April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۵۳۹۳
۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸
0
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو خاطر نشان کرد: خودرو‌هایی که مشمول قیمت‌گذاری است به بهانه پایین بودن کیفیت از رده تولید خارج می‌شوند که دیگر خودرویی مشمول قیمت گذاری نشود و بتوان آن‌ها را آزاد بفروش برسد به عبارتی آن‌ها را مهندسی بازار می‌کنند.

پشت پرده واقعی توقف تولید سمند و پژو ۴۰۵

مهدی دادفر با اشاره به دلایل توقف تولید سمند و پژو ۴۰۵ از خط تولید ایران خودرو، گفت: تولید خودرو‌های مشمول قیمت‌گذاری بر اساس یک مهندسی از پیش تعیین شده متوقف می‌شود که دیگر بحث قیمت‌گذاری مطرح نباشد.

وی با بیان اینکه نسبتی بین حذف تولید خودرو‌ها با کیفیت پایین آن‌ها وجود ندارد، گفت: به نظر من فرقی بین سمند، دنا پلاس و تارا وجود ندارد و کیفیت موتور‌ها این خودرو‌ها همگی یکسان است و فقط جلو ٬ داشبورد و فرمان آن‌ها با یکدیگر فرق دارد و اگر شخصی بعد از رانندگی با دنا سوار خودروی دیگر شود احساس نمی‌کند سوار خودرو جدید شده است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: بازار باید رقابتی شود و امکان حضور همه شرکت‌ها ایجاد شود از این‌رو واردات باید آزاد و تعرفه منطقی بر آن وضع شود تا فاصله قیمتی خودرو وارداتی ۱۰ تا ۲۰ درصد باشد.

وی با بیان اینکه باید قیمت خودرو داخلی باید آزاد شود گفت: خودروساز داخلی در این شرایط مجبور خواهد شد که خدمات پس از فروش و کیفیت تولید‌های خود را بالاتر ببرند و مشتری هزینه فایده می‌کند و کالا‌هایی که خدمات بهتری ارائه می‌کنند را خریداری می‌کند.

دادفر با اشاره به راه انداختن نمایش آزادسازی واردات از سوی وزارت صمت٬ خاطر نشان کرد: خودرو‌هایی که مشمول قیمت‌گذاری است به بهانه پایین بودن کیفیت از رده تولید خارج می‌شوند که دیگر خودرویی مشمول قیمت گذاری نشود و بتوان آن‌ها را آزاد بفروش برسد به عبارتی آن‌ها را مهندسی بازار می‌کنند.

وی ادامه داد: خودروسازان داخلی برای اینکه قیمت بالای خودرو داخلی برای مردم پذیرفته شده شود این سخن طرح شد که خودرو‌هایی که نمی‌خواهند از سبد تولید حذف شوند عرضه آن‌ها در بورس صورت می‌گیرد. عرضه خودرو در بورس به معنی پذیرش آحاد جامعه در قیمت کشف شده در بورس است و اگر یک خودرو ۲۲۰ میلیون در بازار بفروش می‌رسید بعد از عرضه در بورس قیمت آن بالا می‌رود و حتی می‌توان آن را ۳۵۰ هزار تومان فروخت، به عبارت دیگر بورس خرید و فروش این کالا با قیمت بالا را در بین مردم نهادینه می‌کند.

این فعال اقتصادی تولید خودرو در صنعت داخلی را همراه با زیان دانست و افزود: خودروساز داخلی به گونه‌ای می‌خواهند زیان را جبران کنند، اما مروت٬ عقل و منطق ایجاب می‌کند که موانع واردات خودرو برداشته و واردات آزادنه انجام شود.

به گفته دادفر٬ خودرو جایگزین تارای ۵۰۰ میلیون تومان است از این‌رو این خودرو نمی‌تواند جایگزین خودرو‌هایی حذف شده باشد.

وی با بیان اینکه صنعت خودروسازی در ایران گرفتار تفکر پرایدساز است، تصریح کرد: به نظر نمی‌رسد که این فکر بتواند برای مردم کاری کند و نتیجه‌ای جز ایجاد نارضایتی نخواهد داشت متاسفانه نهاد و شخصیتی نداریم که جلوی صنعت خودروساز بیاستد. مجلس هم مدتی که بحث در زمینه خودرو را رها کرده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: