April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۶۱۷۱
۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴
0
تجارت آنلاین مواد مخدر در حال افزایش است و به نظر می‌رسد در این مسیر از رمزارز‌ها کمک بزرگی گرفته می‌شود.

سهم بیت کوین در تجارت مواد مخدر چقدر است؟

تجارت آنلاین مواد مخدر در حال افزایش است و به نظر می‌رسد در این مسیر از رمزارز‌ها کمک بزرگی گرفته می‌شود. در واقع یکی از بزرگترین اتهامات به ارز‌های دیجیتال این است که به تجارت غیر قانونی موارد مخدر تداوم می‌بخشد.

به دلیل ماهیت رمزارزها، تخمین سهم دقیق بازار ارز‌های دیجیتال در تجارت غیرقانونی دشوار است. گزارش دانشگاه فناوری سیدنی تخمین می‌زند که حدود ۴۶ درصد از فعالیت‌های غیرقانونی در سال با بیت کوین مرتبط است. این گزارش نشان می‌دهد که بیت کوین رایج‌ترین رمزارز مورد استفاده در دارک‌نت است.

بر اساس تحقیقات، ارزش دلاری فعالیت‌های غیرقانونی به وسیله بیت‌کوین همچنان در حال افزایش است. شایان ذکر است هرچند استفاده از رمزارز‌ها برای مقاصد غیر قانونی رو به رشد بوده، اما تعداد افرادی که به قصد سرمایه‌گذاری وارد این بازار می‌شوند نیز در روند افزایشی قرار دارد. در نتیجه، درصد یا سهم فعالیت بیت کوین که در فعالیت‌های غیرقانونی دخیل است در سال‌های اخیر کاهش یافته است. لذا، با وجود اینکه بازار سیاه آنلاین به رشد خود ادامه می‌دهد، ارز‌های دیجیتال به طور فزاینده‌ای به شکل قانونی نیز مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

گزارش مشترک یوروپل و مرکز نظارت اروپا برای مواد مخدر (EMCDDA) نشان می‌دهد که در مقایسه با ارزش خرده‌فروشی سالانه بازار مواد مخدر اتحادیه اروپا، حجم فروش دارک‌نت همچنان در سطح پایینی قرار دارد هرچند که پتانسیل رشد دارد. نظرسنجی جهانی مواد مخدر نشان می‌دهد که ۲۷.۱ درصد از مصرف‌کنندگان مواد مخدر، برای اولین بار در ۱۲ ماه گذشته از طریق دارک‌نت توانسته‌اند مواد مخدر خریداری کنند. این عدد در مقایسه با سال گذشته در حدود ۸ درصد رشد داشته است.

افزایش فروش دارک‌نت و مصرف گسترده‌تر مواد مخدر نشان می‌دهد که دیجیتالی شدن تجارت مواد مخدر به لطف امکانات ارز‌های دیجیتال، مانند خرید و فروش ناشناس و همچنین پرداخت‌های غیرقابل ردیابی، در دسترس‌تر شده است.

مقابله با تجارت غیر قانونی
نقطه عطف برای اقدام قاطع ایالات متحده علیه تجارت غیر قانونی مواد مخدر به وسیله ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۳ اتفاق افتاد، زمانی که ماموران FBI به کتابخانه عمومی سانفرانسیسکو هجوم بردند تا راس اولبریخت، مردی که نقش اصلی در دیجیتالی کردن تجارت بین‌المللی مواد مخدر ایفا می‌کند را دستگیر کنند. Ulbricht که با نام مستعار «Dread Pirate Roberts» کار می‌کرد، مغز متفکر پشت جاده ابریشم بود.

بازاری ناشناس و شبیه به آمازون که در دارک‌نت قرار دارد و به کاربران اجازه می‌دهد هر چیزی را بدون در نظر گرفتن موارد قانونی بخرند و بفروشند. جاده ابریشم پیشتاز در استفاده از برخی از نرم‌افزار‌ها و بیت کوین، برای پنهان کردن هویت خریداران و فروشندگان و همچنین فعالیت آن‌ها بوده است. اگرچه ماموران ایالات متحده امیدوار بودند که تصرف جاده ابریشم فعالیت‌های دارک نت را محدود کند، اما سایت خبری DeepDotWeb نوشت که این حرکت و شکست ایالت متحده در محدود کردن فعالیت جاده ابریشم، بهترین تبلیغ برای بازار‌های دارک‌نت بوده است. در سال ۲۰۱۴، FBI سایت دارک نت را در طی عملیات Onymous تصرف کرد. در سال ۲۰۱۹ با وجود این که ایالت متحده به رویکرد سختگیرانه خود ادامه داده و در این مسیر چندین فرد را دستگیر کرده و یا بسیاری از آدرس‌های مشکوک را مسدود کرده بود، بازار‌های دارک نت همچنان به تجارت مواد مخدر به وسیله رمزارز‌ها ادامه دادند.

خرید مواد مخدر به وسیله رمزارز
بر اساس گزارش Ciphertrace در مورد مبارزه با پولشویی، تقریباً تمامی خرید و فروش‌های مواد مخدر در دارک‌نت‌ها به وسیله رمزارز‌ها صورت می‌گیرد. با توجه به افزایش قدرت نظارتی دولت‌ها دارک‌وب‌ها محیطی را فراهم می‌کنند که برای قاچاقچیان غیرقانونی مواد مخدر جذاب، پرسود و در بیشتر موارد ایمن است.

پروفسور تالیس پاتنینز، یکی از نویسندگان گزارش تاثیرگذار دانشگاه فناوری سیدنی در مورد ارز‌های دیجیتال و تجارت مواد مخدر غیرقانونی، اظهار داشته است که ارز‌های دیجیتال تأثیر زیادی بر نحوه خرید مواد مخدر داشته‌اند. به اعتقاد وی رمزارز‌ها اساساً نحوه خرید و فروش مواد مخدر غیرقانونی را متحول کرده اند و بسیاری از فعالیت‌ها را از یک بازار فیزیکی در خیابان مبتنی بر پول نقد به یک بازار آنلاین تغییر داده اند. تجارت غیرقانونی مواد مخدر به دو چیز اساسی نیاز داشت. دارک‌نت‌ها شرایط تجارت مواد مخدر را فراهم کردند و از طرف دیگر رمزارز‌ها روشی برای پرداخت ناشناس و خصوصی را که ردیابی آن‌ها دشوار است را ایجاد کردند. این همان نقشی است که ارز‌های دیجیتال ایفا کرده اند. بنابراین، آن‌ها بخشی جدایی ناپذیر از تجارت آنلاین مواد مخدر هستند.

ماهیت شفاف ارز‌های دیجیتال، تراکنش‌ها را در مقایسه با تراکنش‌های مربوط به پول نقد آسان‌تر می‌کند. پرداخت‌ها برای تجارت‌های غیرقانونی با استفاده از ارز‌های دیجیتال در مقایسه با نقل و انتقالات بانکی، به طور طبیعی منطقی‌تر است. از سوی دیگر، بیشتر تراکنش‌های ارز‌های دیجیتال به دلیل ماهیت ذاتا شفاف آن‌ها نسبت به پول نقد، به مراتب بهتر قابل ردیابی هستند.

چگونه ارز‌های دیجیتال تجارت مواد مخدر را تغییر دادند؟
مهمترین تغییری که در تجارت مواد مخدر به وسیله رمزارز‌ها ایجاد شد، مربوط به سهولت و دسترسی در پرداخت‌های ناشناس است. قبل از آن، تجارت مواد مخدر باید از طریق شبکه‌های سنتی و آفلاین صورت می‌گرفت که پرداخت‌ها معمولا به شکل پول نقد بود. این موضوع دسترسی را محدود کرده و کل زنجیره تامین و ساختار پرداخت را در معرض خطر رهگیری توسط مقامات قرار می‌داد. از سوی دیگر، پرداخت‌های دیجیتالی ناشناس که توسط ارز‌های دیجیتال امکان‌پذیر می‌شوند، به‌ویژه برای فروشندگان مواد مخدر جذاب هستند و در ایجاد شبکه‌ای بزرگ و پیچیده از دارک‌نت‌ها و تجارت الکترونیک سیاه نقش دارند.

در حال حاضر یکی از چالش‌ها برای قاچاقچیان مواد مخدر این است که چگونه عواید حاصل از فروش و رمزارز‌ها را به پول نقد تبدیل کنند. اکثر صرافی‌های ارز‌های دیجیتال از ابزار‌های نظارت بر تراکنش‌های ارز‌های دیجیتال مانند Elliptic استفاده می‌کنند که از تجزیه و تحلیل بلاک چین برای تعیین اینکه آیا وجوه از منابعی مانند دارک‌نت‌ها تأمین می‌شود یا خیر، استفاده می‌کنند.

یکی از روش‌هایی که برای پنهان کردن مسیر تراکنش‌ها استفاده می‌شود استفاده از رمزارز‌های حفظ حریم خصوصی مانند مونرو است که در خرید و فروش مواد مخدر محبوب شده‌اند. اکثر بازار‌های جدید اکنون پرداخت‌های مونرو را در کنار بیت کوین می‌پذیرند. این تهدیدی برای مجریان قانون برای ردیابی این نوع فعالیت‌ها است.

قابلیت ردیابی فعالیت‌های غیر قانونی
ناشناس بودن یکی از ویژگی‌های اساسی ارز‌های دیجیتال است که از زمان اختراع آن‌ها مورد تحسین و انتقاد قرار گرفته است. با این وجود، رمزارز‌ها انطور که به نظر می‌رسند غیرقابل ردیابی نیستند. بلاک چین جزئیات قابل دسترس عموم در مورد هر تراکنش انجام شده از یک آدرس به آدرس دیگر را ثبت می‌کند. مگر اینکه کاربر تراکنش را از طریق یک سری حساب‌های واسطه شستشو دهد. در این تراکنش‌ها هم مبدا و هم مقصد تراکنش به راحتی قابل کشف است.

رمزارز‌ها به آن میزان که مورد انتظار است، خصوصی و ناشناس عمل نمی‌کنند. روش‌های تحلیلی زیادی بر روی بلاک چین بیت کوین وجود دارد که امکان شناسایی و نظارت بر بسیاری از فعالیت‌های غیرقانونی را فراهم می‌کند. تداوم حملات و سرکوب‌ها توسط سازمان‌های مجری قانون همچنین نشان دهنده توانایی مقامات برای ردیابی حداقل برخی از فعالیت‌های غیرقانونی در بیت‌کوین و سایر ارز‌های دیجیتال است. ارز دیجیتال هنوز یک فناوری جوان با استفاده محدود است، اگرچه ممکن است تراکنش‌ها را ناشناس‌تر کند، اما همچنان پیچیده و ناامن است؛ بنابراین بعید به نظر می‌رسد که در معاملات غیرقانونی، رمزارز‌ها به طور کامل جایگزین پول نقد شوند.

با این حال، رمزارز‌هایی با قابلیت حفظ حریم خصوصی این پتانسیل را دارند که ساختار و توسعه بازار‌های غیرقانونی مواد مخدر را به میزان قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: