کد خبر: ۳۸۵۹۲۷
۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
0
بنا بر گفته‌های دانشمندان حداقل تا یک قرن دیگر، هیچ خطری درباره برخورد سنگ‌های فضایی به زمین سیاره ما را تهدید نمی‌کند.

نابودی زمین توسط سیارک‌ها

دایناسور‌ها بیش از ۱۶۰ میلیون سال بر زمین حکمفرمایی می‌کردند و در نهایت به لطف بازدیدکننده‌ای از فضا، دنیای فانی را ترک کردند. حدود ۶۶ میلیون سال پیش، یک سیارک حداقل ۱۰ کیلومتری، ضربه‌ای ویرانگر به دنیای دایناسور‌ها وارد کرد که باعث ایجاد زمین‌لرزه‌ها، سونامی‌ها، فوران‌های آتشفشانی و فجایع اقلیمی شد و چیزی نگذشت که ۷۵ درصد از همه موجودات زنده را منقرض کرد.

پس از همه این اتفاقات، باز هم زمین باقی ماند؛ این یعنی سیاره ما از خطر یک سیارک در امان است؟ اگر سیارک دینو برای پایان‌دادن به جهان کافی نبود، پس چه چیزی می‌تواند زمین را نابود کند؟ آیا یک سنگ فضایی واقعاً می‌تواند کل زمین را نابود کند؟ اگر جواب مثبت است این سنگ چقدر باید بزرگ باشد؟

پاسخ کوتاه این است: احتمالاً سنگی به بزرگی یک سیاره لازم است تا سیاره ما را نابود کند. اما برای نابودی همه موجودات روی زمین یا بیشترِ آن‌ها، سنگی بسیار کوچک‌تر از آن کفایت می‌کند.

برایان تون (Brian Toon)، استاد اقیانوس‌شناسی و علوم جوی در دانشگاه کلرادو بولدر که برخورد سیارک‌ها را مطالعه کرده است، گفت: یک شیء بزرگ‌تر از مریخ مدت کمی پس از اینکه ایجاد شد، به زمین برخورد کرد و بدون تخریب زمین، ماه را ساخت.

تون به فرضیه برخورد بزرگ اشاره می‌کند. این فرضیه علمی، چگونگی تشکیل ماه را توضیح می‌دهد: سیاره‌ای به نام تیا که هم‌اندازه مریخ بود، ۴.۵ میلیارد سال پیش با زمین برخورد کرد و در نتیجه آن ذرات سنگی به فضا پرتاب شدند که در نهایت با هم یکی شدند و ماه را تشکیل دادند. مریخ حدود ۶۷۰۰ کیلومتر عرض دارد که بیش از ۵۰۰ برابر عرض سیارکی است که دایناسور‌ها را نابود کرد.

دانشمندان شک ندارند که اگر در آن موجود زنده‌ای روی زمین بود، تیا آن را از بین می‌برد. آن‌ها احتمال می‌دهند که حیات ۴.۴ میلیارد سال پیش، چند میلیون سال پس از برخورد تیا ظاهر شده باشد.

در هر صورت، اداره کل ملی فضا و هوانوردی آمریکا (ناسا) هر سنگ فضایی را که قطر آن حداقل ۱۴۰ متر باشد و در ۷.۴ میلیون کیلومتری زمین بچرخد، یک خطر بالقوه در نظر می‌گیرد. به گفته ناسا، برخورد چنین سنگی احتمالاً یک شهر را از بین می‌برد و زمین‌های اطراف آن را ویران می‌کند.

به گفته دانشمندان برخورد با یک صخره بزرگ‌تر به عرض حداقل یک کیلومتر، به دلیل ایجاد بلایای اقلیمی در جهان احتمالاً باعث پایان تمدن می‌شود و اگر سیارکی به اندازه دینو با زمین برخورد کند، احتمالاً انسان‌ها و گونه‌های بی‌شمار دیگری را منقرض می‌کند.

ناسا و سایر آژانس‌های فضایی تهدید برخورد سیارک‌ها را بسیار جدی می‌گیرند و از نزدیک هزاران ضربه‌گیر احتمالی در منظومه شمسی را زیر نظر دارند. خبر خوب این است که حداقل تا ۱۰۰ سال آینده هیچ خطری از سوی هیچ سیارک بالقوه خطرناکی سیاره ما را تهدید نمی‌کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: