April 2024 17 / چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۵۵۴۸
۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
0
ماموریت مدارگرد مریخی هند (MOM) پس از ۸ سال به پایان خود رسیده است. به نظر می‌رسد ارتباط این کاوشگر با ایستگاه‌های زمینی قطع شده است.

ارتباط مدارگرد مریخی هند با زمین قطع شد

ارتباط ایستگاه‌های زمینی سازمان تحقیقات فضایی هندوستان (ISRO) با کاوشگری که دور سیاره سرخ مدار می‌زند، قطع شده است. دلیل دقیق این امر کاملا مشخص نیست. احتمالا سوخت مداگرد هندی پایان یافته یا ممکن است باتری آن بیش از حد تخلیه شده یا حتی احتمال دارد ماموریتی خودکار به قطع ارتباطات با زمین منجر شده است.

مدارگرد MOM که ۸ سال دور مریخ مدار می‌زد، مدتی طولانی‌تر از ماموریت ۶ تا ۱۰ ماهه در نظر گرفته شده، فعال ماند. این کاوشگر در نوامبر ۲۰۱۳ میلادی به فضا پرتاب شد و در سپتامبر ۲۰۱۴ میلادی وارد مدار مریخ شد.

هرچند ISRO هنوز بیانیه رسمی درخصوص پایان یافتن ماموریت مدارگرد منتشر نکرده، اما یک منبع آگاه به نشریه محلی هندو فاش کرد باتری ابزار خالی و ارتباط آن با زمین قطع شده است.

MOM حامل آرایه خورشیدی به مساحت ۱.۴ در ۱.۸ متر شامل ۳ پنل است که روی یک سمت فضاپیما قرار گرفته اند. این پنل‌ها می‌توانند ۸۰۰ وات برق در مریخ تولید و باتری لیتیوم یونی آن را شارژ کنند. اما کاوشگر اخیرا با چند خورشید گرفتگی روبرو شده که ممکن است روی توانایی برای شارژ دوباره دستگاه تاثیر بگذارند.

یک منبع ناشناس در ISRO در این باره می‌گوید: اخیرا چند خورشیدگرفتگی پشت سرهم روی داد که یکی از آن‌ها ۷ ساعت و نیم طول کشید.

یک منبع ناشناس دیگر در این باره می‌گوید: باتری این کاوشگر طوری طراحی شده بود تا بازه‌های خورشیدگرفتگی به مدت یک ساعت و ۴۰ دقیقه را دوام بیاورد. خورشیدگرفتگی طولانی‌تر از این مدت باتری ابزار را بیش از حد ایمن خالی می‌کند.

کاوشگر MOM پیش از این خورشیدگرفتگی‌هایی را در سال‌های اول و دوم فعالیت در مدار مریخ پشت سر گذاشته بود و به طور خودکار بدون نیاز به هدایت ایستگاه‌های زمینی آن‌ها پشت سر گذاشته بود.

هدف اولیه این ماموریت آزمایش فناوری مورد نیاز برای اکتشافات بین سیاره‌ای و استفاده از ابزار‌ها برای مطالعه سطح مریخ و اتمسفر آن بوده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: