کد خبر: ۳۸۵۵۵۳
۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۸
0

دلایل برفک زدن یخچال

برای خیلی از افراد و خانه‌داران پیش آمده که با دردسر و زحمت فراوان برفک یخچال را از بین ببرند اما دوباره پس از مدت کوتاهی برفک بزند و این چرخه ادامه پیدا کند. علاوه بر این، پروسه از بین بردن برفک زدن یخچال بسیار زمان بر است. پس مشخصاً اطلاع یافتن از دلیل اصلی و روش برطرف کردن آن بهترین راه ممکن برای پایان دادن به این موضوع می‌باشد. در نتیجه به بررسی کامل دلایل برفک زدن یخچال خواهیم پرداخت تا شما بتوانید با استفاده از این اطلاعات نسبت به ایراد یخچال خود آگاه شوید.

مهمترین دلایل برفک زدن یخچال

خرابی یا پارگی لاستیک درب یخچال

یکی از ساده‌ترین دلایل برفک زدن یخچال با هر مدل و اندازه، مربوط به مشکلات لاستیک درب است. ایراداتی مثل پوسیدگی، شل شدن یا حتی یک پارگی جزئی لاستیک درب یخچال باعث ورود هوای اطراف و محیط به داخل دستگاه می‌شود، به این ترتیب برفک خواهد زد.

اگر علت برفک زدن یخچال خرابی یا پارگی لاستیک درب باشد، به‌آسانی می‌توان آن را برطرف کرد. البته توجه داشته باشید که بی‌اعتنایی به آسیب‌های لاستیک در مرور زمان علاوه بر ایجاد برفک، به دلیل کارکرد مداوم می‌تواند به آسیب کمپرسور هم منتهی شود. پس باید هر از گاهی آن را بررسی کنید و در صورت نیاز تعویض را انجام دهید. در ضمن اگر لاستیک سالم باشد، امکان معیوب بودن خود درب وجود دارد. در این صورت افتادگی درب و به درستی بسته نشدن آن مشخص است.

قرارگیری در مکان نامناسب

نحوه و محل قرارگیری لوازم برقی از جمله ماشین لباسشویی و یخچال فریزر، نقش مهمی در عملکرد و سلامت آن‌ها در مرور زمان دارد. برای مثال اگر مکان یخچال به صورتی باشد که در معرض گرما و رطوبت مداوم قرار گیرد، برفک زدن یک امر حتمی خواهد بود. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای برطرف کردن این موضوع، دور کردن یخچال از عواملی مثل فر، اجاق گاز، سماور و اگر حمام در آشپزخانه قرار دارد، درب حمام است.

خرابی المنت

اگر المنت یا سنسور حرارت یخچال دچار مشکل شود، تولید گرمای مورد نیاز متوقف خواهد شد. در این صورت گرمای کافی برای از بین بردن یخ و برفک تولید نمی‌شود و به‌طبع یخچال برفک خواهد زد. برای رفع آن باید قطعه مورد نظر تعمیر و در مواقعی تعویض شود.

دلایل برفک زدن یخچال

خرابی ترموستات

یکی دیگر از دلایل برفک زدن یخچال فریزر به‌خصوص یخچال‌های مدل نوفراست مربوط به خراب شدن ترموستات است. معیوب شدن این قسمت به سرعت باعث ایجاد برفک می‌شود و حتی گاهی مشکلات دیگری را به بار می‌آورد.

برای رفع ایراد و تعمیر ترموستات به‌خصوص مواردی مثل تعمیر یخچال ساید بای ساید بلومبرگ باید حتماً از کارشناس مجرب کمک بگیرید. این قطعه از قسمت‌های مهم دستگاه است و در صورت تعمیر نشدن توسط افراد مجرب، می‌تواند هزینه‌های اضافی را به بار بیاورد.

خرابی سنسور دیفراست

یک سیستم دیفراست الکترونیکی در یخچال‌های نوفراست یا به عبارتی بدون برفک وجود دارد. این سیستم دارای یک سنسور مخصوص است که به آن سنسور دیفراست می‌گویند و خرابی این قطعه نقش مستقیمی در برفک زدن یخچال فریزر دارد.

وظیفه سنسور دیفراست اندازه‌گیری و تشخیص دمای فریزر است. پس از بررسی دما، سیگنال مشخصی را به برد الکترونیکی یخچال فریزر ارسال می‌کند تا بر اساس آن عمل یخ زدایی انجام شود. پس مشخصاً معیوب شدن سنسور برفک زدن را حادث می‌شود. به طور معمول برفک‌هایی که بر اساس این ایراد به وجود می‌آیند، در اطراف اواپراتور دستگاه قرار دارند. برای رفع مشکل در ابتدا باید وضعیت سنسور دیفراست را با یک مولتی‌متر بررسی شود و سپس اقدامات لازم نظیر تعویض یا تعمیر انجام شوند.

خرابی برد الکترونیکی

مدار فرمان، برد اصلی یا برد الکترونیکی یکی از قطعات پراهمیت در اکثر مدل‌های یخچال فریزر و ساید بای ساید است. سنسور دیفراست دستگاه پس از اندازه‌گیری دما، سیگنال مورد نظر را به این برد برای یخ زدایی ارسال می‌کند. پس زمانی که این قطعه معیوب یا خراب شود، دستور لازم برای یخ زدایی از برد به المنت نخواهد رسید و به‌طبع یخچال و فریزر برفک خواهند زد. همچنین از آنجایی که این قسمت از دستگاه از قطعات اصلی محسوب می‌شود، باید هرگونه مشکلات مربوط به آن را به صورت تخصصی برطرف کرد.

انسداد و مسدود شدن راه آب

به طور کلی در اکثر مدل‌های یخچال حتی محصولاتی مثل ساید بای ساید دوو و سامسونگ، برفک و یخ‌های اضافی دستگاه آب می‌شوند و سپس توسط یک لوله خارج و در نهایت تبخیر خواهند شد. حال اگر این لوله یا در مجموع هر یک از قطعات مرتبط برای خروج برفک خراب یا مسدود شوند، یخچال برفک می‌زند. معمولاً پس از مدتی استفاده، این راه آب توسط رسوبات دچار گرفتگی می‌شود و برای برفک نزدن باید گرفتگی را برطرف کرد.

دلایل برفک زدن یخچال

بیش از اندازه پر بودن یخچال

علت برفک زدن یخچال همیشه به معنای خراب شدن و ایراد در قطعات آن نیست، بلکه حتی تنها یک استفاده نادرست می‌تواند باعث رخ دادن این مشکل شود. اگر دستگاه را بیش از حد پر کنید و به عبارتی تمام محفظه‌های یخچال پر شوند، امکان برفک زدن وجود خواهد داشت. برای جلوگیری از این اتفاق سعی کنید مواد را به صورت مرتب و بر اساس ظرفیت آن بچینید. 

معیوب شدن میکروسوئیچ چراغ

یکی از ایراداتی که اکثراً نادیده گرفته می‌شود و از دلایل برفک زدن یخچال فریزر است، خراب شدن میکروسوئیچ چراغ دستگاه می‌باشد. اگر زمان بسته شدن درب چراغ آن روشن بماند، باعث تولید گرما در داخل یخچال خواهد شد. از این رو دمای داخلی دستگاه بهم می‌ریزد و به‌طبع در بعضی موارد به برفک زدن منتهی می‌شود.

راه برطرف کردن برفک زدن یخچال

یکی از روش‌ها برای آب کردن و از بین برد برفک یخچال به صورت کوتاه مدت به این شرح است:

  • در ابتدا دستگاه را از برق بکشید و مواد غذایی و اقلام داخل آن را تخلیه کنید.
  • پس از گذشت چند ساعت و آب شدن برفک درون یخچال را خشک کنید و بر اساس مدل آن را راه‌اندازی و استفاده نمایید.

این کار تنها تا مدت بسیار کوتاهی جوابگو خواهد بود و پس از مدتی یخچال مجدداً برفک می‌زند. برای رفع تضمینی این مشکل باید از یک مرکز معتبر برای تعمیر یخچال درخواست اعزام کارشناس کنید. برای آشنایی با بهترین مراکز تعمیر یخچال و ساید بای ساید، بهتر است مقاله 3 مجموعه تخصصی تعمیر ساید بای ساید که در سایت خبر آنلاین منتشر شده است را مطالعه کنید.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: