April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۵۸۶۷
۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
0
جدیدا توافقی در عرصه واردات و صادرات به گوش می رسد که صرفاً واردات موبایل منوط به استفاده از ارز حاصل از صادرات خشکبار است.

جریان واردات موبایل و صادرات خشکبار چیست؟

کارشناسان این بازار معتقدند که درصورت نظارت بیشتر سازمان تعزیرات حکومتی بر عملکرد وارد کنندگان، طی چند ماه آینده تمامی گوشی‌ها برند‌هایی همچون آیفون، سامسونگ، هواوی، اچ تی سی، ال جی و ... ارزان خواهند شد و با شکستن حباب قیمتی ناشی از افزایش قیمت دلار در بازار، کاهش قیمت گوشی تا ۵۰ درصد نیز جا برای ارزان شدن دارد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که خیلی زود برخی گوشی‌ها در کمیته قیمت‌گذاری، تعیین تکلیف می‌شوند و وارد بازار خواهند شد تا تاحدودی وضعیت نابسامان بازار گوشی را بهتر کند.

فروشندگان این کالای دیجیتالی معتقدند که قیمت گوشی‌های موبایل ارتباط مستقیمی با نرخ ارز درکشور دارد چرا که این کالای وارداتی با هرگونه نوسان قیمتی دستخوش تغییر بها می‌شود. در همین حال یکی از کارشناسان این حوزه با اشاره به وضعیت خریدوفروش این کالای ارتباطی گفت: با شرایط فعلی که قیمت گوشی در حال ارزان شدن است بیشتر مشتریان این کالای ارتباطی خرید خود را به زمان دیگر موکول کرده اند و منتظر ارزان شدن بیشتر قیمت گوشی موبایل هستند.

حال باید منتظر باشیم و تاثیر کاهش نرخ ارز را در بازار موبایل ببینیم. قیمت گوشی موبایل وارد شده بر مبنای ارز جدید محاسبه و قیمت‌گذاری خواهد شد.

گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار فقط ۶.۲ درصد از کل سهم داشته است؛ به طوری که در سال گذشته از مجموع ۱۷.۷ میلیون دستگاه وارد شده ۱.۱ میلیون دستگاه برای بالای ۶۰۰ دلار بوده است.

اما در مورد گوشی‌های با ارزش کمتر از ۶۰۰ دلار، ۱۶.۶ میلیون دستگاه به ارزش ۲.۸ درصد واردات صورت گرفته که سهم آن از ارز صرف شده برای واردات گوشی ۶۷.۸ درصد و از نظر تعداد ۹۳.۷ درصد بوده است.

واردات گوشی بالای ۶۰۰ دلار در دو سال اخیر با بحث‌هایی حتی تا ممنوعیت واردات همراه بوده است، ولی از سال گذشته عوارض واردات این گوشی‌ها بالا رفته و حقوق گمرکی آن به ۱۲ درصد رسید که برای امسال نیز اعمال شده است.

همچنین جریان تهاتر ارز خشکبار برای واردات گوشی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار در دستور کار قرار گرفته بود که خود حواشی به همراه داشته است.

اواخر اردیبهشت ماه اخباری مبنی بر ممنوعیت واردات آیفون منتشر شد، اما چند روز بعد این وضعیت به اختلال سیستمی نسبت داده شد و اعلام شد که ممنوعیتی در واردات هیچ کدام از برند‌های موبایل وجود ندارد. اما این ماجرا همین جا تمام نشد و اوایل تیرماه انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی گفت که واردات آیفون قانونی است، اما به دلیل مشکلات مربوط به تامین ارز، شدنی نیست و در مقابل، واردات غیرقانونی، ممنوع، اما شدنی است. به عبارت دقیق‌تر طبق اعلام این انجمن از ۲۴ اردیبهشت، واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار تامین ارز نشد.

در این خصوص محمدرضا عالیان سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی درباره جدیدترین وضعیت تامین ارز موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار به ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت تخصیص ارز موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار به ارز حاصل از صادرات خود و ارز حاصل از صادرات اشخاص تبدیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: این تصمیم مشکلاتی برای وارد کنندگان به دنبال داشته است؛ از جمله اینکه سال گذشته این موبایل‌ها با ارز نیمایی وارد می‌شد و الان با ارز حاصل از صادرات غیر نفتی که قیمت آن بالاتر است. از طرف دیگر تامین این ارز هم مشکل‌تر است؛ چون ارز صادراتی لزوما ارز مورد نیاز در مبدا واردات نیست و باید تبدیل به درهم و به دوبی منتقل شود.

عالیان در پایان در پاسخ به سوالی درباره وضعیت واردات موبایل بالای ۶۰۰ دلار در برابر صادرات خشکبار نیز افزود: توافقی که صرفاً واردات موبایل بالای ۶۰۰ دلار را منوط به استفاده از ارز حاصل از صادرات خشکبار می‌کرد، منتفی شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: