April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
نماینده ورزقان در مجلس ظرفیت معدن سونگون را تشریح کرد
کد خبر: ۳۸۵۸۸۹
۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به تشریح اهمیت صنعت مس در کشور پرداخت و گفت: مس به اندازه صنایع پتروشیمی و فولاد می‌تواند درآمدزایی و اشتغالزایی داشته باشد.

درآمدزایی و اشتغالزایی مس به اندازه پتروشیمی و فولاد

اللهویردی دهقانی سانیچ در گفت و گو با خبرنگار پول نیوز به تشریح معدن مس سونگون پرداخت و گفت: هدف گذاری شده که در معدن مس سونگون یک میلیون تن کنسانتره مس و ۴۰۰ هزار تن کاتد درسال تولید شود، یعنی این معدن حدود دو برابر تولید شرکت ملی مس می‌تواند تولید کند.


وی با اعلام اینکه معدن مس سونگون یکی از سه معدن مس فعال کشور است که بیش از ۴ میلیارد تن ذخیره قطعی قابل برداشت مس دارد گفت: بیش از ۵۴ درصد مس شناسایی شده کشور در معدن مس سونگون ورزقان است.


نماینده ورزقان در مجلس با اشاره به اینکه اکنون سالانه ۳۰۰ هزار تن مس از معدن سونگون بدست می‌آوریم گفت: این عدد برای معدنی که ۵۴ درصد مس کشور را در خود دارد، عدد قابل توجهی نیست و باید توسعه داده شود.


وی از ظرفیت بالای معدن مس سونگون خبر داد و گفت: اکثر دانشمندان و زمین شناسان معتقد هستند با توجه به اینکه اکتشافات این معدن نهایی نشده، ذخایر آن شناسایی نشده و در حاشیه‌ها و عمق ۷۵۰ متری با عیار ۷ دهم درصد در سطح مس داریم.


دهقانی با اشاره به اینکه وقتی هنوز ظرفیت معدن مس سونگون قطعی نشده، در معادن دیگر مانند مس سرچشمه، ذخایر به پایان رسیده و به سنگ کف بستر رسیده اند گفت: سونگون معدن جوانی است و اعتقاد دانشمندان بر این است که این معدن بین ۸ تا ۱۰ میلیارد تن ذخیره خواهد داشت و البته هنوز هم قابل افزایش است که این یک رقم بسیار درشتی است.

 

بیشتر بخوانید:کارنامه شرکت مس در ۶ ماه نخست سال اعلام شد


وی با اعلام اینکه هدفگذاری شده که در معدن مس سونگون یک میلیون تن کنسانتره مس و ۴۰۰ هزار تن کاتد درسال تولید شود گفت: این حجم تولید حدود دو برابر تولید شرکت ملی مس است که سونگون می‌تواند تولید کند.


عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود: علت اینکه این میزان رونق تولید اتفاق نیفتاده، تمرکز گرایی و بی توجهی به توسعه و تنگ نظری و مدیریت بسته‌ای است که در شرکت مس سونگون حاکم بوده است.


وی با یادآوری اینکه شرکت مس سونگون در انحصار چند نفر بود گفت: بدرستی رییس جمهور و وزیر صمت به پتانسیل معدن مس سونگون پی بردند و دستور دادند این معدن مستقل بشود.


دهقانی با اعلام اینکه سونگون سه معدنی است که زیر نظر شرکت ملی مس اداره می‌شود گفت: در آنجا برای توسعه و مدیریت حق تصمیم گیری نداشتند، بکارگیری نیروها، تولیدات، صنایع پایین دستی و از همه مهمتر مسایل مالی است که چالش آفرین بود.


نماینده ورزقان در مجلس با اعلام اینکه امروزه سالانه حدود ۲۶۰ هزار تن مس کاتد در سونگون تولید می‌کنیم که بسیار اندک است گفت: ایران از نظر ذخایر معدنی دردنیا رتبه هفتم را دارد واز نظر تولید مس رتبه ۱۷ را در جهان داریم که این‌ها هیچ تناسبی بین ذخایر مس و تولید مس کاتد ندارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: