کد خبر: ۳۸۵۴۰۷
۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
0
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ورود ۲ قطار ترانزیتی روسیه به ایران گفت:۵ قطار دیگر از روسیه بارگیری شده و در مسیر ایران در حال سیر است.

۵ قطار ترانزیتی روسیه در راه ایران

سید میعاد صالحی با یادآوری این‌که دولت سیزدهم در ادامه دیپلماسی حمل و نقل فعال که در پیش گرفته، موضوع ترانزیت را در اولویت نخست خود در حوزه حمل‌ونقل ریلی قرار داده است، اظهار کرد: تاکنون با کشور‌های همسایه که امکان همکاری ریلی و ترانزیتی وجود دارد، جلسات مختلفی را برگزار کردیم که یکی از این کشورها، کشور روسیه است.

وی با اشاره به نخستین قطار ترانزیتی که از مبدا روسیه و از مسیر کریدور ریلی ایران به مقصد هندوستان، سیر کرده بود، اظهار کرد: این قطار کانتینری بود و حدود ۳ هزار و ۸۰۰ کیلومتر را از مسکو تا سرخس طی کرده بود. واگن‌هایی که با قطار در کشورمان در حال سیر هستند، فله‌بر بوده و محموله آن کود شیمیایی است.

وی ادامه داد: ۵ قطار دیگر نیز از روسیه و از ایستگاه سولین کامز بارگیری شده و در مسیر ایران در حال سیر است که این موضوع نویدبخش ترانزیتی پیوسته برای کشورمان است.

وی تصریح کرد: با توجه به نوع محموله، هم درآمد ارزی نقدی و هم آورده سیاسی برای کشورمان به عنوان هاب ترانزیتی و یک موقعیت استراتژیک ایجاد شده که می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دلیل وقفه زمانی بین عبور نخستین قطار ترانزیتی از روسیه به ایران، تفاوت بین صاحب بار و نوع محموله بوده است، افزود: قطار اول، کانتینری با یکسری محموله‌ها بود؛ اما این قطار فله‌بر است که هر کدام از این قطار‌ها صاحب بار دارد و همچنین از مبدایی که بار ارسال می‌شود، بار‌ها با یکدیگر تفاوت دارند و ممکن است که به شکل محدودتری باشند.

صالحی اضافه کرد: دوره زمانی سیر قطار‌ها بستگی به تفاهم کشور‌های مبدا و مقصد و صاحبان بار دارد. باری که هم اکنون درباره آن صحبت می‌کنیم، از کشور مبدا حرکت کرده و به کشور هندوستان و همچنین به کشور آفریقای جنوبی عزیمت می‌کند.

وی با اشاره به برنامه‌های دولت سیزدهم برای گسترش مسیر‌های ترانزیتی ریلی در کشور، اظهار کرد: با توجه به موقعیت ارزشمندی که کشورمان در کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب دارد، ما با کشور‌هایی نظیر روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان و قرقیزستان مذاکرات زیادی داشتیم و در طول فعالیت دولت سیزدهم در یکسال و نیم گذشته، تفاهمات خوبی انجام شده است.

مدیرعامل راه‌آهن یادآوری کرد: با توجه به نوع کالا‌هایی که آن‌ها دارند، مسیر شمال – جنوب می‌تواند تماما به صورت ریلی از مسیر ایران عبور کند. در مسیر کریدور شرق به غرب نیز، هم از طرف قزاقستان و هم طرف چینی مذاکرات خوبی انجام شده تا بار از مبدا چین به قزاقستان سیر کند و با عبور از کریدور شرقی – غربی ایران، به اروپا برود.

وی با بیان اینکه، اکنون سه کریدور در مسیر کریدور شمال به جنوب فعال است، افزود: هم اکنون کریدور شرقی کریدور شمال به جنوب، از سرخس تا بندرعباس کاملا فعال است و در مسیر کریدور میانی و غربی کریدور شمال به جنوب نیز در حال برطرف شدن قسمت‌هایی از نواقص آن هستیم.

صالحی یادآور شد: مسیر شرقی کریدور شمال به جنوب کاملا فعال است و با ظرفیت کامل در خدمت ترانزیت کشور است و هم آورده ارزی نقدی برای کشورمان دارد و هم می‌تواند موجب سیادت سیاسی و اقتصادی برای کشورمان شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: