کد خبر: ۳۸۵۶۳۹
۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
0
در حالی که نیمی از ماه مهر می گذرد اما هنوز خبری از بارش های پاییزی نشده و بسیاری از کارشناسان علت آن را تغییر اقلیم عنوان می‌کنند.

 

فصل پاییز رسیده و با گذشت ۱۴ روز هنوز خبری از سرد شدن هوا و بارش‌های پاییزی نیست. این در حالی است که در سال‌های گذشته پیش از شروع نیمه دوم سال شاهد شروع بارش‌ها بودیم.

بسیاری از کارشناسان هواشناسی امسال از همان ابتدای تابستان اعلام کرده بودند پاییز و زمستان کم بارشی داریم بنابراین به بارش‌های مانسون در فصل تابستان اصلا دل خوش نباشید و به فکر صرفه جویی در مصرف آب باشید.

در مرداد ماه امسال بود که به یکباره کشور با پدیده مانسون روبرو شد پدیده‌ای که با بارش‌های سیل آسا زمینه ساز وارد شدن خسارت‌های زیاد به بسیاری از مناطق کشور از جمله سیستان وبلوچستان، هرمزگان و مناطقی از تهران شد.

با وقوع این بارش‌ها بسیاری از رودخانه‌ها و همچنین سد‌های کشور برای مدت کوتاهی پر شد، اما این پر بودن تنها برای مدت محدود بود و بعد از گذشت چند هفته دوباره شاهد موج گرما و افزایش دمای هوا شدیم.

به گفته بسیاری از کارشناسان کم شدن میزان بارش باران در فصول سرد سال و آغاز بارش‌های سیل آسا و سنگین به علت پدیده تغییر اقلیم در کشور است که همین امر زمینه ساز ایجاد مشکلات بسیاری برای بخش‌های مختلف کشور شده است.
پاییز کم بارشی در راه است


در همین رابطه صادق ضیائیان گفت: در پاییز امسال به طور کلی بارش‌های باران کمتر از نرمال خواهد بود، ولی انتظار داریم از نیمه دوم آذر به بعد بارش‌ها به سمت نرمال پیش رود، ولی فعلا پیش بینی ما برای پاییز بارش‌های باران کمتر از نرمال است.

به گفته مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی حجم میزان بارش‌ها با سال گذشته قابل مقایسه نیست چراکه پیش بینی‌ها برای میزان بارش باران به صورت فصلی امکان پذیر است و در بازه زمانی بلند مدت امکان بررسی آن‌ها وجود دارد.
افزایش میزان تغییر اقلیم در کشور


در همین رابطه سحر تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی کشور درباره افزایش حجم بارش‌ها در فصل تابستان و کم بودن میزان بارش باران در پاییز گفت: مساله تغییر اقلیم مزید بر علت شده و رخداد بارش‌های رگباری در زمان کوتاه و با شدت زیاد طی سال‌های اخیر در کشور ما افزایش یافته است که طبق پیش‌بینی هیات بین‌الدول تغییر اقلیم، این روند در سال‌های آتی افزایش می‌یابد، بنابراین باید تاب آوری کشور را برای پذیرش این موضوع بهبود دهیم.

به گفته معاون وزیر راه وشهرسازی پیش‌بینی مخاطرات جوی ناشی از بارش‌های رگباری و طوفان‌های تندری نیز در این شرایط با توجه به روند تغییر اقلیم سخت‌تر شده است بنابراین باید آمادگی لازم را برای مدیریت همه جانبه در رویارویی با مخاطرات جوی و اقلیمی داشته باشیم.

براساس این گزارش در رابطه با پیش بینی‌های درست هواشناسی متناسب با تغییر اقلیم در کشور باید زیرساخت‌ها و امکانات لازم فراهم شود. پیش از این اعلام شده بود پیش بینی دقیق و درستی از وقوع سیل و بارش باران نشده بود و سازمان هواشناسی علت این عدم دقیق پیش بینی‌ها را کمبود زیرساخت‌ها و امکانات اعلام کرده بود که البته با تخصیص اعتبارات و منابع مالی بخشی از این مشکلات برطرف شده است.

در همین رابطه تاجبخش اعلام کرده است: با وجود رشد بالای اعتبارات سال گذشته، سازمان هواشناسی نیازمند اعتبارات قابل توجهی برای توسعه کشور در زمینه مقابله با آثار تغییر اقلیم دارد.

تاجبخش درباره دستاورد‌های سازمان هواشناسی در حوزه نرم‌افزاری در یک سال گذشته اعلام کرده است: اقداماتی در حوزه نرم‌افزار‌های مربوط به پیش‌‎بینی انجام شده که از جمله آن‌ها افتتاح فاز اول پروژه هشدار سیل است که توسط آن برآورد میزان دبی آب در حدود ۵۳۰ نقطه کشور پیش‌بینی می‌شود. تلاش این است که در سال ۱۴۰۱ فاز دوم این سامانه را راه‌اندازی کنیم و در بخش نرم‌افزاری هشدار سیل هم توسعه داشته باشیم.

درحال حاضر با توجه به پدیده تغییر اقلیم در کشور و همچنین کاهش حجم بارش‌ها و کم شدن ذخائر سد‌های کشور باید دولت در تامین و تخصیص منابع مالی لازم جهت تکمیل زیرساخت‌های حوزه هواشناسی همکاری لازم را انجام دهد تا شاهد کاهش خسارت‌های ناشی از وقوع سیل و همچنین استفاده از ظرفیت‌های بارش‌های باران در کشور باشیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: