April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۶۰۸۸
۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰
0
چین در حال توسعه پرتابگر‌های نامرئی موشک است که با کمک هوش مصنوعی قادر به استتار در جنگ‌های آینده هستند.

چین با هوش مصنوعی پرتابگر نامرئی موشک می‌سازد

چین در حال ساخت پرتابگر‌هایی برای مجموعه موشک‌های متحرک جاده‌ای خود به نام "دانگ‌فنگ" (Dongfeng) است که می‌تواند از شناسایی شدن توسط پهپادها، رادار‌ها و ماهواره‌ها بگریزد.

این پرتابگر‌ها برای موشک‌های موسوم به DF-۱۷ هستند که گفته می‌شود می‌توانند دفاع موشکی ایالات متحده را دور بزنند.

پایگاه خبری دولتی SCMP چین به نقل از تلویزیون دولتی این کشور گزارش داد که از فناوری هوش مصنوعی برای پرتابگر‌های Dongfeng استفاده خواهد شد.

یک کارشناس نیروی موشکی در جریان پخش تلویزیونی این گزارش گفت: من معتقدم که دشمنان ما در میدان‌های نبرد آینده، ما را نخواهند دید یا از محل پرتابگر‌های موشک ما اطلاعی نخواهند داشت. رابطه بین موشک‌ها و پرتابگر‌ها مانند گلوله و تفنگ است. کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که پتانسیل پرتابگر را بررسی کنیم و گزینه‌های بیشتری برای نبرد‌های آینده ارائه دهیم.

به گفته یانگ بیو، کارشناس نیروی موشکی که بر روی مکانیسم پرتاب موشک مافوق صوت DF-۱۷ کار می‌کند، از فناوری هوش مصنوعی برای تاکتیکی‌تر کردن و نامرئی کردن پرتاب‌کننده‌های موشک استفاده خواهد شد.

موشک میان‌برد DF-۱۷ که ادعا می‌شود می‌تواند سیستم‌های دفاع موشکی ایالات متحده را دور بزند، اولین سلاح مافوق صوت فعال در تاریخ جهان است.

پرتابگر‌های استتار شده

به گفته یک منبع نزدیک به ارتش خلق چین (PLA)، پرتابگر DF-۱۷، نسخه اصلاح شده‌ای است که برای موشک‌های بالستیک DF-۱۶ B استفاده می‌شود.

موشک‌های DF-۱۶ B و DF-۱۷ موشک‌های میان‌بُردی هستند که به عنوان ابزار تهاجمی برای بحران تایوان ساخته و برای خنثی کردن هرگونه دخالت نظامی خارجی در تنگه تایوان طراحی شده‌اند.

موشک DF-۴۱ ظاهراً قادر است سرزمین‌های ایالات متحده را با برد تخمینی بیش از ۱۲ هزار کیلومتر هدف قرار دهد.

به گفته سونگ ژونگ پینگ، تحلیلگر نظامی و مربی سابق PLA، یکی از اجزای مهم استراتژی میدان نبرد، استتار و طراحی پرتابگر‌های موشک است.

وی گفت: حفاظت از نیرو‌ها و تسلیحات، اولویت اصلی در همه موقعیت‌های جنگی است و به‌ویژه با توجه به سیاست عدم استفاده از سلاح هسته‌ای توسط چین، نیاز به حفاظت بهتر در آماده‌سازی برای گزینه‌های دیگر حمله احساس می‌شود.

دانگ‌فنگ با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای

تقریباً تمام موشک‌های سری دانگ‌فنگ یا DF، سلاح‌هایی با قابلیت دوگانه هستند که می‌توانند کلاهک‌های متعارف و هسته‌ای را حمل کنند.

ژونگ پینگ می‌گوید: پرتابگر‌ها می‌توانند از شناسایی ماهواره‌ها و پرتو‌های فروسرخ رادار و هواپیما‌های بدون سرنشین بگریزند و سیستم‌های موشکی PLA را به چیزی شبیه به آفتاب‌پرست تبدیل کنند و آن‌ها را در هر زمینی پنهان نگه دارند.

این گزارش در تلویزیون چین همچنین تصاویری از ناو هواپیمابر چینی فوجیان را به نمایش گذاشت که در ماه ژوئن رونمایی شد و شامل یک جت جنگنده جدید، تانک‌های مجهز به هوش مصنوعی، قایق‌های جنگی جدید و سایر سخت افزار‌های نظامی، علاوه بر پرتابگر‌های استتاری است که برای موشک‌هایی مانند موشک بالستیک قاره‌پیمای سوخت جامد DF-۴۱ توسعه یافته است.

جت جنگی J-۱۵ که در چین بر اساس نمونه اولیه Su-۳۳ طراحی شده توسط اتحاد جماهیر شوروی تولید شد، در حال حاضر تنها جت جنگنده حامل در خدمت ارتش خلق چین است. این هواپیمای جنگی به گونه‌ای تغییر یافته که با منجنیق‌های الکترومغناطیسی فوجیان سازگار شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: