وزن بالایی داشتند از جمله (فولاد، سیمان، پتروشیمی و ...) اختصاص داشت، اما با عوارضی که برای صادرات این کالا‌ها در نظر گرفته شده در حال حاضر شاهد کاهش صادرات این قبیل کالا‌ها هستیم و این امر موجب شد تا وزن کالای صادراتی در مقابل ارزش کاهش داشته باشد.

رییس زاده در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چه کالایی بیشترین حجم صادرات را به خود اختصاص داده اند عنوان کرد: کالا‌های حجمی که بیشتر در غالب کالای لوکس قرار دارند در حال حاضر بخش اعظمی از سبد کالای صادراتی را به خود اختصاص داده اند و آنچه مسلم است این کالا‌ها به لحاظ وزنی در میان کالا‌های سبک قرار دارند.

مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران در ادامه به تاثیر جنگ روسیه و اوکراین اشاره کرده و در این خصوص می‌گوید: جنگ اوکراین موجب شد تا صادرات برخی محصولات کشاورزی نیز افزایش پیدا کند، این محصولات در رده کالا‌هایی قرار دارند که حجم کمی دارند، اما با توجه به جنگ قیمت آن‌ها افزایش یافته و این امر نیز بر سبقت گرفتن ارزش کالا‌های صادراتی بر وزن آن‌ها اثرگذارد.

وضعیت تجارت خارجی در نیمه سال
براساس آمار گمرک روند تجارت در نیمه نخست سال جاری نشان می‌دهد، تجارت خارجی کشور در ۶ ماهه سال جاری با ۱۳.۲ درصد افزایش در ارزش به رقم ۵۰ میلیارد و ۲۸۲ میلیون دلار رسید، روند صادرات کشور در نیمه اول سال جاری ۶۸ میلیون و ۱۰۳ هزار تن بوده است.

به لحاظ وزنی هم میزان تجارت خارجی کشور در نیمه نخست امسال ۵۱ میلیون و ۷۸۳ هزار تن کالا به ارزش ۲۴ میلیارد و ۲۵۱ میلیون دلار بوده که این میزان صادرات از حیث وزن ۱۲.۵ درصد کاهش و به لحاظ ارزش ۱۳.۳۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

اما در خصوص میزان واردات در مدت زمان مورد بررسی می‌توان گفت، در این مدت ۱۶ میلیون و ۳۲۰ هزارتن کالا به ارزش ۲۶ میلیارد و ۳۱ میلیون دلار وارد شد که از حیث وزن ۱۴.۷۲ درصد کاهش و از لحاظ ارزش ۱۳.۱۵ افزایش داشت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: