April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۵۸۰۸
۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
0
افراسیابی گفت: هر سریالی که از پلتفرم‌ها پخش می‌شود باید دو مجوز بگیرد و اگر بدون مجوزها پخش شود، تخلف محسوب می‌شود.

سریال‌های نمایش خانگی قبل از زمان پخش، مجوز تولیدشان را گرفتند

چند روزی است که کاربران فضای مجازی با استناد به وضعیت اجتماعی کشور چند سریال نمایش خانگی را به اتفاقات اخیر نسبت داده‌اند و اعتراض‌ها و شعار‌های داده شده در این سریال‌ها را اتفاقی نمی‌دانند. به عنوان مثال، در سریال «آنتن» مادربزرگ خانواده که تازه دانشگاه قبول شده و به قول پسرش فیلش یاد هندوستان کرده، دست در دست نوه‌اش راهی دانشگاه می‌شود. اما از آنجایی که اوضاع خوابگاه و سخت‌گیری‌های آنجا را نمی‌پسندد، هم‌صدا با دانشجویان شعار اعتراضی سر می‌دهد.

محمد‌صادق افراسیابی، سرپرست معاونت کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا گفت: درباره پخش بخش‌هایی از سریال «آنتن» که این روز‌ها با واکنش برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی همراه بوده است این توضیح را عرض می‌کنم که سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) قبل از پخش بخش‌های مذکور، بنا بر وظیفه نظارتی خود، ضرورت اصلاح این بخش‌ها را به پلتفرم اعلام کرده بود و هم اکنون اگر اشخاص به پلتفرم مراجعه کنند می‌بینند که از چند روز پیش این بخش‌ها حذف شده است.

افراسیابی ادامه داد:، اما در عین حال توجه به این نکته ضروری است که مدیریت تمام پلتفرم‌های نمایش خانگی به عهده بخش خصوصی است و وظیفه ساترا طبق قانون تنظیم‌گری است و لازم است از تصدی‌گری پرهیز کند. همچنین همان‌طور که در گذشته اعلام شده است هر سریالی که از پلتفرم‌ها پخش می‌شود باید دو مجوز بگیرد و اگر بدون این مجوز‌ها پخش شود، تخلف محسوب می‌شود.

سرپرست معاونت کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا افزود: سریال‌هایی که از پلتفرم‌های نمایش خانگی پخش می‌شود، یکبار مجوز تولید گرفته است که با توجه به زمان بر بودن فرایند پیش تولید و تولید معمولا حدود یکسال یا حتی بیشتر، قبل از زمان پخش، مجوز تولید گرفته است و البته برخی سریال‌ها ممکن است مجوز تولید خود را قبل از انتقال مجوز‌ها به صدا‌و‌سیما گرفته باشند که در هر حال ساترا فارغ از اینکه مجوز را در چه زمانی اخذ کرده باشند، یکبار هم آثار را قبل از انتشار مورد بازنگری قرار می‌دهد و فرایند کار هم به شکلی نیست که اختیار صدور مجوز در اختیار یک فرد یا کارشناس یا یک مدیر خاص باشد. بلکه بعد از اینکه کارشناسان دبیرخانه شورا‌های صدور مجوز تولید و مجوز انتشار ساترا نظر خود را در خصوص سریال‌ها اعلام کردند، مجوز‌های تولید در شورای تولید با حضور خبرگان این حوزه و مجوز‌های انتشار در شورای انتشار مورد ارزیابی نهایی قرار می‌گیرد و تمام این مراحل بر اساس اسناد بالادستی و قوانین و آیین نامه‌های محتوایی انجام می‌شود تا عملیات صدور مجوز به شکل دقیق و به دور از هر گونه اعمال نظر شخصی صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از انتظارتی که از ساترا وجود دارد، حامی بودن حقوق مصرف‌کنندگان است، توضیح داد: از این حیث وقتی یک سریال یا برنامه تلویزیونی مجوز انتشار از پلتفرم‌های بخش خصوصی گرفت و پلتفرم زمان‌بندی پخش آن را اعلام کرد، ساترا مراقبت خواهد کرد که حقوق مصرف‌کنندگان تضییع نشود.

افراسیابی گفت: از آنجا که به هر سریال یا برنامه تلویزیونی که از پلتفرم‌های بخش خصوصی پخش می‌شود ممکن است انتقاداتی وارد باشد و در عین حال برخی از این برنامه‌ها فوایدی مانند سرگرم‌سازی مخاطب با محتوای سالم و آموزنده دارند، معاونت کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا از برگزاری نشست‌های نقد و بررسی سریال‌های نمایش خانگی توسط مراکز فرهنگی کشور با حضور منتقدین و در عین حال عوامل سریال و کارشناسان حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و رسانه استقبال می‌کند و معتقدیم اگر شرایط نقد منصفانه برای سریال‌های نمایش خانگی فراهم شود، این کار به آینده نمایش خانگی در کشور و ارتقای محتوای این حوزه کمک خواهد کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: