April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
للـه گانی از واگذاری سهام شرکت‌ها به هر قیمتی خبرداد
کد خبر: ۳۸۵۷۰۹
۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
مدیرعامل بانک رفاه کارگران بر فاصله گرفتن بانکها از بنگاهداری تاکید کرد و گفت: سهام بنگاههای تحت مالکیت بانک رفاه را به هر قیمت حتی به صورت نقد و اقساط واگذار می کنیم.

گریز بانک رفاه کارگران از بنگاهداری

یکی از جدی‌ترین چالش‌هایی که صنعت با آن دست به گریبان است، بنگاهداری بانکهاست. امروزه بنگاه‌های اقتصادی بسیاری را سراغ داریم که نیاز به تسهیلات و حمایت‌های مالی از سوی بانک‌ها دارند، اما مورد استقبال بانک‌ها قرار نمی‌گیرند. به عقیده کارشناسان و صاحب نظران، بنگاهداری بانک‌ها باعث شده تا تسهیلات را به بنگاه‌هایی بدهند که متعلق به بانک است و در نتیجه سهمی از تسهیلات باقی نمی‌ماند تا برای بنگاه‌های اقتصادی دیگر تخصیص داده شود و همین امر باعث شده تا بنگاه‌ها با چالش رو به رو شوند.

نکته بسیار مهمی که برای دامن زدن به بنگاهداری بانک‌ها مشاهده می‌شود، واگذاری سهام دولتی در قبال بدهی بانکهاست، اقدامی که باعث می‌شود بانک‌ها هرچه بیشتر به سوی بنگاهداری هدایت شوند. یکی از بانک‌هایی که در قبال بدهی خود سهام شرکت‌های دولتی را مال خود کرده، بانک رفاه کارگران است. بانک رفاه در قبال ۸۸ هزار میلیارد تومان از طلب خود از سازمان تامین اجتماعی، سهام شرکت‌ها را دریافت کرده، سهامی که دولت در قبال بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی پرداخته و باعث شده بانک رفاه به سهامداری بزرگ تبدیل شود و شائبه بنگاهداری در بانک رفاه کارگران را تقویت کند.

اما نظر مدیرعامل بانک رفاه کارگران متفاوت است. اسماعیل للـه گانی در گفت و گو با خبرنگار پول نیوز با اعلام اینکه ۳۰ درصد سهام پالایشگاه شازند اراک به عنوان یکی از بهترین پالایشگاه‌های ایران به بانک رفاه واگذار شده گفت: سهام اوپال پارسیان و آلومینیوم جاجرم نیز به بانک رفاه واگذار شده که همگی سهام بسیار ارزنده و سودآوری هستند.

وی در پاسخ به اینکه با دریافت این حجم ازسهام شرکت‌های بزرگ و سودده، به نظر می‌رسد بانک رفاه در مسیر بنگاهداری گام بر میدارد، در حالی که این رویکرد با سیاستگذاری‌های نظام و تاکید مقام معظم رهبری تناقض دارد گفت: سیاست بانک رفاه در مسیر اشتغالزایی است و به هیچ عنوان بدنبال بحران آفرینی برای بنگاه‌های اقتصادی نیستیم.

مدیرعامل بانک رفاه کارگران در واکنش به اینکه وقتی بانک‌ها نباید بنگاه داری کنند، بانک رفاه با این همه سهامی که از سوی دولت واگذار شده چه کار می‌کند گفت: بر اساس مصوبه سران قوا، سه سال فرصت داریم این سهام را بفروشیم.

وی با تاکید بر اینکه بانک رفاه کارگران به مدت سه سال از شمول ماده ۱۶ و ۱۷ معاف است گفت: در این مدت که از سوی سران قوا تعیین شده، باید سهام شرکت‌ها را واگذار کنیم.

 

بیشتر بخوانید:بانک رفاه کارگران آماده حرکت با نوربالا در جاده مجمع

للـه گانی با اعلام اینکه برای تمامی سهامی که گرفته ایم، حتی سهام شرکت‌هایی که از قبل گرفته ایم، آگهی فروش منتشر می‌کنیم گفت: سال گذشته بابت هر سهمی دو تا سه بار آگهی فروش منتشر کردیم، اما شرایط بورس طوری است که رغبت به خرید در آن کمتر است.

وی با تاکید براینکه در راستای سیاستگذاری‌های نظام، بدنبال واگذاری سهام شرکت‌ها هستیم گفت: اگرخریداری وجود داشته باشد، حاضر به معامله سهام هستیم و حتی حاضریم به صورت نقد و اقساط سهام شرکت‌ها را واگذار کنیم تا در مسیر سیاست‌های نظام حرکت کرده باشیم.

مدیرعامل بانک رفاه کارگران تاکید کرد: در آگهی‌ها نیز این شرط را لحاظ میکنیم که حاضر هستیم سهام شرکت‌ها را به صورت نقد و اقساط واگذار کنیم تا از حوزه بنگاهداری خارج شویم.
للـه گانی با تاکید بر اینکه بانک رفاه کارگران به هیچ عنوان بنگاهداری نمیکند گفت: بنگاه‌های بانک رفاه در نهایت یک یا دو سید هستند و مدیریت تعداد انگشت شماری بنگاه را در دست داریم که سعی در واگذاری آن‌ها داریم.

وی با تاکید بر اینکه بانک رفاه بیشتر سهامدار است گفت: بانک رفاه کارگران بنگاهداری به معنای واقعی را انجام نمیدهد و سهامداری نیز به معنای بنگاهداری نیست، اما برای آنکه شائبه‌ای باقی نماند، حاضر به واگذاری آن سهام‌ها هستیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: