April 2024 17 / چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۵۳۹۱
۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
0
قطعی اینترنت بحران شدیدی در کسب و کار‌های مجازی ایجاد کرده است.

قطعی اینترنت و خسارت به کسب و کار‌های نوین

زندگی بشر امروز وابسته به اینترنت شده و به نظر می‌رسد این فضا بخش قابل توجهی از اقتصاد جهان را در قبضه خود گرفته است.

به دنبال اغتشاشات اخیر در بسیاری از شهر‌های کشور و استفاده از پلتفرم‌ها و تشدید جریانات ناامنی در کشور بسیاری از کسب و کار‌های کوچک که از طریق پلتفرم اینستاگرام راه اندازی شده بود، حالا بدنبال قطعی اینترنت این کسب و کار‌ها به خطر افتاده است.

در دنیای مدرن مدارک و مستندات بسیاری از شرکت‌ها از طریق واتساپ جابه‌جا می‌شوند. قطعی اینترنت در این روز‌ها باعث شد بسیاری از کار‌ها قفل شوند. به دلیل تعطیلی کسب‌وکار‌ها در روز‌های پایانی هفته چندان قطعی اینترنت خود را نشان نداد، اما با آغاز هفته و شروع کار به نظر می‌رسد که بسیاری از کسب‌وکار‌ها نتوانند کار‌های خود را دنبال کنند.

تبعات قطعی اینترنت و فیلترشدن واتساپ امروز مشخص نخواهد شد و در روز‌های آینده اثرات آن نمود بیشتری خواهد داشت.

این شرکت‌ها نیز اطلاعات مربوط به پرداخت و بازاریابی و ... را از طریق اینترنت انجام می‌دهند و با قطعی این فضا فعالیت آن‌ها نیز مختل می‌شود؛ به نظر می‌رسد قطعی اینترنت بیش از ۵۰ درصد بر روند فعالیت بنگاه‌های اقتصادی تاثیر گذاشته و باعث افت فعالیت اقتصادی آن‌ها شده است.

قطعی اینترنت صددرصد بر کسب‌وکار شرکت‌هایی که در این فضا کار می‌کنند تاثیر گذاشته و فعالیت آن‌ها را مختل کرده است.

ما بخشی از جامعه جهانی هستیم و باید جامعه را آموزش بدهیم که از امکانات روز دنیا درست استفاده کنند، نمی‌توانیم مردم را محدود کنیم، همه باید از سازوکار‌های مدرن استفاده بهینه کنند.

انجمن تجارت الکترونیک تهران با اعتراض به فیلترینگ‌ها و محدودیت‌های اخیر اینترنتی اعلام کرده که فیلترینگ اینستاگرام ۴۰۰ هزار کسب و کار اینترنتی را در بحران شدیدی قرار داده و معاش میلیون‌ها نفر را به خطر انداخته است.

انجمن تجارت الکترونیک تهران در بیانیه اخیر خود به شرایط فعلی محدودیت‌های اینترنتی در کشور اعتراض کرده و اعلام کرده که:

«انجمن تجارت الکترونیک تهران ضمن عرض تسلیت به خاطر از دست دادن جمعی از هموطنان‌مان در اعتراض‌های اخیر، تاثر خود را از بروز این حوادث اعلام می‌دارد.»

در این ابلاغیه که متن کامل آن را در انتهای مطلب در اختیار شما قرار می‌دهیم، فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنتی به تیغ تحریم داخلی تشبیه شده و نسبت به این شرایط ابراز نگرانی شده است. این انجمن در ادامه و با اشاره به ضرر سنگین محدود‌سازی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی برای کسب و کار‌های کوچک خانگی و آنلاین گفته:

قطع دسترسی به اینستاگرام، بیشتر از ۴۰۰ هزار کسب وکار را با خطر نابودی مواجه ساخته و امرار معاش بیشتر از یک میلیون نفر را با مشکلاتی جدی همراه کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده که برخورد قهری با کاربران مشاغل اینترنتی در فضای آنلاین، تیشه به ریشه تجارت الکترونیک کشور می‌زند و منجر به ایجاد نارضایتی بیشتر در پرسنل شرکت‌های فناور می‌شود. انجمن تجارت الکترونیک تهران در ادامه از مهاجرت گسترده نخبگان کشور به عنوان پیامد اصلی این شرایط یاد کرده و مسئولیت هر اتفاقی را بر عهده نهاد‌های قانونگذار دانسته است.

فیلترینگ دائمی اینستاگرام اشتغال ۴ میلیون نفر را به خطر می‌اندازد

کارشناس کسب و کار‌های مجازی با بیان اینکه برآورد دقیقی از خسارت مالی کسب وکار‌های مجازی از قطعی اینترنت در دست نیست، اظهار کرد: اشتغال ۴ میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم به اینترنت و شبکه اجتماعی اینستاگرام وابسته است و از ادامه قطعی اینترنت آسیب خواهند دید.

محمود راشدی، کارشناس کسب و کار‌های مجازی خاطرنشان کرد: در کشورما بیش از سه میلیون نفر به صورت غیرمستقیم و یک میلیون نفر به صورت مستقیم در حال کسب درآمد از شبکه اجتماعی اینستاگرام بوده و طبیعی است که در اتفاقاتی که این روز‌ها در حال وقوع است این دسته از کسب و کار‌ها آسیب می‌بینند.

فیلترینگ دائمی اینستاگرام تاثیر نامناسبی بر کسب و کار‌های اینترنتی خواهد داشت


وی با تاکید براینکه فیلترینگ اینستاگرام و واتس آپ تاثیر نامناسبی بر کسب و کار‌های آنلاین خواهد داشت، افزود: برای افرادی که در فضای مجازی کسب و کار اینترنتی راه انداخته و در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند تزلزل و قطعی‌ها هرچندباره اینترنت موجب کاهش سرمایه‌گذاری و فرار سرمایه‌ها از این بخش خواهد شد و نوعی بی‌اعتمادی به این فضا را هم برای مشتریان و هم فعالان اقتصادی ایجاد خواهد کرد.


کارشناس کسب و کار‌های مجازی با بیان اینکه البته رسیدگی به موضوعات امنیتی هم موضوعی مهم است، عنوان کرد: برای قطع و وصل اینترنت باید ضوابط قانونی وجود داشته باشد تا هر موضوعی سبب قطع و وصل‌های چندین روزه در این فضا نباشد.


وی با بیان اینکه برخلاف وعده‌ها در دولت جدید سرعت اینترنت نه تنها بهبود نداشته که با کاهش سرعت نیز مواجه شده است، خاطرنشان کرد: البته فعالان فضای کسب و کار با وجود کاهش سرعت اینترنت در حال فعالیت بودند، اما قطعی‌های چندین روزه تاثیرات نامناسبی بر روی اقتصاد دیجیتال در کشور خواهد داشت.
سرمایه‌گذاری در فعالیت اینترنتی کاهش خواهد یافت


راشدی خاطرنشان کرد: دولت به طور دائم شعار حمایت از اقتصاد دیجیتال را مطرح می‌کند، اما در عمل منافع این بخش در نظر گرفته نمی‌شود. سرمایه‌گذاران در این بخش به طور حتم در ماه‌ها و سال‌های آتی با ملاحضات و محافظه‌کاری بیشتری در این فضا سرمایه‌گذاری خواهند کرد.


وی عنوان کرد: تمامی برنامه‌ریزی و پلت‌فرم‌هایی که استارت‌آپ‌ها در توزیع و خدمات آنلاین در نظر می‌گیرند با قطع چندین روزه فضای مجازی و شبکه‌هایی مانند ایسنتاگرام به هم خواهد خورد.


بسیاری از فعالان کسب و کار آنلاین با تعطیلی کامل مواجه شده‌اند


کارشناس فضای کسب و کار اظهار کرد: برآورد دقیقی از میزان خسارت کسب وکار‌های مجازی از قطعی اینترنت در این دوره در دست نیست، اما به طور حتم بسیاری از فعالان این بخش اکنون با تعطیلی کامل مواجه هستند.


وی با اشاره به تلاش‌های سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برای رفع فیلتر اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی دیگر خاطرنشان کرد: بعید به نظر می‌رسد که این رفع فیلتر به این زودی‌ها انجام شود و در این میان انتشار اخباری توسط برخی رسانه‌ها از جمله خبرگزاری فارس مبنی بر فیلتر دائمی شبکه‌های اجتماعی نمک بر زحم فعالان فضای مجازی است.


درآمد حداقلی و معیشتی بسیاری از فعالان کسب و کار مجازی


کارشناس فضای کسب و کار تصریح کرد: اگرچه برخی از اینفلوئنسر‌ها درآمد‌های قابل توجهی از فضای مجازی دارند، اما بخش عمده فعالان کسب و کار در فضای مجازی درآمد‌های حداقلی و معیشتی دارند و نباید زندگی آن‌ها را محدود کرد.


وی افزود: از نظر صنفی و قانونی فعالیت در شبکه‌های مجازی با دشواری و مشکلات بسیاری مواجه است. سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تلاش‌هایی برای حل مشکلات انجام داده‌اند، اما به نتیجه نرسیده است. برخی از فعالان بازار مجازی کار را به کلی تعطیل کرده‌اند که سرمایه مالی و اجتماعی کشور هستند و آسیب‌های بسیاری به جامعه خواهد زد.


راشدی اظهار کرد:‌فعالان مالی و کسب و کار آنلاین که ارز وارد کشور می‌کنند نیز با مشکل زیادی مواجه شده‌اند.


وی با بیان اینکه عدم تحویل و توزیع خرید ها‌ی آنلاین که سفارش آن‌ها ثبت شده، اما کالا تحویل نشده نیز با مشکل مواجه شده‌اند، تصریح کرد: کسب و کار‌های آنلاین محدود به بازار داخلی نبوده و اکنون شرکت‌هایی هستند که در زمینه برنامه‌نویسی یا سایر تخصص‌ها به شرکت‌های خارجی خدمات ارایه می‌دهند و اکنون با قطعی اینترنت و فضای مجازی با مشکلات بسیار مواجه شده‌اند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: