April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۵۹۵۸
۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰
0
سیستم‌های تولید انرژی بادی معمولاً بسیار بزرگ و گران قیمت هستند، ولی دانشمندان دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور کمباین بادی ارزان قیمتی ساخته اند که از نسیم ملایم برق تولید می‌کند.

کمباین بادی ارزان قیمت از نسیم ملایم برق تولید می‌کند

بسیاری از محققان بر روی راه‌حل‌های کم‌هزینه تولید برق کار می‌کنند. پژوهشگران سنگاپوری یک دستگاه ارزان قیمت ساخته‌اند که به اندازه کافی حساس است تا انرژی را از یک نسیم ملایم گرفته و آن را به الکتریسیته تبدیل کند و به اندازه کافی برای یک حسگر تجاری کوچک برق تولید کند.

این کمباین کوچک و کم هزینه است و ابعادی در حدود ۱۵×۲۰ سانتی متر دارد. این ابزار شامل یک کنسول است و صفحه میانی آن دارای لایه‌هایی است که انرژی را از طریق اثر تریبوالکتریک (الکتریسیته مالشی) دریافت و مهار می‌کند. برق در این ابزار با جدا شدن بار الکتریکی از لایه‌های صفحات میانی تولید می‌شود که این امر هم ناشی از ارتعاشات پس از وزش باد است.

استفاده از این نوع فناوری تریبوالکتریک در سایر ماشین‌های بادی پیشرفته، مانند دستگاه‌های پوشیدنی متداول است که هنگام راه رفتن افراد از باد انرژی تولید می‌کنند.

ابزار مذکور برای نصب در بیرون ساختمان‌ها در محیط‌های شهری طراحی شده است. دانشمندان در آزمایش خود نشان دادند که می‌تواند انرژی برق را از یک نسیم ملایم هم به دست آورند و از این طریق می‌توان تا ۲۹۰ میکرووات برق تولید کرد. این رقم تا سه ولت قابل افزایش است و همچنین برق را می‌توان برای استفاده در مواقعی که باد وجود ندارد ذخیره کرد.

در یک آزمایش دیگر، از این دستگاه برای تغذیه ۴۰ لامپ ال‌ای دی به طور مداوم با بادی که با سرعت چهار متر در ثانیه می‌وزید استفاده شد. گروه سازنده به کار برای بهبود عملکرد دستگاه ادامه می‌دهد و در حال تجاری‌سازی این فناوری هستند.

منبع: مهر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: