April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۶۲۰۸
۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
0
کسب و کار‌های اینترنتی اعم از خرد و کلان در ایران با شرایط ناآرامی‌ها آسیب زیادی دیدند، اینطور که وزیر اقتصاد گفته است بسته حمایتی دولت از فعالان اقتصادی برای جبران قطعی اینترنت بزودی ابلاغ می‌شود.

حمایت از کسب و کار‌های اینترنتی در دستور کار دولت

کسب و کار اینترنتی اعم از خرد و کلان بسیاری در ایران وجود دارد که به طور سودآوری فعالیت داشته و صاحبان آن‌ها با بهره برداری از اینترنت به کسب و کار خود رونق داده اند. با شیوع کرونا وابستگی مردم برای تأمین پوشاک و خوراک و حمل و نقل به این کسب و کار‌های اینترنتی بیشتر شد.

مطابق آماری که در مرکز پایش توسعه تجارت الکترونیکی وجود دارد، حدود ۴۰۰ هزار کسب و کار اینترنتی در کشور فعال هستند که البته این آمار کسب و کار‌هایی که فقط روی شبکه‌های اجتماعی مشغول فعالیت هستند را شامل نمی‌شود.

از سوی دیگر در پایگاه سامانه نظام صنفی رایانه‌ای کشور اطلاعاتی درباره کسب و کار‌های اینترنتی منتشر شده است و به گفته محسن عامری، دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اتاق بازرگانی حجم بازار اینستاگرام ۴۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و دو میلیون و ۴۰۰ هزار کسب‌وکار در این شبکه حضور دارند.

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران از تاثیر محدودیت‌ها و قطع اینترنت بر کسب‌وکار‌ها تا ۱۷ مهرماه گزارش می‌دهد که مطابق این گزارش بیش از ۴۱ درصد شرکت‌ها ۲۵ تا ۵۰ درصد درآمد خود را در این مدت از دست داده‌اند و ۴۷ درصد شرکت‌ها نیز بیشتر از ۵۰ درصد فروششان کاهش یافته است.

وعده خاندوزی برای جبران خسارت کسب و کار‌های اینترنتی

سید احسان خاندوزی یازدهم مهر ماه در نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اغتشاشات هفته‌های گذشته اظهار داشت: لطمات وارد شده به بخش‌های اقتصادی باید به رسمیت شناخته شوند، زیرا امنیت کسب و کار و سرمایه گذاری، شاخص‌های مختلف اقتصادی و معیشت مردم شامل فعالان بخش حقیقی اقتصاد، تجار و اصناف را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: دولت خواستار بازگشت آرامش وضعیت اقتصادی است تا لطمات وارد شده به بخش‌های مختلف جبران شود، به همین دلیل بسته‌های حمایتی از فعالان اقتصادی تهیه شده که در صورت تأیید از سوی مراجع ذی صلاح اجرایی خواهد شد.

خاندوزی تاکید کرد: امنیت کسب و کار و سرمایه گذاری مورد تفاهم دولت و بخش خصوصی است و بر همین اساس به دنبال بازگشت آرامش و امنیت به این بخش هستیم.

خاندوزی همچنین اواسط هفته قبل هم مجددا به این موضوع اشاره و تاکید کرد که نگران معیشت مردم، اقتصاد، امنیت سرمایه گذاری و کسب و کار‌ها هستیم، چراکه لطماتی که متأسفانه وارد شد و آشوبگرانی که هم در فضای مجازی و هم واقعی این لطمه را زدند، هر دو قسم از کسب و کار‌ها آسیب دیدند. بر این اساس بسته‌ای آماده و ویرایش اولیه آن انجام شده و به چند وزارتخانه و دستگاه دولتی نیز ارسال شده است تا نظر تکمیلی گرفته شود.

ضررکسب‌وکار‌ها در پی اغتشاشات و ناآرامی‌های اخیر

رضا الفت‌نسب عضو هیات مدیره انجمن کسب و کار‌های مجازی می‌گوید: توسعه کسب و کار و فعالیت‌های اقتصادی نیاز به فضای امن و آرام دارد. کسب‌وکار‌های خردی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، در پی این اغتشاشات و نا آرامی‌ها و کندی اینترنت به‌شدت ضرر خواهند کرد به طوری که مشخص نیست در آینده چه اتفاقی می‌افتد.

وی گفت: کسب وکار‌های بزرگ‌تر هم به شبکه‌های اجتماعی وابسته هستند. تعدادی از مشتریان خود را در آن پیدا می‌کنند. کسب‌وکار‌های بزرگ در شبکه‌های اجتماعی بازاریابی می‌کنند و سرمایه‌گذاری‌هایی برای گسترش فعالیت خود در این پلتفرم‌ها کرده‌اند که اگر این نا آرامی‌ها ادامه دار باشد ضرر هنگفتی را متحمل خواهند شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: