کد خبر: ۳۸۶۱۴۱
۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
0
نایب رئیس انجمن ساتکا گفت: می‌توانیم یک میلیون منزل مسکونی را به نیروگاه‌های خورشیدی مجهز کنیم، در این صورت بالغ بر ۵۰۰۰ مگاوات از ناترازی بخش برق کشور مرتفع شده و اشتغال‌زایی قابل توجهی نیز در پی خواهد داشت.

ظرفیت بالای نصب نیروگاه خورشیدی پشت‌بامی در کشور

سید محمد جواد موسوی، نایب رئیس انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر (انجمن ساتکا) در نشستی خبری اظهار داشت: حدود ۲۰۰ شرکت شامل شرکت‌های پیمانکار، سازنده، تامین کننده، مشاور، توسعه دهنده و سرمایه گذار و سایر خدمات نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ۲۴ استان کشور عضو این انجمن هستند.

وی افزود: ما هنوز در ایران در زمینه ظرفیت منصوبه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به هزار مگاوات هم نرسیده ایم، در حالی که وقتی به کشور‌های همسایه نگاه می‌کنیم، ترکیه تاکنون ۸ گیگاوات نیروگاه خورشیدی و ۱۰.۵ گیگاوات نیروگاه بادی نصب کرده، کشور امارات ۳.۲ گیگاوات نیروگاه خورشیدی و کشور پاکستان ۱.۷ گیگاوات خورشیدی و ۱.۴ گیگاوات نیروگاه بادی نصب کرده است.

موسوی با بیان اینکه "از ظرفیت‌های بالقوه کشور با وجود تابش خوب و وجود تونل‌های بادی برای توسعه تجدیدپذیر‌ها استفاده نکرده‌ایم"، گفت: می‌توانیم یک میلیون منزل مسکونی را به نیروگاه‌های خورشیدی مجهز کنیم، در این صورت بالغ بر ۵۰۰۰ مگاوات از ناترازی بخش برق کشور مرتفع شده و اشتغال‌زایی قابل توجهی نیز در پی خواهد داشت.

نایب رئیس انجمن ساتکا تصریح کرد: طبق مصوبات سال‌های گذشته قرار بود ۲۰ درصد از نیاز مصرف ادارات با نصب نیروگاه خورشیدی تأمین شود، اما این مهم اجرایی نشده است؛ اگر این مسئله محقق شود، کمک بزرگی به شبکه برق کشور خواهد بود؛ ساتبا نیز اخیرا در جهت فرهنگ‌سازی و خرکت نمادین، اقدام به نصب پنل‌های خورشیدی بر سقف ساختمان اصلی ساتبا کرده است.

وی ادامه داد: رویکرد دولت فعلی در بحث توسعه انرژی تجدیدپذیر خوب است، اما ایراداتی وجود دارد که از جمله آن می‌توان به تأخیر در ابلاغ نرخ خرید تضمینی برق تجدیدپذیر‌ها اشاره کرد به طوری که با وجود گذشت حدود هفت ماه از سال، هنوز نرخ‌های سال ۱۴۰۱ ابلاغ نشده و کار بر اساس نرخ‌های سال ۱۴۰۰ درحال انجام است.

موسوی با بیان اینکه "سقف سیلو‌ها و مراکز صنعتی ظرفیت بسیار خوبی برای نصب پنل‌های خورشیدی است"، گفت: اگر روی هر مجموعه صنعتی یک نیروگاه ۲۰۰ کیلوواتی نصب کنیم، نیاز ۱۰ هزار مگاواتی توسعه تجدیدپذیر‌ها رفع می‌شود.

در ادامه این نشست، محمود کریمی، عضو هیات مدیره انجمن ساتکا اظهار داشت: پنج ارگان ساتبا، بسیج سازندگی، کمیته امداد، سازمان بهزیستی، معاونت روستایی ریاست جمهوری تفاهم نامه‌ای را امضا کرده اند که سالانه ۱۱۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی برای مددجویان و اقشار محروم احداث شود.

وی افزود: بدین ترتیب که بسیج سازندگی و کمیته امداد و سازمان بهزیستی بودجه‌هایی را در قانون بودجه سالانه برای اعطای تسهیلات اشتغال زایی در اختیار دارند که می‌توانند آن را برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی هزینه کنند.

عضو هیات مدیره انجمن ساتکا تصریح کرد: متأسفانه با گذشت حدود ۶ ماه از سال، هنوز این بودجه‌ها برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی تخصیص پیدا نکرده و این فرصت مغتنم، در حال سپری شدن است.

وی ادامه داد: قیمت تجهیزات هر نیروگاه ۵ کیلوواتی حدود ۱۴۰ میلیون تومان است که برای خانوار‌های تحت حمایت نهاد‌های حمایتی مثل کمیته امداد و بهزیستی، این رقم به صورت تسهیلات پرداخت خواهد شد و با اقساط ۷ ساله از محل خرید برق به قیمت ۲۲۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت توسط دولت پرداخت می‌شود و مابه‌ازای آن به صورت درآمد به خانوار‌ها پرداخت می‌شود.

کریمی با بیان اینکه "از گذشته تا امروز حدود ۴۰۰۰ نیروگاه حمایتی در کشور نصب شده"، گفت: خانوار‌های روستایی که از سال‌های ۹۵ و ۹۶ شمسی نیروگاه‌های خورشیدی پشت بامی نصب کرده بودند، الان ماهانه ۵ تا ۶ میلیون تومان درآمد از فروش برق این نیروگاه‌ها دارند.

وی افزود: جمع ظرفیت این ۴۰۰۰ نیروگاه پشت‌بامی، ۲۰ مگاوات است.

عضو هیات مدیره انجمن ساتکا با بیان اینکه "بخش اعظمی از هزینه تجهیزات در نیروگاه‌های خورشیدی مربوط به اینورتر و پنل است"، گفت: از آنجایی که شرکت‌های تولیدکننده نیز ۸۰ درصد تجهیزات را وارد کرده و در داخل اقدام به مونتاژ می‌کنند، نرخ ارز و نوسانات آن، تأثیر بسیاری روی قیمت نهایی تجهیزات دارد.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: