کد خبر: ۳۸۵۶۲۲
۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
0
نسبت کفایت سرمایه حاصل تقسیم سرمایه پایه به مجموع دارایی‌های موزون شده به ضرایب ریسک برحسب درصد است.

کمک بانک مرکزی به بانک‌های ورشکسته

این نسبت اولین بار در سال ۱۹۸۸ توسط کمیته بال به بانک‌های دنیا معرفی گردید. کمیته بال در آن سال مجموعه‌ای از شروط حداقل سرمایه را به بانک‌ها پیشنهاد کرد که بعد‌ها به «پیمان بال» معروف شد.

در ایران موضوع کفایت سرمایه از نیمه‌های دهه ۹۰ شمسی شکل جدی تری به خود گرفت و آخرین تغییرات دستورالعمل‌های این موضوع به سال ۹۸ برمیگردد.

استاندارد‌های بین المللی از استاندارد کفایت سرمایه بالای ۸ درصد صحبت می‌کنند که این در حالی است که این اعداد در ایران فاصله زیادی با استاندارد‌های بانک‌های جهانی دارد.

بانک ملی در این زمینه از منفی ۱۸ درصد سال ۱۳۹۸ خود به عدد منفی ۱۱ درصدی رسیده است که با وجود رشد کفایت سرمایه، اما همچنان از این استاندارد‌ها فاصله دارد.

بانک ملت با نسبت ۸ درصدی در لبه مرز قرار دارد و بانک خاورمیانه با ۱۳ درصد بهترین کفایت سرمایه در ایران را دارد البته اگر بخواهیم بانک‌های ایران را با استاندارد‌های جدید مقایسه کنیم تنها بانک خاورمیانه با نسبت کفایت سرمایه ۱۳ درصدی در لب مرز قرار دارد چرا که حداقل نسبت جدید برای کفایت سرمایه در جهان را ۱۳ درصد در نظر گرفته اند.

بدترین عملکرد از لحاظ کفایت سرمایه را بانک سرمایه با منفی ۳۲۶ درصد و پس از آن بانک آینده با کفایت سرمایه منفی ۱۵۶ درصدی به خود اختصاص داده اند.

احسان راکعی پژوهشگر حوزه بانکی در برنامه چهارسو از بی کیفیت بدون کفایت سرمایه بانک‌های ایرانی صحبت می‌کند. راکعی در برنامه چارسو این طور گفته است که در صورتیکه بانک مرکزی به عنوان نهاد نظارتی، نظارت سخت گیرانه تری به بانک‌ها داشته باشد کفایت سرمایه بانک‌ها از این اعداد و ارقام پایین‌تر می‌رود.

بانک مرکزی با دست کاری در ضرایب ریسک دستورالعمل‌های کفایت سرمایه به بانک‌ها برای ادامه حیات کمک کرده است.

راکعی می‌گوید: در جهان بانک‌هایی که کفایت سرمایه زیر ۸ درصدی دارند اجازه فعالیت ندارند، اما در ایران شاهد بانک‌هایی هستیم که با کفایت سرمایه‌های منفی دست و پنجه نرم می‌کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: