April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۵۴۷۴
۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
0
چرا حجاب در برای همه کشور‌های اسلامی و غیر اسلامی تبدیل به یک دغدغه شده است.

انگیزه‌های مختلف غرب برای مبارزه با حجاب در کشور‌های اسلامی

یکی از ضوابط برجسته تمدن به ملتی با فرهنگ چگونگی وضعیت اجتماعی و مقام زنان آن جامعه بوده و در طی روندی تاثیرگذار باید گفت فرهنگ و آداب و رسوم و جهان‌بینی بشر نقش مهمی در ارزشمند شدن زنان در هر جامعه داشته و دارد از پر بیراه نخواهد بود گران اقوام و فرهنگ‌هایی را که در آن زنان از ارزش کمتر و پایین تری برخوردار هستند جز فرهنگ‌های عقب مانده و مرتکب جرم محسوب داریم چرا که از دیدگاه آفرینش آن‌ها نیکی و درستی و پرهیزکاری انسان‌هاست که در طول زندگی و حیاتشان ارزشمندی آن‌ها را تعیین می‌کند.


جنسیت پول و مقام قومیت آنچه موجب برتری انسان‌ها و عوامل مختلف می‌گردد دیدگاه فرهنگی و اندیشمندانه آنان در راستای آفرینش و تکامل می‌باشد اگر بخواهیم نقش و حضور تأثیرگذار زن را از دیرباز تاریخ تا پیش از تاریخ بررسی نموده و به نتایج روشنگرانه برسیم، بیشتر خواهیم دانست وظایف زنان در کار‌های اجتماعی در مسائل تربیتی فرزندان نقش ارزشمندی داشته است که در پخت و پز و چه ساخت و تزیین ظروف سفالی و ... و چه در بهره بردن از طبیعت محصولات دامی و کشاورزی به این نقش تاثیرگذار در کنار قضیه تولد و زاینده بودن زن اهمیت او را در جامعه دوچنداان کرده بود.


همچنین در فلات تمدن سازی ایران نقش زن را همانند پروردگار در آفرینش و عملکرد زمین برای رشد گیاه و ... می‌دانست که همواره در حال زایمان فرزندان و آفریده‌های خود است که آنان را در پس از زایمان پرورش می‌دهد و در ساختار زاینده و سازنده‌ای را در قالب زن می‌دیدند از این رو از عناصر و پدیده‌های همچون زمین و ... که جایگاه باربری و بالندگی داشتند نام مقدس مادر زن را به خود گرفتند و این اندیشه به مرور جنبه هویت و تقدس نیز یافته است؛ که این باور به جایگاه ارزشمند زن در جامعه ایران تا بدانجا پیش پیشرفت که حتی ما شاهدیم در عهد ساسانی زنانی بودند که به پادشاهی رسیدند.


پوشش مفهومی است که تفاوت‌های زن و مرد را بیان می‌کند پوش در فلسفه وجودی زن ارزش خود را نشان می‌دهد چرا که خداوند زن را به خاطر آفرینش متفاوت در پرده و پوشش قرار داد بحث این است که ایرانیان به این مسئله اجتماعی چگونه می‌نگریستند زن ایرانی در عهد کهن چگونه در محیط فردی و اجتماعی ظاهر می‌شد دیدگاه معنوی و موجب زن چگونه بود؟ آنچه که از مستندات تاریخی و باستان شناختی می‌توان استنباط نمود این است که بحث پوشش زن ریشه در سنت‌های میهنی حماسی و باور‌های آریایی دارد در سرزمین ایران زن پوشانیدن جسم تنها خودش را در برابر مردی که با هیچ گونه پیوستگی سببی مناسبی نداشت از بدیهی‌ترین وظایف خودش می‌دانست مثل این است که زنان ایرانی هیچ پوشش از شخصیت فردی و اجتماعی شان دور و جداگانه ساخته بودند زن ایرانی در تاریخ اساطیری ما دارای پوشش و حجاب بوده و آن را در شمار وظایف خود می‌دانسته است.


شاهنامه فردوسی به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع مستند تاریخ ایران نشانه‌هایی از پوشش و حجاب برای زنان را می‌دهد شهناز ارنواز کتایون فرانک تهمینه رودابه شیرین منیژه و غیر نمونه زنان ایرانی هستند که خود را از مردان غریبه پوشش میدادند. به طور کلی تمام زنانی که شاهنامه از آن‌ها نام برده، سخن از پوشیدگی اصالت پاکی راستی و نمونه کامل زنانگی آنان است زنان شاهنامه تا زمانی که در این مسیر گام بر می‌دارند مورد توجه و تقدیس و حکیم طوس و جامعه ایرانی هستند.


حالا پوشش یا حجاب که در ایران تاریخچه‌ای به وسعت پیش از اسلام دارد. دشمنان قسم خورده ایران برای آسیب زدن و رسیدن به اهدافشان از حربه‌ها و بهانه‌های مختلف استفاده می‌کنند تا نقشه شوم تجزیه عملی شود. تجزیه برای رسیدن به خاورمیانه بزرگ تحت حاکمیت اسرائیل بوده است.


اولین انگیزه که از این دوره به دشمنان خارجی را متوجه مبارزه با حجاب و عفاف در کشور‌های اسلامی نموده یافتن بازار‌های مناسب برای فروش تولیدات پوشاک آن‌ها بود آن‌ها برای اینکه بتوانند انواع تولیدات و فرهنگ افسارگسیخته خود را در این کشور را به فروش برسانند ناچار بودن چادر و نقاب را در میان زنان و دختران ایرانی و مسلمانان کم رنگ کنندو آن‌ها را به تنوع طلبی سوق دهند و همچنین پوشش مخصوص از نوع غربی و اروپایی عادت دهند و علاوه بر این اصل آن‌ها متوجه تاثیر فرهنگ اسلامی در سیاست، اقتصاد و اجتماع کشور‌های مسلمان شده اند که برای مبارزه با این مقدسات به سیاست‌های تبلیغی و تنوع طلبی در قالب طرح‌هایی همچون رفع حجاب و کشف حجاب کرده اند تا انجا که یکی از جاسوسان انگلیس به نام مستر همفر که متناسب با همین موضوع در خاورمیانه فعالیت می‌کرد در گزارشی به اربابان خود در این خصوص نوشت در مسئله‌ی بی حجابی زنان، باید کوشش فوق العاده‌ای به عمل آوریم؛ تا زنان مسلمان به بی حجابی و رها کردن چادر، مشتاق شوند. پس از آن که حجابِ زن، با تبلیغات وسیع از میان رفت، وظیفه‌ی مأموران ما این است که جوانان را به عشق بازی و روابط نامشروع با زنان و اعمال منافی عفت تشویق کنند؛ و بدین وسیله، فساد را در جوامع اسلامی گسترش دهند. لازم است زنان غیر مسلمان، کاملًا بدون حجاب ظاهر شوند، تا زنان مسلمان از آنان تقلید کنند.

فرانتس فانون، جامعه شناس و فیلسوف فرانسوی، در مورد انقلاب الجزایر می‌نویسد: هر چادری که دور انداخته شود، افق جدیدی را که برای استعمار ممنوع بوده در برابر او می‌گشاید و پس از دیدن هر چهره بی حجابی، امید‌های حمله ور شدن استعمار، ده برابر می‌شود.


هم اکنون هم این مبارزات در گسترده‌ترین شکل خود در جوامع اسلامی به ویژه ایران انقلابی ما ادامه دارد، یک جاسوس صهیونیستی شبکه جاسوسی سیا در ایران در خصوص اهمیت از میان برداشتن حجاب می‌گوید؛ چادر نمادی است که وجود انقلاب را در هر سر چهارراه به نمایش می‌گذارد با چادر می‌توان این احساس را پدید آورد که انقلاب اسلامی هنوز زنده و جاوید است.


دخالت مقامات آمریکایی در اغتشاشات اخیر


فارش نوشت: «بایدن» رئیس جمهور آمریکا در هفتادوهفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: «آمریکا در کنار شهروندان و زنان شجاع ایران می‌ایستد». «پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت که کنگره در سوگ مهسا امینی به آنچه مردم ایران نامید، می‌پیوندد. «بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در حساب توئیتری خود نوشت: «آمریکا و مردم ایران برای [مهسا امینی]سوگوار هستند».

«بیل کلینتون» رئیس جمهور اسبق آمریکا در حساب توئیتری خود نوشت: مرگ مهسا امینی را محکوم می‌کنم و به درخواست‌ها برای تحقیقات بی‌طرفانه می‌پیوندم. «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه اسبق آمریکا در دولت اوباما نیز در حساب توئیتری خود نوشت که جهان در حال نظاره [ایران]است.

«توماس- گرینفیلد» سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در حساب توئیتری خود نوشت: «ما در همبستگی با شما کنارتان می‌ایستیم. «رابرت مالی» نماینده رئیس جمهور آمریکا در امور ایران و نماینده این کشور در مذاکرات وین در حساب توئیتری خود اتهام ضرب و شتم مهسا امینی را بازنشر کرد.

به نقل از صدای آمریکا، «کارین ژان پییر» سخنگوی کاخ سفید گفت: «ما به استفاده از تمام ابزار‌هایی که در اختیار داریم ادامه خواهیم داد، تا مطمئن شویم که پیگیر پاسخگویی ایران هستیم.».

امّا جالب‌ترین واکنش را در میان مقامات ایالات متحده آمریکا متعلق به مشاور امنیت ملّی آمریکا است. به نقل از دویچه وله، «جیک سالیوان» در گفتگو با «CBS News» پیرامون تمرکز آمریکا بر روی آشوب‌های برخی از شهر‌های ایران گفت که دولت بایدن از سال ۸۸ یاد گرفت که بیشتر به این مسائل توجه کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: