April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
فرمان تامین مالی پروژه‌ها در بانک صادرات ایران صادر شد
کد خبر: ۳۸۶۱۷۰
۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴
0
مدیرعامل بانک صادرات ایران گفت: هم‌افزایی شبکه بانکی کشور و صنایع مادر، ظرفیت‌های بزرگتری برای خدمت به مردم ایجاد می‌کند و بانک صادرات ایران با این هدف، برای تامین مالی صنعت پتروشیمی آمادگی کامل دارد.

درمان درد‌های صنعت پتروشیمی

کشور ما سالهاست درگیر تحریم‌ها و تهدید‌های دشمنان قرار دارد و هر روز این تهدید‌ها و تحریم‌ها رنگ جدید، هشدار دهنده و جدی تری به خود می‌گیرد. از سوی دیگر اقتصاد کشور سالهاست که اسیر وابستگی نفتی است، به نوعی که اگر نتوانیم نفت بفروشیم، بی شک در اداره کشور با مشکلات جدی روبرو می‌شویم معضلی که سالهاست با آن دست به گریبان هستیم. اگرچه امروز به اشکال مختلف تحریم‌ها را دور میزنیم و نفت را با ترفند‌های گوناگون می‌فروشیم، اما همچنان با مشکلات جدی در این زمینه رو به رو هستیم.


فاصله گرفتن از خام فروشی


بحث دیگر فاصله گرفتن از خام‌فروشی است. اگر در تمامی سال‌های گذشته به جای آنکه در فکر اکتشاف، استخراج و فروش نفت باشیم، به فکر تولید فراورده از نفت بودیم، امروز نه تنها مشکلی برای صادرات نداشتیم بلکه از بستگی به نفت نیز فاصله می‌گرفتیم. نکته مهم این است که اگر محصولات نهایی تولید کنیم، بدون آنکه نگران بازار خرید یا تهدید تحریمی باشیم، به سادگی می‌توانیم فراورده‌ها را در بازار‌های جهانی به فروش برسانیم و مهمتر اینکه چالشی به نام فروش نفت خام نداریم.


ظرفیت صنعت پتروشیمی


یکی از مواردی که می‌تواند خام فروشی را در عرصه نفت مدیریت کند، تقویت صنعت پتروشیمی است. بی شک با تولید محصولات پتروشیمی می‌توانیم اشتغالزایی پایدار و ارزآوری قابل توجهی را رقم بزنیم. این در حالی است که پتروشیمی‌ها نیز مانند بسیاری از صنایع دیگر، با کمبود نقدینگی، مشکلات سرمایه در گردش و تامین مالی روبرو هستند. در شرایط کنونی تامین مالی برای صنعت پتروشیمی نکته بسیار مهمی است، زیرا امکان تامین اعتبار از سوی دولت وجود ندارد و از سوی دیگر قسمت قابل توجهی از صنایع پتروشیمی متعلق به بخش خصوصی هستند و دولت نمی‌تواند در این زمینه در قالب ردیف بودجه یا روش‌های دیگر، اعتبار اختصاص دهد.

 

بیشتر بخوانید:بانک صادرات ایران به ١۵۵ هزار نفر وام بدون ضامن پرداخت کرد


نقش آفرینی بانک‌ها در تامین اعتبار


در شرایطی که بانک‌ها می‌توانند نقش تاثیرگذار و بسیار مهمی را برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی ایفا کنند، در تمامی سال‌های گذشته انگشت اتهام به سوی بانک‌ها دراز بوده، چرا که بانک‌ها مایل به سرمایه گذاری در عرصه‌هایی هستند که زودبازده باشد و سرمایه تخصیص یافته به سرعت به چرخه مالی بانک بازگردد، اما، چون تولید با این خواسته بانک‌ها مغایرت دارد، چنین برداشت می‌شود که بانک‌ها اقبالی به سرمایه گذاری در عرصه تولید و سرمایه گذاری‌های پایدار از خود نشان نمی‌دهند. اما امروزه بانک صادرات با اقدامی تاثیر گذار به حمایت گسترده و جدی از صنایع پتروشیمی پرداخت، به نوعی که مدیر عامل بانک صادرات ایران این مژده را به مدیران بنگاه‌های تولیدی و واحد‌های بزرگ پتروشیمی کشور داد که بانک از این صنعت به صورت گسترده و جدی حمایت خواهد کرد.


تامین مالی صنعت پتروشیمی


در این رابطه مدیرعامل بانک صادرات ایران گفت: هم‌افزایی شبکه بانکی کشور و صنایع مادر، ظرفیت‌های بزرگتری برای خدمت به مردم ایجاد می‌کند و بانک صادرات ایران با این هدف، برای تامین مالی صنعت پتروشیمی آمادگی کامل دارد. سیدضیا ایمانی در سفر به استان خوزستان در دیدار با برخی مدیران بنگاه‌های تولیدی و واحد‌های بزرگ پتروشیمی کشور افزود: شبکه بانکی کشور و شبکه صنعت و تولید کشور دو مجموعه هم‌راستا و هماهنگ هستند که با هم‌افزایی بیشتر، ظرفیت‌های بزرگ‌تری را برای خدمت به مردم و اقتصاد کشور فراهم خواهند کرد و بانک صادرات ایران از تمامی ظرفیت‌های موجود در کشور و شعب خارج از کشور برای حمایت از صنعت پتروشیمی استفاده خواهد کرد.


ظرفیت استفاده از شعب خارجی


یکی از مهمترین مزیت‌هایی که بانک صادرات ایران نسبت به دیگر بانک‌های کشور دارد، وجود شعب خارج از کشور است که ایمانی با تاکید بر اینکه بانک صادرات ایران با تمام توان برای ارائه خدمات به صنعت پتروشیمی آمادگی کامل دارد، افزود: بانک صادرات ایران با داشتن شعب در اغلب کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس، لبنان و اروپا قادر به ارائه تمامی خدمات مالی و بانکی است. همچنین بانک صادرات ایران با داشتن شرکت‌های مختلف ابزاری از جمله صرافی سپهر، کارگزاری بانک صادرات، بیمه سرمد، تامین سرمایه سپهر و... امکان تامین مالی ارزی پروژه‌های صنعت پتروشیمی در خارج از مرز‌های کشور را نیز دارد.


رفع چالش‌های خارج از کشور


مدیرعامل بانک صادرات ایران اظهارکرد: این بانک برای حمایت از سرمایه‌گذاری‌های ثابت و شرکت در پروژه‌های بزرگ به صورت مستقل و سندیکایی، خدمات متنوع خود را از جمله تامین مالی به صورت سرمایه در گردش، اعتبارات اسنادی و ضمانت‌نامه و سایر خدمات مورد نیاز صنعت پتروشیمی، جدی‌تر از گذشته ارائه خواهد کرد. ایمانی با اشاره به ظرفیت اوراق گام برای تامین مالی پروژه‌های بزرگ صنعتی، افزود: استفاده از این اوراق فرصت خوبی برای واحد‌های تولیدی در جهت بهره بردن از ظرفیت‌های بازار سرمایه است.
اگر تمامی بانک‌ها در مسیر بانک صادرات ایران گام بردارند، مشکلات بنگاه‌های اقتصادی مرتفع می‌شود، اشتغال پایدار به وجود می‌آید، تولید محصول جایگزین خام فروشی می‌شود و تحولات گسترده‌ای در عرصه تولید و اشتغال کشور رخ می‌دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: