April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۶۱۹۴
۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
0
محققان کشور در یک تیم استارت آپی موفق به تولید کود از جلبک به عنوان محرک رشد گیاه شدند.

تولید کود نانویی محرک رشد گیاه از جلبک

کامبیز کرمی تولیدکننده کود جلبک با فناوری نانو گفت: ما موفق شدیم با استفاده از فناوری بیو و نانو، کودی برای تحریک رشد گیاه را به تولید برسانیم.

وی با بیان اینکه برای تولید این کود از دستگاه‌های ایرانی بهره بردیم، گفت: ما توانستیم پایلوت این پروژه را اجرایی کنیم که نتیجه حاصل از این فرایند نشان داد کود جلبکی، محرک رشد گیاهان است.

وی با اشاره به گیاهانی که امکان بهره مندی از این کود را دارند، گفت: گیاهان زینتی، گیاهان مثمر و گیاهان گلخانه ای، گیاهان غیر مثمر مانند کاکتوس، اکالیپتوس و نیشکر از جمله گیاهانی هستند که امکان استفاده از این کود را دارند تا رشد آن‌ها افزایش یابد.

این محقق با بیان اینکه این کود ارگانیک محسوب می‌شود، گفت:روشی که برای تولید این کود از جلبک اجرایی شد، جز صنعت سبز به شمار می‌رود که آلودگی برای محیط زیست ندارد و پساب و پسماند آن کاملا سازگار با محیط زیست است و از آن می‌توان به عنوان کود و یا اصلاح کننده خاک استفاده کرد.

وی خاطر نشان کرد: کودجلبکی، موجب افزایش رشد گیاهان می‌شود، اما در صیفی جات منجر به افزایش محصول تا ۳۰ درصد خواهد داشت. این افزایش محصول را در گوجه فرنگی تست کردیم که ۳۰ درصد محصول بیشتری داشت.

کرمی ادامه داد: البته علاوه بر سایر ویژگی ها، ماندگاری بالای گیاه نیز از دیگر مزیت‌های کود جلبکی محسوب می‌شود.

این محقق با اشاره به اینکه از فناوری بایو و نانو در تولید این جلبک بهره بردیم، گفت: از فناوری نانو برای افزایش پایداری این محصول در شرایط انبار و افزایش دسترس پذیری آن برای گیاه استفاده کردیم.

وی افزود:در واقع فناوری نانوی بکاربرده شده منجر به افزایش ماندگاری گیاه می‌شود. همچنین نانو باعث افزایش زمان انبارداری محصول می‌شود.

وی با بیان اینکه این کود نمونه خارجی دارد که تاکنون در ایران به تولید نرسیده، گفت: نمونه‌های مشابه موجود در بازار ایران از کشور‌های چین، ترکیه، آلمان و اسپانیا هستند.

این محقق زیست شناسی دریایی با اشاره به تحقیقات جدید با این کود جلبکی گفت: مطالعات جدیدی بر روی گیاه گوجه فرنگی در دستور کار داریم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: