April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۵۷۰۵
۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
0
رییس شورای شهر تهران گفته است: قرارگاهی در حوزه آسیب‌های اجتماعی ایجاد شده تا بحث معتادان متجاهر که از مشکلات شهر بود و برای نسل‌های جوان ما بدآموزی داشت را جمع آوری کند. بخشی از این مساله برعهده شهرداری گذاشته شد و امروز شاهدیم که وعده‌های داده شده تحقق یافته است.

شهرداری به وعده اجتماعی خود عمل کرد؟

رییس شورای شهر تهران معتقد است که شهرداری به وعده خود در حوزه معتادان متجاهر عمل کرده است، شهردار تهران ۲۵ آذر سال گذشته گفته بود ظرف دو ماه آینده دیگر معتادان متجاهر را در تهران نخواهیم دید. اما این وعده هنوز هم محقق نشده است، پلیس هم چندان از عملکرد شهرداری در این حوزه رضایت ندارد و گاهی گلایه هایش را از طریق رسانه‌ها مطرح کرده که شهرداری در پاسخ به این انتقاد‌ها پلیس را متهم به بی اطلاعی کرده است.

اما امروز در آیین افتتاح ۳ مجتمع تربیتی، آموزشی و درمانی یاورشهرمهدی چمران رییس شورای شهر تهران گفته است: قرارگاهی در حوزه آسیب‌های اجتماعی ایجاد شده تا بحث معتادان متجاهر که از مشکلات شهر بود و برای نسل‌های جوان ما بدآموزی داشت را جمع آوری کند. بخشی از این مساله برعهده شهرداری گذاشته شد و امروز شاهدیم که وعده‌های داده شده تحقق یافته است. در مسائل تربیتی جوانان، زنان و میانسالان کار‌های خوبی انجام شده تا این افراد از این ورطه هولناک بیرون بیایند و در مسیر زندگی سالم قرار بگیرند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تلاش دشمن در ازدیاد آسیب‌های اجتماعی و گسترش اعتیاد است، عنوان کرد: شایسته است که بیشتر تلاش کنیم و از کسانی که در این مسیر همکاری می‌کنند، تشکر کنیم. باید بعد از آموزش و تربیت، کاریابی برای آن‌ها صورت پذیرد، چون در غیر اینصورت به حالت اول خود باز می‌گردند.

علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز در این مراسم با اشاره به اینکه یکی از حوزه‌هایی که از ابتدا دنبال شد مسائل اجتماعی بود، عنوان کرد: در این حوزه مدیریت مشارکتی به یک قرارگاه اجتماعی انجامید که بیش از ۱۴ دستگاه مشارکت جدی در آن داشته اند تا موضوعات اجتماعی تهران که بسیاری آن را به یک باتلاق تشبیه کردند، حل و فصل شود.

وی با بیان اینکه بعد از افتتاح‌های امروز حدود ۱۹ هزار و ۷۰۰ ظرفیت برای معتادان متجاهر داریم، گفت: امروز ۱۵۰۰ ظرفیت را در این مرکز و ۲۵۰ ظرفیت را در دو مرکز دیگر داریم که در واقع یاورشهر‌های ۷ و ۸ و ۹ را افتتاح می‌کنیم. بهزیستی نیز هزار ظرفیت را مهیا کرده و عملا ۲هزار و ۷۵۰ ظرفیت اضافه می‌شود. امیدواریم امروز شروع یک ظرفیت ۲ هزار و ۵۰۰ نفره را در فاز دوم این مرکز داشته باشیم و پرونده پدیده زشت خیابان خوابی را ببندیم.

محسن منصوری استاندار تهران هم در این مراسم گفت: در حال حاضر ۲۲ هزار نفر ظرفیت ساماندهی معتادان در شهر تهران وجود دارد و با ظرفیتی که سازمان بهزیستی ایجاد کرده به ۲۳ هزار نفر می‌رسد.

در ادامه محمد امین توکلی زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به این که قرارگاه اجتماعی شهر تهران قرارگاه همدلی بین تمام مسئولان است. به طوری که تمامی نهاد‌ها و سازمان‌ها بالاتر از توان خودشان در این مجموعه فعالیت می‌کنندگفت:تمامی ۱۴ سازمان متولی در یک سال گذشته با تمام وجود پای کار آمدند تا اندکی در جهت کاهش آسیب‌های شهر تهران قدم بردارند.

معاون شهردار تهران ادامه داد: در داخل شهرداری تهران نیز تمام مجموعه‌ها بسیج شدند. به عنوان مثال محلی که یاورشهر ۹ در آن ایجاد شد ظرفیتی بود که معاونت حمل و نقل شهرداری تهران در اختیار ما قرار داده است و معاونت فنی و عمرانی نیز وظیفه ساخت این مجموعه‌ها را برعهده گرفت.

وی بیان کرد: ما در مرحله‌ای رسیده ایم که می‌توانیم آسیب‌های اجتماعی را مدیریت کنیم و البته در برخی مناطق نیز کار زیاد داریم.

توکلی زاده یادآورشد: وقتی اعلام می‌شود در پاتوق کوه سنگی معتاد وجود ندارد، یا منطقه ۱۲ اعلام می‌کند که می‌توان مجموعه‌های مربوط به کاهش آسیب اجتماعی را به محله هرندی منتقل کنیم و یا دره فرحزاد به قطب گردشگری تبدیل می‌شود؛ این‌ها اتفاقات خوبی است که نشان می‌دهد، کار قرارگاهی شدنی است. به طوری که به یک الگوی خوب برای سایر شهر‌ها تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: نگاه ما در فراهم کردن زیرساخت‌ها باید پیش دستانه باشد و نباید شرایط به گونه‌ای پیش رود که پس از آسیب حرکت کنیم.

معاون شهردار تهران در ادامه گفت: با توجه به مشاوره‌هایی که اساتید دانشگاه به ما می‌دهند، به دنبال این هستیم تا زیرساخت‌های لازم را در حوزه آسیب‌های اجتماعی ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری تهران نگاه بلند و دور اندیشانه‌ای در زمینه آسیب‌های اجتماعی دارد، افزود: نسبت به آسیب‌های شهر پیش دستانه باید عمل کنیم.

احمد احمدی صدر، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهر تهران هم در این مراسم گفت: با توجه به مقام والای انسان و نگاه مترقی دین به ظرفیت والای انسان و همچنین فرمایش مقام معظم رهبری که عنوان کردند به آسیب‌های اجتماعی به گونه‌ای نگاه کنید که گویی این آسیب در خانواده شما روی داده است؛ شهردار تهران به گفتمانی در این زمینه توجه کردند که باید در سال‌های گذشته به آن توجه می‌شد.

وی افزود: تا پیش از این ۳ هزار ظرفیت در یاورشهر‌ها ایجاد شده بود و امروز یاور شهر ۷ ویژه معلولان با ظرفیت ۱۰۰ نفر، یاورشهر ۸ ویژه زنان اعصاب و روان با ظرفیت ۱۵۰ نفر و یاور شهر ۹ حداقل با ظرفیت ۱۵۰۰ نفر در فاز اول و در فاز دوم که مراسم کلنگ زنی آن انجام می‌شود، ۲۵۰۰ نفر به این ظرفیت افزوده می‌شود.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهر تهران ادامه داد: با مدیریت و تاکید شهردار پایتخت و اهتمام ویژه معاون اجتماعی و فرهنگی و همکاری معاونت فنی و عمرانی این مراکز ایجاد شده است.

وی بیان کرد: در این دوره مدیریت شهری اعتقاد بر این است که تنها نباید به توسعه کالبدی شهر توجه کرد، بلکه پروژه‌های اجتماعی و ایجاد زیرساخت‌های اجتماعی برای پایتخت ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

در پایان این مراسم، علیرضا زاکانی شهردار تهران در جمع خبرنگاران درباره انتصابات شهرداری تهران گفت: فعلاً در این رابطه عجله نکنید.

وی با اشاره به چرایی جمع آوری تعدادی از سطل‌های زباله شهر تهران گفت: بیش از ۶۰۰ سطل زباله در حوادث اخیر آتش زده شده است.

شهردار تهران ادامه داد: برای اینکه با این سطل‌ها راه بندان ایجاد نشود دستور جمع آوری سطل‌های زباله داده شد تا تردد خودرو‌ها مدیریت شود و پس از پایان این شرایط مجدداً سطل‌های زباله در مکان‌هایی که جانمایی شده بودند تعبیه خواهند شد.

حسن منصوری استاندار تهران هم در جمع خبرنگاران، گفت: یکی از وعده‌هایی که مجموعه دولت و شهرداری تهران به مردم پایتخت داده بودند این بود که بتوانیم در فاصله زمانی مشخصی چهره شهر تهران را از وجود معتادان متجاهر پاک کنیم. کار سختی که ابعاد مختلف امنیتی، اجتماعی و ... را در بر می‌گیرد و نیازمند برنامه ریزی دقیقی است.

وی ادامه داد: ظرفیت خوبی برای نگهداری معتادان متجاهر ظرف هشت ماه گذشته ایجاد شده، به شکلی که هشت ماه پیش ظرفیت ۱۰۰۰ نفری در این حوزه وجود داشت، اما امروز با همت دستگاه‌های مختلف به حدود ۲۰ هزار نفر رسیده است که البته با افتتاح سه مجموعه امروز ۱۷۵۰ نفر به این ظرفیت اضافه خواهد شد.

استاندار تهران تاکید کرد: بر اساس پیش بینی انجام شده حدود ۲۵ تا ۲۶ هزار معتاد متجاهر در تهران وجود دارد که البته این اعداد دقیق نیست. به این ترتیب حدود پنج تا شش هزار نفر کمبود ظرفیت وجود دارد که قطعا با تلاش و همکاری و تعامل شکل گرفته به این سقف مورد نیاز دست پیدا خواهیم کرد.

وی ادامه داد: این گام نخست است و قدم‌های بعدی یعنی بازاجتماعی کردن افراد و اقدامات فرهنگی موضوع دیگری است که در دستور کار قرار گرفته است. تجهیزات و ظرفیت لازم ایجاد خواهد شد و تا امروز نیز ظرفیت ۲۲ هزار نفری ایجاد شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: