April 2024 17 / چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۵۶۷۲
۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
0
دکتر محمد رئیس‌زاده رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در باره مهاجرت پزشکان و تبعات آن اظهارنظر کرد.

مهاجرت ۱۹۰ عضو هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی به خارج

باید توجه کرد که پدیده مهاجرت پزشکان از قدیم وجود داشته است. البته میزان آن نسبت به سایر رشته‌ها و اقشار پایین‌تر است، اما آنچه برای ما جای نگرانی دارد دو موضوع است؛ یکی اینکه سرمایه‌های پزشکی، سرمایه‌هایی غیرقابل جایگزین بوده یا به سختی جایگزین می‌شوند؛ از طرفی هم منحنی ما در حوزه مهاجرت پزشکان، با اینکه عدد مطلقش عدد خیلی بالایی نیست، اما سیر منحنی نگران‌کننده است.

رئیس کل نظام پزشکی ادامه داد: «در همین سال‌های گذشته صدونود نفر اعضای هیأت علمی از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور خارج شده‌اند.

راه‌حل مقابله با بحران مهاجرت پزشکان عمل به قانون است. قوانین مدنظر من در این حوزه، سند ابلاغی سیاست‌های کلی رهبر معظم انقلاب ۱۸ فروردین سال ۹۳، قانون ۵ ساله برنامه ششم و ماده ۸ قانون خدمات کشوری و ماده ۷ قانون هدفمندسازی یارانه‌ها است. اگر به این قوانین عمل کنند همه مشکلات حل می‌شود. برخی جا‌ها صفر درصد به قانون عمل نمی‌شود. وقتی به قانون عمل نمی‌کنند چگونه انتظار داریم کار به سامان برسد. وقتی به قانون عمل نمی‌کنند اشکالاتی ایجاد می‌شود و بعد جامعه پزشکی را در این خصوص متهم می‌کنند. وقتی به قانون عمل نکردید مقصرید. شما به قوانین عمل نکردید و اینگونه مردم و پزشکان دچار مشکل می‌شوند و بعد جامعه پزشکی را متهم می‌کنید؟ ما مدعی هستیم ضوابط و زیرساخت‌ها را رعایت نکردید شما مقصر هستید نه جامعه پزشکی.

دکتر رئیس‌زاده درخصوص دریافتی پزشکان، آن‌ها را به دو دسته اصلی تقسیم کرد و گفت: «بحث حقوق اعضای هیأت علمی یک بحث است و بحث کارانه و دریافتی جامعه پزشکی بحث دیگری است. اول اینکه در بحث اعضای هیأت علمی که کار‌های بالینی انجام نمی‌دهند معادل قانون حقوق‌شان باید رعایت شود. دوم باید مشوق‌هایی برای اعضای هیأت علمی در نظر بگیریم. همه بحث حقوق و دستمزد نیست، در درجه اول باید حرمت و‌شأن این افراد رعایت شود، حداقل‌ها را باید تأمین کرد به لحاظ مسکن و معیشت باید رعایت شأن آن‌ها بشود. اگر جاذبه بیرون از دانشگاه بیشتر از جاذبه داخل دانشگاه باشد افراد از هیأت علمی و گاه کشور خارج می‌شوند باید جاذبه ماندن اعضای هیأت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی را ارتقا داد. درخصوص سایر اعضای جامعه پزشکی هم باید گفت همین کشور عمان مثل جاروبرقی درحال جذب گروه‌های پزشکی ما در رشته‌های مختلف است. یک جراح در کشور عمان دو‌ونیم برابر یک جراح در ایران درآمد دارد، اما مسأله اینجا است که علاوه بر این درآمد بیشتر، فرزندش از آموزش رایگان استفاده می‌کند، خودرویی که آنجا می‌خرد با کیفیت بهتر و یک دهم قیمت خودرویی است که می‌تواند اینجا بخرد، مسکن هم به همین شکل، پس کاملاً برایش به صرفه است که جلای وطن کند. ما باید همه این مسائل را درنظر بگیریم و برای آن‌ها راهکار ارائه دهیم.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: