April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۵۷۰۸
۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
0
بورس تهران در نخستین روز کاری هفته سوم پاییز هر چند کم‌رمق، اما به مدار صعودی بازگشت و نماگر‌های اصلی رنگ سبز به خود گرفتند.

بورس در مسیر صعود حمایتی؟

بورس تهران امروز در شروع سومین هفته فصل پاییز توانست خود را از ریزش‌های بدون توقف هفته گذشته نجات دهد و در نهایت با بازدهی مثبت به کار خود پایان دهد. شاخص کل بورس که از همان ابتدای معاملات روندی صعودی به خود گرفته بود، با افزایش ۰.۲۲ درصدی همراه شد و شاخص هم‌وزن نیز که حمایت صنایع و سهام کوچکتر را به دنبال خود داشت، توانست بازدهی مثبت ۰.۳۴ درصدی را به سهامداران تقدیم کند. از سمت مقابل، اما همچنان ارزش معاملات و خروج پول از بازار نشانی از یک برگشت قدرتمند را ندارند. ارزش معاملات امروز به سختی خود را به بالای ۲ هزار میلیارد تومان رساند و شاهد خروج ۷۶ میلیارد تومانی سرمایه کد‌های حقیقی از چرخه معاملات بودیم.

بسیاری از فعالان و کارشناسان بازار سرمایه دلیل اصلی برگشت امروز بورس به مدار صعودی را برگزاری جلسه حمایتی سازمان بورس می‌دانند، اما به نظر می‌رسد که این روند صعودی دلایل دیگری نیز دارد که نقش مهمی را در برگشت شاخص‌ها به مدار مثبت بازی کردند و از همه مهم‌تر این سوال است که آیا این روند صعودی می‌تواند ادامه‌دار باشد یا خیر؟

تکرار حمایت‌های مقطعی؟

بورس تهران امروز کار خود را با خبر برگزاری جلسه رئیس سازمان بورس با هلدینگ‌های بزرگ بورسی شروع کرد و از همان ابتدای شاهد روند مثبتی در اکثر صنایع و سهام بودیم. گفته شده است که هلدینگ‌های حاضر در این جلسه به همراه شرکت‌های زیرمجموعه خود چیزی حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد کل بازار سرمایه را تشکیل می‌دهند. از این رو خبر‌های منتشر شده از آن از اهمیت بالایی برخوردار است. گفته می‌شود در این جلسه به بررسی مسائل بنیادین شرکت‌ها و اثرپذیری سودآوری صنایع از متغیر‌های بودجه اختصاص داشت و مقرر شد پیش از بررسی و تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، پیشنهاد شرکت‌ها به صورت مدون به ستاد اقتصادی دولت ارائه شود. همچنین اختصاص منابعی از سوی هلدینگ‌ها جهت حمایت از سهم‌های خود در قالب انتشار اوراق اختیار تبعی، از دیگر مسائل مطرح شده در این جلسه بود که توافق شد در طی روز‌های آتی صورت پذیرد.

خروجی تازه‌ترین جلسه بورس با حقوقی‌ها

از سمت دیگر صحبت‌هایی نیز در رابطه با وضعیت معاملات الگوریتمی و دستورالعمل‌های بازارگردانی مطرح شده و باید دید که آیا تصمیم جدیدی در این رابطه گرفته خواهد شد یا خیر.

در طول بیش از دو سال گذشته که از شروع ریزش بورس تهران می‌گذرد، بار‌ها شاهد برگزاری جلساتی این چنین بوده‌ایم و اغلب پس از تاثیری مقطعی و زودگذر، عایدی خاصی را نصیب سهامداران نکرده است، اما به نظر می‌رسد تفاوتی که این جلسه با دیگر جلسات دارد، بررسی موضوعات بنیادی و مهمی است که می‌تواند به بهبود کارایی و بهره‌وری بورس تهران کمک کند. حضور هلدینگ‌های بزرگ کشور و درگیر شدن مدیران آن‌ها در بدنه بازار سرمایه می‌تواند به بهبود وضعیت حکمرانی شرکتی و پاسخگویی به مطالبات سهامداران و مشکلات موجود در بازار سهام منجر شود از این رو انتظار می‌رود در صورتی که به مباحث این جلسه جامه عمل پوشانده شود، احتمالا به پویایی بورس تهران کمک شایانی شود.

برگشت بورس از حمایت تکنیکالی.

اما همانطور که اشاره شد، برگزاری جلسه حمایتی تنها دلیل برگشت بورس به مدار صعودی نبود بلکه دلایل دیگری نیز در این موضوع اثرگذار بودند. یکی از این دلایل، حمایت تکنیکالی مناسبی بود که شاخص کل بورس را حفظ کرد و اجازه ریزش‌های بیشتری را به آن نداد. همانطور که در تصویر زیر پیداست، شاخص کل در محدوده ۱.۲۹ تا ۱.۳۱ میلیون واحده از حمایت مناسبی با توجه به سقف‌ها و کف‌های گذشته برخوردار بود که طی معاملات امروز نیز اجازه ریزش بیشتر را به آن نداد.

البته فعلا برای تایید این برگشت زود است و تحقق برخی عوامل برای تایید نیاز است. همانطور که در اندیکاتور RSI پیداست، این اندیکاتور همچنان در زیر مرز ۳۰ حرکت می‌کند و تداوم روند صعودی نیازمند برگشت این متغیر به بالای محدوده ۳۰ است. در سمت دیگر اجزای اندیکاتور ایچی‌موکو نیز در مسیر نزولی سیر می‌کنند و هنوز نشانی از برگشت را در خود به نمایش نگذاشته‌اند. اولین سیگنال برگشتی در این اندیکاتور می‌تواند افقی شدن خط کیجنسن و همراهی تنکنسن با کندل‌ها برای برگشت به سمت بالا باشد؛ بنابراین می‌توان عنوان کرد که تداوم روند صعودی بورس از منظر تکنیکال فعلا قابل تایید و یا رد نیست و نیاز است که یک الی دو روز آتی نیز نمودار‌ها شکل روند خود را واضح‌تر به نمایش بگذارند.

اهمیت پالایشی‌ها برای بورس

امروز، اما صنعتی خوش درخشید که مدت‌ها بود خود را در محدوده‌های پایین و کم‌ارزش نقشه بازار پنهان می‌کرد. گروه پالایشی که مدتی است به واسطه کاهش قیمت نفت از صدر توجهات دور شده بود و اغلب سهام آن روندی نزولی به خود گرفته بودند، امروز در لیست برترین صنایع از لحاظ ارزش معاملات و بازدهی قرار گرفتند و اکثر سهام آن با بازدهی مثبت به کار خود پایان دادند. دلیل اصلی این اتفاق نیز افزایش دوباره قیمت نفت به واسطه تصمیم اخیر اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید ۲ میلیون بشکه در روز بود که قیمت طلای سیاه را در بازار‌های جهانی به بالای ۹۸ دلار رساند و پیش‌بینی‌ها را نیز به نفت بالای ۱۰۰ دلاری سوق داد.

از آنجا که برای مدتی گروه پالایشی مورد توجه بازار بودند و تقاضای خوبی را به واسطه گزارش‌های خوب و رشد کرک اسپرد تجربه می‌کردند، جایگاه مهمی را در کلیت بازار به خود اختصاص داده بودند و برگشت امروز این گروه به مدار مثبت به نوعی سیگنالی مثبتی برای کلیت بازار قلمداد شد. از سمت دیگر انتظار برای صورت‌های مالی ۶ ماهه و فصل تابستان نیز تاحدودی تقاضا به این صنعت تزریق کرده است و حتی در دیگر صنایع و سهام نیز شاهد افزایش خریدار در نماد‌هایی هستیم که گزارش‌های ماهانه خوبی را برای شهریور منتشر کرده‌اند و یا پیش‌بینی از سودآوری خوب آن‌ها در تابستان خبر می‌دهد.

به طور کلی به نظر می‌رسد شرایط موجود و مسائلی که در بالا عنوان شد تا حد خوبی بتواند بورس تهران را از ریزش‌های مداومی که در هفته گذشته شاهد بودیم نجات دهد، اما برای پاسخ به این سوال که آیا این رخداد‌ها می‌تواند نقطه شروع یک روند صعودی پایدار باشد یا خیر، باید گفت که به زمان بیشتری نیاز است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: