April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
نماینده بندرلنگه از فرصت سوزی‌ها انتقاد کرد
کد خبر: ۳۸۵۳۸۷
۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
نماینده بندرلنگه، بستک و پارسیان در مجلس شورای اسلامی از افزایش تعرفه صادرات فولاد انتقاد کرد و گفت: در نتیجه تصمیمات عجولانه، غیر کارشناسی و خلق الساعه، صنایع کشور را با چالش رو به رو می‌کنیم و فرصت‌های اقتصادی را از دست می‌دهیم.

صنعت و اشتغال گرفتار تصمیمات عجولانه

احمد جباری در گفت و گو با پول نیوز گفت: آقایانی که با تصمیمات غیر کارشناسی برای تولید و اشتغال کشور مشکل درست می‌کنند، باید بدانند که بحران برای صنایع مادر تا چه اندازه می‌تواند باعث بحران اقتصادی شود.


عضو کمیسیون عمران مجلس با اعلام اینکه تعرفه سنگینی بر صادرات فولاد بسته شده که باعث نگرانی تولیدکنندگان این صنعت است گفت: گویا تعرفه را ۲۴ درصد تصویب کردند و این عدد بزرگ باعث نگرانی دست اندرکاران فولاد شده است.


جباری با اعلام اینکه در خارج از ایران بازار فولاد خوبی داریم گفت: اگر نتوانیم به موقع در بازارحضور پیدا کنیم و نیاز کشور‌هایی که سالهاست با آن‌ها کار می‌کنیم را فراهم کنیم، فرصت‌ها را از دست میدهیم.


وی با ابراز تاسف از اینکه گاهی تصمیمات خلق الساعه‌ای گرفته می‌شود که مشکل افرین می‌شود گفت: بی شک بستن تعرفه سنگین بر صادرات فولاد یکی از تصمیمات غیر کارشناسی است که در صورت تجدیدنظر نکردن، تبعات آن را مشاهده خواهیم کرد.


عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه تصمیم افزایش تعرفه، بی شک باعث رکود در تولید داخل، کاهش صادرات و از دست دادن بازار‌های خارجی می‌شود گفت: در خارج از کشور هیچ کس منتطر ما نمی‌ماند و برای خرید فولاد ما التماس هم نمیکنند. امروزه دنیای تجارت حرف خودش را می‌زند و به نوعی تصمیم می‌گیرد و رفتار می‌کند که سود بیشتری داشته باشد، در نتیجه به سرعت کشور‌های مصرف کننده، فولاد کشور‌های دیگر را جایگزین فولاد ما می‌کنند.


وی افزود: اگر در آینده هم بخواهیم تعرفه را باز گردانیم و این اشتباه را جبران کنیم، کشور‌های دیگر به این سادگی از خودشان انعطاف نشان نمی‌دهند. مگر می‌شود کشور‌ها با تصمیمات احساسی و خلق الساعه کشورمان، حرکت کنند؟
جباری با اشاره به مدت دار بودن قرارداد‌ها گفت: قرارداد‌های اقتصادی بین المللی یک روزه، یک هفته و یک ماه نیست که بخواهند مطابق رفتار‌های ما در قراردادهایشان تجدیدنظر کنند.

 

بیشتر بخوانید:افت شدید فروش فولاد در بازار سهام


نماینده بندرلنگه، بستک و پارسیان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اکنون در داخل ظرفیت تولید فولاد دو برابر نیاز داخل است گفت: باید نگران این باشیم که اگر در صادرات به مشکل خوردیم، با این اضافه تولید چه کار خواهیم کرد.


وی با اعلام اینکه در مجلس قانون جهش تولید مسکن راتصویب کردیم گفت: در صورت اجرای این قانون، نیاز به مصالح ساختمانی بسیاری داریم و بی شک نیاز‌های داخلی ما در عرصه مختلف وجود دارد که یک بخش آن به فولاد باز می‌گردد، بنابر این باید برای این حجم از ساخت وساز، فولاد و آهن تولید کنیم، اما وقتی نیاز داخلی کشور تامین شد، باید در حوزه صادرات برای این اضافه تولید چاره اندیشی کرد.


جباری با هشدار نسبت به اینکه وقتی تعرفه بالایی بر صادرات فولاد بستیم، به صادرات ضربه و در نهایت به صنعت شکل گرفته اسیب میزند گفت: خطرات تهدید علیه تولید فولاد، زنگ خطری است که باید تصمیم گیرندگان پاسخگوی آن باشند.
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: امروزه می‌بینیم که درکل کشور مباحث کم آبی و بی آبی به شدت آزار دهنده شده و فولادسازی به عنوان صنعت آب بر، مشکل کشور است که باید چاره اندیشی شود.


جباری با تاکید بر اینکه فولاد یک بحث تولید و یک بحث اشتغالزایی دارد گفت: رهبری درتمامی سال‌ها گذشته اهمیت تولید و اشتغال را بار‌ها مورد تاکید قرار داده اند. امسال را نیز بر مبنای تولید نامگذاری کردند تا تاکید کنند دغدغه تولید دارند و سالهاست تولید در تمامی مباحث نامگذاری سال‌ها دیده می‌شود.


نماینده بندرلنگه، بستک و پارسیان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تولید مادراشتغالزایی و رونق اقتصادی است گفت: بی شک تولیدی مد نظر است که پایدار و ماندگار باشد که فولاد سازی‌ها هم ماندگار و هم پایدار هستند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: