کد خبر: ۳۸۵۶۹۳
۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
0
در حال حاضر سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در پنج کشور عضو ناتو شامل بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه مستقر شده است و واشنگتن مالک آنهاست

موضع آمریکا درباره استقرار سلاح‌های هسته‌ای در اروپای شرقی

به نقل از تلویزیون راشاتودی، ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت آمریکا هیچ گونه سلاح هسته‌ای را در لهستان یا هر کشور دیگر عضو ناتو در شرق اروپا مستقر نخواهد کرد.

مقام روس: غرب فعالیت‌های هسته‌ای خود را تشدید کرده است

یک دیپلمات عالی رتبه روسیه جمعه در کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل گفت روسیه نشانه‌هایی را شناسایی کرده است که نشان می‌دهد غرب فعالیت‌های هسته‌ای خود را تشدید کرده است.

به گزارش تاس، کنستانتین ورونتسوف، معاون بخش منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه، گفت: «ما علائمی را شناسایی کرده‌ایم که نشان می‌دهد نیرو‌های هسته‌ای کشور‌های غربی، فعالیت‌های خود را افزایش داده‌اند.»

وی افزود: «لفاظی غیرمسئولانه غرب نیز این شایستگی را دارد که به آن، اشاره‌ای ویژه شود. به عنوان مثال، نزدیک به یک هفته پیش، مقامات آمریکایی عملاً [روسیه]را به حمله پیش دستانه هسته‌ای به پایتخت روسیه در بیانیه‌های رسانه‌ای خود تهدید کردند. مهم‌تر از همه، این تهدید‌ها را سیاستمداران مطرح نکردند، بلکه نظامیان آمریکا به آن اشاره کردند. واشنگتن ممکن است این نوع لفاظی را مسئولانه و قابل قبول بداند، اما اکثر کشور‌ها با این سخنان مخالف هستند.»

نایب رئیس دومای روسیه: اقدام تروریستی در پل شبه جزیره کریمه به منزله اعلام جنگ است
شبکه الجزیره مباشر گزارش داد نایب رئیس دومای روسیه گفت اقدام تروریستی که پل شبه جزیره کریمه را هدف قرار داد به منزله اعلام جنگ است.

در این حال وزارت حمل و نقل روسیه اعلام کرد آتش سوزی در قطار حمل سوخت در پل شبه جزیره کریمه خاموش شد.

دستور پوتین برای تشکیل کمیته تحقیق درباره حادثه پل کرچ
شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از مقامات کاخ کرملین روسیه گزارش داد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور دستور تشکیل کمیته‌ای را برای تحقیق درباره حادثه آتش سوزی قطار حمل سوخت روی پل کرچ بین روسیه و شبه جزیره کریمه صادر کرد.

تاخیر حرکت قطار‌ها و آسیب دیدگی بخشی از پل کرچ بر اثر آتش سوزی
شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از کمیته مبارزه با تروریسم روسیه اعلام کرد بر اثر آتش سوزی روی پل کرچ بین روسیه و شبه جزیره کریمه، بخشی از مسیر عبور خودرو‌ها فروریخت.

خبرگزاری تاس روسیه نیز از تاخیر در حرکت قطار‌های مسافربری که از مسکو و سن پترزبورگ به سمت شبه جزیره کریمه در حرکت بودند خبر داد. خبرگزاری تاس به نقل از مقامات روسیه اعلام کرد در این انفجار به کسی آسیب نرسیده است.

به گفته مقامات سازمان حمل و نقل دریایی روسیه، تردد کشتی‌ها در تنگه کرچ همچنان ادامه دارد.

آتش سوزی در پل کریمه بر اثر انفجار خودروی بمب گذاری شده بود
کمیته ملی ضد تروریسم روسیه به نقل از آژانس‌های روسی اعلام کرد آتش سوزی در پل کریمه به دلیل انفجار یک خودروی بمب گذاری شده رخ داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو براثر این انفجار جاده‌ها آسیب دیده اند. انفجار یک خودروی بمب گذاری شده بر روی پل کریمه باعث آتش سوزی هفت واگن قطار شد.

مقامات شبه جزیره کریمه اوکراین را مسئول حادثه پل کرچ دانستند
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد رئیس پارلمان شبه جزیره کریمه خرابکاران اوکراینی را عامل حادثه پل کرچ دانست و اعلام کرد خسارات وارده به پل خطر زیادی ندارد و فورا ترمیم خواهد شد.

وی در گفتگو با خبرگزاری تاس روسیه اوکراین را مسئول این حادثه دانست.

واکنش مقامات اوکراین به انفجار پل شبه جزیره کریمه
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد خبرگزاری رویترز به نقل از مشاور ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد انفجار پل شبه جزیره کریمه اول کار است و باید هر چیز غیرقانونی را منهدم کرد.

خبرگزاری تاس نیز به نقل از مقامات شبه جزیره کریمه از ایجاد گذرگاه زمینی بین شبه جزیره کریمه و دیگر مناطق روسیه از طریق مناطق جدید خبر داد.

رئیس شورای فدراسیون روسیه: آماده توقف عملیات نظامی در اوکراین هستیم
رئیس شورای فدراسیون روسیه بر آمادگی کشورش برای توقف عملیات نظامی در اوکراین مطابق شروط مسکو، تاکید کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، والنتینا ماتوینکو تاکید کرد روسیه آماده توقف عملیات نظامی در اوکراین و مذاکره با کی‌یف، مطابق شروط روسیه است.


ماتوینکو افزود: مناطق دنباس، شبه جزیره کریمه، زاپوروژیا و خرسون قابل مذاکره نیستند، زیرا بخشی از خاک روسیه شده اند.

وی درباره امکان استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای خاطر نشان کرد: غرب دیگر ابزاری برای مخدوش کردن وجهه روسیه به جز ترویج اکاذیب درباره امکان استفاده مسکو از سلاح هسته‌ای ندارد.


آتش‌سوزی در پل کریمه

رسانه‌های روسیه با انتشار ویدیویی از وقوع آتش‌سوزی روی پل کرچ، معروف به پل کریمه خبر دادند.


این پل کریمه را به روسیه وصل می‌کند.

بنا به گزارش رسانه‌ها، یک قطار حامل مواد سوختی روی این پل آتش گرفته است.

مقامات طرفدار روسیه در شبه جزیره کریمه از توقف تردد روی این پل خبر دادند و افزودند فعلا نمی‌توان درباره علت آتش سوزی اظهار نظر کرد.

اوربان: مخالفت با بسته تحریمی جدید علیه روسیه در راستای منافع ملی مجارستان است

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، "ویکتور اوربان" نخست وزیر مجارستان گفت از سران ارشد اتحادیه اروپا در خلال نشست اخیر در پراگ خواسته است تا برای جلوگیری از گسترش جنگ در اوکراین و تشدید نزاع، مذاکره کنند.

موضع آمریکا درباره استقرار سلاح‌های هسته‌ای در اروپای شرقی

اوربان افزود: بوداپست با امضا نکردن بسته هشتم تحریمی اروپا علیه روسیه از منافع ملی خود دفاع کرد و جلوگیری از تأثیر این تحریم‌ها بر بخش انرژی مجارستان را تضمین کرد که مسله مهمی برای مجارستانی‌ها به شمار می‌رود.

نخست وزیر مجارستان تصریح کرد: نشست نخست وزیران اتحادیه اروپا در پراگ پایان یافت و ما در این نشست درباره دو موضوع مهم رایزنی کردیم: نخست، من از دیدگاه مجارستان مبنی بر اینکه صلح و جلوگیری از تنش آفرینی مهمترین مسئله است، دفاع کردم. دوم، پرونده انرژی که در آن تمام اهداف مهم ملی مجارستان محقق شد.

دوربان ادامه داد: ما از پیامد‌های بسته هشتم تحریم‌های اروپا علیه روسیه رهایی یافتیم. این بسته تحریمی تأثیری بر عرضه گاز و انرژی هسته‌ای روسیه به مجارستان نخواهد داشت. ما همچنین توانستیم به معافیت دست پیدا کنیم تا به همکاری بدون مانع با روسیه برای ساخت نیروگاه هسته‌ای "پاکس ۲" ادامه دهیم.

اوکراین مدعی شد شش پهپاد ساخت ایران را در جنوب این کشور سرنگون کرده است

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، پیشروی‌های نظامی ارتش اوکراین در شرق این کشور هنوز هم محور توجه و پیگیری است بگونه‌ای که فرماندهی عملیات در ارتش اوکراین پیشروی در جبهه جنگ را تا عمق ده تا بیست کیلومتر برآورد کرد. فرماندهی اوکراین همچنین از متوسل شدن نیرو‌های روسیه به شیوه و تاکتیک تخریب پل‌ها و کار گذاشتن مین‌ها به منظور مانع تراشی در راه پیشروی نیرو‌های اوکراین خبر داد.

نیرو‌های اوکراینی همچنین اعلام کردند شش فروند پهپاد ایرانی شاهد را در جنوب این کشور سرنگون کرده اند.
از سوی دیگر، طبق اخبار خبرگزاری تاس، جدایی طلبان منطقه خرسون از متوقف کردن پیشروی نیرو‌های اوکراینی در این منطقه خبر دادند.

در همین ارتباط سخنگوی نیرو‌های اوکراینی اعلام کرد نیرو‌های روسی با توپخانه روستا‌های واقع در خط درگیری در منطقه خرسون را به شدت گلوله باران کردند.

این منبع افزود: کشتی‌ها و زیر دریایی‌های روسیه که در نزدیک شبه جزیره کریمه مستقر شده اند و حامل ۳۲ فروند موشک کالیبر هستند، در حال آماده باش رزمی قرار دارند.

سخنگوی کاخ سفید: «هیچ نشانه ای» از برنامه ریزی پوتین برای استفاده از سلاح هسته‌ای نیست

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، یک روز پس از اینکه «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرد که خطر «آرماگدون (نبرد بزرگ) هسته ای» در بالاترین میزان از زمان بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ است، کاخ سفید درصدد برآمد تا این سخنان را شفاف سازی کند. کاخ سفید در این باره تاکید کرد که هیچ نشانه‌ای از اینکه روسیه در حال آماده شدن برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای است، وجود ندارد.


«کارین ژان پی یر»، سخنگوی کاخ سفید، روز جمعه به خبرنگاران گفت که آمریکا هیچ علتی ندارد که وضع هسته‌ای راهبردی خودش را (تعدیل و) تنظیم کند، و اینکه بایدن تنها نشان داد که او «تا چه میزان» حرف‌های ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، را جدی می‌گیرد.

بایدن که پنجشنبه شب در نشست تامین سرمایه (انتخاباتی) دموکرات‌ها سخن می‌گفت، تاکید کرد که رهبر روسیه «وقتی درباره استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی یا سلاح‌های بیولوژیک و شیمیایی سخن می‌گوید، شوخی نمی‌کند.»

بایدن افزود: ما از زمان (جان اف) کِنِدی و بحران موشکی کوبا با چشم انداز نبرد بزرگ رو به رو نبوده ایم.
او تاکید کرد که تهدید پوتین، واقعی است، چرا که ارتش - ممکن است بگویید - به طور چشمگیری ضعیف‌تر از حد و توانش عمل می‌کند.

مقامات آمریکایی ماه هاست درباره چشم اندازی هشدار داده اند که روسیه ممکن است از سلاح‌های با تخریب گسترده در اوکراین استفاده کند، چرا که با شکست‌های راهبردی در میدان نبرد رو به رو شده است. اگر چه این سخنان بایدن، شدیدترین هشدار از جانب دولت ایالات متحده درباره تنش‌های هسته‌ای به شمار می‌رود.

با این حال، ژان پی یر تاکید کرد که در ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا هیچ تغییری صورت نگرفته است (چرا) که در هفته‌های گذشته، هیچ سند و مدرکی وجود ندارد مبنی بر اینکه پوتین طرح‌های قطعی برای به کارگیری سلاح‌های هسته‌ای دارد.

کشف دو گور جمعی در شرق اوکراین

مقامات اوکراینی از کشف دو گور جمعی در شهر‌های تازه آزاد شده «لیمان» و «ایزیوم» در شرق این کشور خبر دادند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد: «پاولو کریلنکو»، فرماندار منطقه، روز جمعه در یادداشتی در فضای مجازی نوشت که مقامات در لیمان «یک گور جمعی کشف کرده اند که بر پایه اطلاعات محلی، هم اجساد سربازان و هم غیر نظامیان در آن بوده است. شمار دقیق اجساد باید مشخص شود.»

به طور جداگانه، خبرگزاری «یوکرینفورم» اعلام کرد که یک مقام ارشد پلیس می‌گوید که این گور جمعی، حاوی ۱۸۰ جسد است. نیرو‌های اوکراینی روز شنبه شهر «لیمان» را از کنترل روسیه بازپس گرفتند.

کریلنکو گفت دومین گور جمعی که در آن ۲۰۰ قبر وجود دارد نیز کشف شده است که حاوی اجساد غیر نظامیان است. از حرف‌های کریلنکو روشن نیست که آن‌ها چطور یا چه زمانی فوت کرده اند.

مقامات اوکراینی به طور مرتب نیرو‌های روسیه را به ارتکاب جنایت در سرزمین‌های اشغال شده متهم می‌کنند؛ اتهامی که روسیه آن‌ها را تکذیب می‌کند.

ماه گذشته پیکر‌های ۴۳۶ نفر از یک گور در شمال شرق شهر «ایزیوم» پس از آنکه این شهر آزاد شد، بیرون کشیده شد. مقامات محلی گفتند روشن شده است که بیشتر آنان به تازگی بر اثر خشونت جان باخته اند.

پسکوف: اظهارات اخیر زلنسکی بیانگر درستی تصمیم پوتین برای انجام عملیات ویژه نظامی در اوکراین است
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، "دیمیتری پسکوف" سخنگوی کرملین گفت: امکان ندارد روسیه اظهارات اخیر "ولودیمیر زلنسکی" رئیس جمهور اوکراین و درخواست او از سران کشور‌های دیگر را برای انجام حمله پیشگیرانه علیه روسیه نادیده بگیرد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور اوکراین از کشور‌های مطرح و عضو باشگاه هسته‌ای خواسته است تا روسیه را هدف حمله هسته‌ای پیشگیرانه قرار دهند. این اظهارات زلنسکی بیانگر درستی تصمیم رئیس جمهور پوتین برای انجام عملیات ویژه نظامی در اوکراین است.

درخواست لیتوانی برای آغاز فوری مذاکرات الحاق اوکراین به ناتو

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، نخست وزیر لیتوانی آغاز فوری مذاکرات برای الحاق اوکراین به ناتو را خواستار شد.

تصویب انتصاب گزارشگر ویژه برای روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه قطعنامه‌ای را تصویب کرد تا یک کارشناس مستقل جدید را در زمینه نقض حقوق بشر در روسیه منصوب کند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» از ژنو سوئیس، شورای یاد شده مسکو را متهم کرد که «فضایی از ترس» را از راه سرکوب و خشونت به وجود آورده است.

این نخستین بار است که این نهاد سازمان ملل متحد یک عضو دائم شورای امنیت را هدف قرار می‌دهد. دولت روسیه بسیار فوری اعلام کرد که با آن کارشناس همکاری نخواهد کرد.

در رای گیری که در این شورا برگزار شد، ۱۷ کشور عضو به آن رای مثبت دادند، ۶ کشور رای مخالف و ۲۴ کشور رای ممتنع دادند. این نخستین بار است که شورای حقوق بشر - که ۱۶ سال قدمت دارد - درصدد انتصاب یک گزارشگر ویژه برای ارزیابی عملکرد حقوق (بشری) در یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت بر می‌آید.

«سیمون مانلی»، سفیر انگلیس در سازمان ملل متحد در ژنو، پس از این رای گیری، به رویترز گفت: «می خواهیم امروز روشن شود که آن‌هایی را که برای آزادی در داخل (کشورشان) تلاش می‌کنند، فراموش نمی‌کنیم، در حالی که ولادیمیر پوتین (رئیس جمهور روسیه) که مردم روسیه را سرکوب می‌کند و به کشور‌های خارجی هجوم می‌برد.»

نزدیک به ۵۰ کشور، شامل انگلیس، همه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا به جز مجارستان، همچنین ایالات متحده، اوکراین، ژاپن و کلمبیا، این قطعنامه را مطرح کردند. چین از جمله مخالفان این قطعنامه بود.

این طرح پس از آن مطرح می‌شود که روسیه امسال قوانین قوی تری را تصویب کرد تا کسانی را که مسکو می‌گوید باعث بی اعتبار کردن نیرو‌های مسلح یا انتشار اطلاعات کذب می‌شود، مجازات کند، و به تعطیلی اجباری گروه‌های حقوق بشری از جمله گروه «مموریال» - که روز جمعه برنده جایزه صلح نوبل شد - بینجامد.

خبرگزاری «تاس» به نقل از وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که به شدت این قطعنامه را که بر پایه اتهام‌های کذب بنیان گذاشته شده است، رد می‌کند.

این خبرگزاری به نقل از وزاتخانه یادشده افزود: «روسیه ... این ساز و کار خاص را که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را نادیده می‌گیرد و از همکاری با آن خودداری خواهد کرد.»

«تاتیانا گلوشکوفا»، وکیل مرکز حقوق بشر یادبود، به خبرگزاری رویترز گفت او از نتیجه این نشست خرسند است، اما پیش بینی می‌کند که گزارشگر ویژه به سختی‌هایی در دسترسی رو به رو شود. «ما حتی تصویر نمی‌کنیم که او را به روسیه دعوت کنند.»

مسکو پیش از این، انتقاد‌ها از حقوق بشر داخلی را بی پایه و اساس دانسته و اتهام هدف قرار دادن غیر نظامیان در اوکراین را جایی که این کشور «عملیات نظامی ویژه» برای ویران کردن زیرساخت‌های ارتش به اجرا گذاشته است، رد کرده است.

شورای ۴۷ عضوی حقوق بشر سازمان ملل متحد به شدت دچار دودستگی شده است، با توجه به اینکه شمار فزاینده‌ای از کشور‌ها به رهبری روسیه و چین با هر گونه اقدام علیه کشور‌های خاص مخالف اند. این کشور‌ها (چنین رویکردی علیه یک کشور خاص را) دخالت سیاسی می‌دانند.

موافقت صندوق بین المللی پول با کمک مالی اضطراری ۱.۳ میلیارد دلاری به اوکراین

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، رئیس صندوق بین المللی پول از موافقت کمیته اجرایی این صندوق با اعطای کمک مالی اضطراری ۱.۳ میلیارد دلاری به اوکراین خبر داد.

سازمان ملل از مذاکرات گسترده برای تمدید توافق درباره صادرات غلات اوکراین خبر داد
آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد و همکاران وی به فعالیت گسترده خود برای تمدید توافق درباره صادرات غلات اوکراین ادامه می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، سخنگوی سازمان ملل با اعلام این خبر افزود گروه‌های وابسته به دبیر کل سازمان ملل متعهد شده‌اند که تماس‌های گسترده‌ای درباره این مسائل داشته باشند. گوترش و همکاران وی فعالیت سرسختانه‌ای برای تمدید و گسترش طرح ابتکاری دریای سیاه برای صادرات غلات دارند.

وی افزود: آن‌ها همچنین برای برداشتن آخرین موانع بر سر راه صادرات غلات روسیه به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
این توافق روز ۲۲ ژوئیه و تحت نظارت سازمان ملل به امضا رسید. بر اساس این توافق قرار شد صادرات غلات اوکراین طی ۱۲۰ روز از طریق دریای سیاه انجام گیرد. بر اساس توافق دوم نیز مقرر شد به رغم تحریم‌های کشور‌های اروپایی علیه روسیه، مسیر صادرات مواد غذایی و کود‌های کشاورزی این کشور هموار شود.

این در حالی است که روسیه می‌گوید به رغم این توافق نمی‌تواند مواد غذایی و کود‌های کشاورزی خود را به دلیل تحریم‌ها در حوزه‌های مالی و لجستیک، صادر کند.


اوکراین از کشف گور جمعی حاوی ۱۸۰ جسد در منطقه "لیمان" خبر داد

به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، یک مقام اوکراینی از کشف گور جمعی حاوی ۱۸۰ جسد در منطقه لیمان، که اخیرا توسط ارتش اوکراین از نیرو‌های روسیه بازپس گرفته شده است، خبر داد.

رویترز: پرواز هواپیمای شناسایی آمریکایی در محدوده "نورد استریم ۲" پس از نشت گاز

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، خبرگزاری رویترز به نقل از اطلاعات سیستم‌های ردیابی هواپیما اعلام کرد: یک فروند هواپیمای شناسایی نیروی هوایی آمریکا دو ساعت پس از نشت گاز در خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا (نورد استریم ۲) بر فراز آن پرواز کرده است.

نیروی دریایی آمریکا نیز در واکنش به این گزارش رویترز اعلام کرد: هواپیمایی که در سیستم‌های ردیابی نشان داده می‌شود، در حال انجام مأموریت روتین شناسایی بوده و هیچ ارتباطی به نشت گاز در خط لوله انتقال گاز نداشته است.

وزارت خارجه آمریکا: تا هدف حمله قرار نگیریم وارد جنگ اوکراین نخواهیم شد

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، "ودانت پاتل" معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری در واشنگتن گفت: تا زمانی که ما و متحدانمان در معرض حمله قرار نگیریم، به صورت مستقیم وارد جنگ نخواهیم شد. ما توان دفاعی خود را در مقابل تهدید امنیت ملی خود و متحدان مان تقویت می‌کنیم.

مصادره دفاتر سازمان حقوق بشری "مموریال" در روسیه

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از رسانه‌های روسیه، سیستم قضایی روسیه حکم مصادره دفاتر سازمان حقوق بشری "مموریال" را صادر کرد.

خبرگزاری تاس گزارش داد مسکو همکاری با کارشناس مستقل سازمان ملل برای تحقیق درباره نقض ادعایی حقوق بشر در روسیه را نخواهد پذیرفت.

زلنسکی: ۲۴۳۴ کیلومتر مربع و ۹۶ روستا در شرق اوکراین آزادسازی شد

رئیس جمهور اوکراین گفت که نیرو‌های اوکراینی در مجموع ۲۴۳۴ کیلومتر مربع از خاک کشورشان را از سلطه نیرو‌های روسیه آزاد کرده اند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» «ولودیمیر زلنسکی» در یک نطق تلویزیونی که روز جمعه ایراد کرد، گفت: نیرو‌های اوکراینی در کل ۲۴۳۴ کیلومتر مربع و ۹۶ روستا را در شرق کشور و در تازه‌ترین عملیات تهاجمی خود آزاد کرده اند.

زلنسکی همچنین گفت که تنها در هفته گذشته، نیرو‌های کی یف ۷۷۶ کیلومتر مربع و ۲۹ روستا را در شرق اوکراین آزاد کردند.

او افزود: در روز پنجشنبه بیش از ۵۰۰ کیلومتر مربع در جنوب بار دیگر به سلطه (نیرو‌های اوکراینی) درآمده است


کاخ سفید: نشانه مبنی بر آمادگی قریب الوقوع روسیه برای توسل به سلاح هسته‌ای وجود ندارد

کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد نشانه‌ای دال بر اینکه روسیه خود را برای استفاده قریب الوقوع از سلاح هسته‌ای آماده می‌کند وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، کارین ژان پیر در گفتگویی مطبوعاتی گفت دلیلی برای تصحیح موضع هسته‌ای راهبردی خودمان نمی‌بینیم و از طرف دیگر نشانه‌ای نیز دال بر اینکه روسیه خود را برای استفاده قریب الوقوع از سلاح هسته‌ای آماده می‌کند وجود ندارد.

این اظهارات در حالی بیان شده است که جو بایدن رییس جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرده بود جهان برای نخستین بار از زمان جنگ سرد با خطر آخرالزمان هسته‌ای روبرو شده است. سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این لحن هشدار دهنده ربطی به اطلاعات دریافتی آمریکا دارد گفت: خیر.

بایدن روز پنجشنبه گفته بود از زمان جان اف کندی و بحران موشکی کوبا تاکنون با چشم انداز جنگ آخرالزمانی مواجه نشده بودیم و ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در تهدید برای استفاده از سلاح هسته‌ای شوخی ندارد.

مکرون از تشکیل صندوق ویژه کمک به اوکراین خبر داد

امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه روز جمعه از تشکیل یک صندوق ویژه خبر داد که اوکراین بتواند با استفاده از آن به صورت مستقیم تجهیزات مورد نیاز خود را از صنایع فرانسوی خریداری کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پراگ، مکرون در پایان نشست سران اتحادیه اروپا در پراگ گفت برای شروع کار مبلغ صد میلیون یورو به این صندوق تزریق میکنیم تا اوکراین بتواند تجهیزات بسیار مورد نیاز خود را از صنایع فرانسوی خریداری کند.

رییس جمهور فرانسه تصریح کرد این صندوق منابع مالی مورد نیاز برای خرید تسلیحات دفاعی را تامین خواهد کرد.
وی افزود فرانسه در ماه فوریه گذشته نیز تسلیحات مشابهی را در اختیار اوکراین قرار داده بود.

مکرون خاطر نشان کرد: به صراحت میگوییم که اراده‌ای واضح برای همراهی اوکراین در این جنگ وجود دارد.

ادعای زلنسکی درباره تسلط بر شش روستا در لوهانسک

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، "ولودیمیر زلنسکی" رئیس جمهور اوکراین گفت: نیرو‌های ما ۷۷۶ کیلومتر مربع از اراضی شرق اوکراین از جمله شش روستا در لوهانسک را آزاد کردند.

گرفتار شدن یک تانک اوکراینی در کمین نیرو‌های روسیه در خارکیف

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که لحظه گرفتار شدن یک تانک اوکراینی و نظامیان سوار بر آن را در کمین نیرو‌های روسیه در درگیری‌های منطقه خارکیف نشان می‌دهد.


تاکید صدر اعظم آلمان بر حمایت اروپا از اوکراین

به گزارش شبکه الجزیره، اولاف شولتز صدر اعظم آلمان اعلام کرد نشست پراگ کمک‌های بیشتر سیاسی، مالی و نظامی به اوکراین را بررسی کرد.

شولتز گفت: برلین در بیست و پنجم اکتبر میزبان کنفرانس بازسازی اوکراین خواهد بود.
وی افزود: همگان درباره افزایش قیمت‌های گاز توافق نظر داریم و مذاکراتی با نروژ و آمریکا در خصوص کاهش قیمت‌ها خواهیم داشت.

شولتز گفت: شایسته است پاسخ‌های روشنی در زمینه تهدیدات هسته‌ای داده شود مبنی بر اینکه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای پذیرفتنی نیست. نشست‌های پراگ، نشانه‌های شفافی مبنی بر ایستادگی قاطع کشور‌های اروپایی در کنار اوکراین ارسال کرد.


وی افزود: پوتین تلاش کرد اروپا را تقسیم کند، اما بر عکس اهداف او اتفاق افتاد.

آمریکا درباره استقرار سلاح‌های هسته‌ای در لهستان موضع خود را روشن کرد

پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی راشاتودی نوشت، وزارت امور خارجه آمریکا گفته است واشنگتن هیچ طرحی برای انتقال بمب‌های اتمی به کشور‌های اروپای شرقی که عضو ناتو هستند، ندارد.

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت آمریکا هیچ گونه سلاح هسته‌ای را در لهستان یا هر کشور دیگر عضو ناتو در شرق اروپا مستقر نخواهد کرد.

اظهارات پاتل در واکنش به پیشنهاد رئیس جمهور لهستان در خصوص مشارکت ورشو در طرح "اشتراک هسته ای" واشنگتن بود. رئیس جمهور لهستان همچنین مدعی شد که ورشو در مورد این موضوع با واشنگتن گفتگو کرده است و امکان تحقق چنین احتمالی هنوز وجود دارد.

پاتل گفت ورشو یک متحد مهم ناتو در منطقه است، اما افزود وی درباره مطرح شدن این موضوع خاص در گفتگو‌ها میان این دو متحد اطلاعی ندارد.

در حال حاضر سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه در چارچوب بخشی از برنامه اشتراک هسته‌ای مستقر شده است. این تسلیحات هسته‌ای فقط در این پنج عضو ناتو مستقر است و واشنگتن مالک آنهاست.

این گفتگو‌ها در بحبوحه نگرانی کشور‌های غربی در مورد استفاده احتمالی روسیه از تسلیحات هسته‌ای مطرح شده است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه ماه گذشته هشدار داد اگر تمامیت ارضی این کشور در معرض تهدید قرار گیرد، مسکو آماده است از همه ابزار‌ها برای دفاع از خود استفاده کند. برخی در کشور‌های غربی سخنان او را به عنوان تهدیدی برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در درگیری‌های جاری تلقی کردند.

مقامات بلندپایه در مسکو و همچنین آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در آمریکا، اصرار داشتند که روسیه کسی را با تسلیحات هسته‌ای تهدید نمی‌کند، زیرا هنوز معتقد است که درگیری هسته‌ای موفق و پیروز نخواهد بود بنابراین نباید آغاز شود.

زلنسکی: جلوی پیشروی روسیه را به طرف دیگر کشور‌های اروپایی گرفتیم


رئیس جمهور اوکراین مدعی شد روسیه آغازگر جنگ بود و مردم اوکراین جلوی پیشروی آن را به طرف دیگر کشور‌های اروپایی گرفتند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در نشست غیر رسمی سران کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در کی یف گفت: روسیه نخواهد توانست قاره اروپا را به عقب و جنگ‌ها بازگرداند. وحدت کشور‌های اروپایی در مواضع آن‌ها، تضمین کننده موفقیت آن‌ها در مقابله با روسیه است.

زلنسکی افزود: اروپا در معرض حملات شدید کشوری قرار دارد که بیشترین خصومت و دشمنی را با آن دارد، یعنی روسیه. روسیه بود که جنگ را آغاز کرد و مردم ما جلوی پیشروی آن را به طرف کشور‌های دیگر گرفتند. روسیه ما را برابر فاجعه و بحران جهانی انرژی قرار داد که بیشتر بخش‌ها را در اروپا تهدید می‌کند. ما برابر تهدید فاجعه هسته‌ای به علت اشغالگری روسیه در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا قرار داریم. ما از کل اروپا دفاع می‌کنیم و باید همکاری بین خود را در همه زمینه‌ها تقویت کنیم تا تجاوزگری روسیه را متوقف کنیم.

وی اضافه کرد: روسیه به تخریب زیربنا‌ها و خطوط انتقال گاز تهدید می‌کند و مسکو برای انجام هر کاری آماده است. ما به سامانه‌های پدافند هوایی برای حفاظت از نیروگاه‌های انرژی در کشورمان نیاز داریم. در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا ۵۰۰ نیروی روس حضور دارند و ما باید آن‌ها را مجبور کنیم آنجا را ترک کنند. ما باید سیاست تحریم‌ها بر ضد روسیه را تقویت کنیم و این تحریم‌ها باید انرژی را نیز شامل شود.

رئیس جمهور اوکراین گفت: نیرو‌های روسیه درحال عقب نشینی هستند و نیرو‌های ما مناطقی از اوکراین را آزاد کرده اند و این مسئله موجب شده است روسیه، مذاکرات را به بازی بگیرد. روسیه نمی‌خواهد هیچ مذاکره‌ای انجام دهد بلکه می‌خواهد برای بازسازی نیروهایش زمان به دست بیاورد. بازسازی نیرو‌های روسیه، تهدیدی برای کل اروپا خواهد بود و ما باید از آن جلوگیری کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: