April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۶۲۴۷
۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
0
قیمت نفت بعد از افت و خیز‌های متناوب در روز‌های اخیر که عمدتا نزولی بوده است، معاملات سه شنبه را در یک آرامش نسبی پشت سر می‌گذارد.

چالش نفت برنت در حمایت ۹۰ دلاری

این در شرایطی است که نوسان در بازار این هفته در حال کاهش بوده و خریداران تلاش می‌کنند تا از حمایت ۹۰ دلار نفت برنت دفاع کنند. در عین حال بنظر می‌رسد که بازار توانسته بین تصمیم کاهش دو میلیون بشکه یی عرضه‌ی اوپک پلاس از یک سو و از سوی دیگر، کاهش رشد اقتصاد جهانی که با کاهش تقاضای نفت چین همراه شده به یک تعادل نسبی برسد.

تاخیر چین در انتشار گزارش تقاضای نفت

برنت در ساعات پایانی بازار‌های آسیایی با رشد بیش از یک دلاری همراه شد که عمدتا ناشی از به تعویق افتادن داده‌های مربوط به تقاضای نفت چین بود. این گزارش که معمولا روز‌های سه شنبه منتشر می‌شود در تقویم اقتصادی این هفته جا ماند و در عین حال زمان معینی هم از سوی چین برای انتشار متعاقب اعلام نشد. برخی از سرمایه گذاران دلیل این تاخیر را کاهش تقاضا می‌دانند که موجب می‌شود خریداران برای ورود به بازار بیشتر جانب احتیاط را رعایت کنند.

کمک دلار به نفت

یکی دیگر از عوامل دخیل در نوسان امروز قیمت نفت را می‌توان به دلار مربوط دانست. کاهش شاخص دلار در انتهای بازار‌های آسیایی موجب شد تا نفت برای خریداران خارجی ارزان‌تر محسوب شده و در نتیجه بازار را جذاب کند، ولی با شروع معاملات در اروپا و تقویت دلار این مزیت هم برای نفت از دست رفت.

نشانگر رکود آلمان 

با این وجود اعلام شاخص ZEW آلمان که برای پیش بینی وضعیت کسب و کار‌ها در ماه پیش رو مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار ضعیف‌تر از انتظارات ظاهر شد و موجب شد تا نگرانی‌ها در خصوص پا گذاشتن آلمان به سراشیب رکود تقویت شود. این بدان معنی خواهد بود که ممکن است اروپا یکی از موتور‌های محرک اصلی خود را از دست بدهد.

علاوه براین سرمایه گذاران در انتظار اعلام گزارش ذخایر تجاری نفت ایالات متحده هستند که قرار است عصر سه شنبه روانه خروجی داده‌های اقتصادی شود و پیش بینی می‌شود که برای دومین هفته متوالی شاهد رشد ذخایر باشیم که می‌تواند بعنوان علامت دیگری از کاهش تقاضا ارزیابی شود. اگر گزارش امروز نشان دهد که حجم ذخایر از آنچه پیش بینی می‌شد رشد بیشتری داشته فشار بر قیمت ادامه خواهد داشت. همچنان که افزایش کمتر از پیش بینی خریداران را برای خرید مشتاق‌تر نموده و می‌تواند به نوسان قیمت تا آزمایش دوباره میانگین‌های متحرک منجر شود.

عواملی که اشاره شد بعنوان فاکتور‌های بازدارنده، عامل اصلی سرد شدن تب و تاب صعودی نفت پس از تصمیم اوپک پلاس ارزیابی می‌شوند.

ولی دلیل اینکه می‌بینیم قیمت طی دو روز اول معاملاتی این هفته با حمایت ۹۰ دلاری درگیر بوده را می‌توان به افزایش موقعیت‌های خرید پس از نشست اوپک پلاس نسبت داد، بویژه در بازار‌های آتی، که موجب شده تا قیمت در بازار نقد نیز مورد حمایت قرار بگیرد. اوپکی‌ها پس از آن که برای کاهش ۲ میلیون بشکه یی تصمیم گرفتند با واکنش ایالات متحده روبرو شدند که قبلا برای کاهش قیمت تا جایی تلاش کرده بود که به عرضه‌ی ذخایر استراتژیکش روی آورده بود. با این حال بعید بنظر می‌رسد که تولیدکنندگان بزرگ از نظر وابستگی اقتصادی شان به نفت قادر باشند تولید خود را در مجموع دو میلیون بشکه در روز کم کنند، ولی حتی اگر به نیمی از این رقم هم برسند، واکنش ایالات متحده می‌تواند بر بازار تاثیر گذار باشد.

از منظر تکنیکال هم در نمودار ۴ ساعته‌ی اینوسلو مشاهده می‌کنیم که قیمت پس از عبور از میانگین‌های متحرک نسبتا افقی در سطح ۹۰ دلار با یک چالش روبرو است. تلاش‌های مداوم فروشندگان برای شکستن این ناحیه حمایتی بسیار با اهمیت هنوز نتیجه نداده و هم زمان اسیلاتور‌های قدرت روند هم به یک تعادل نسبی اشاره می‌کنند که حاکی از عدم برتری کامل یکی از طرف‌های بازار است. در نتیجه می‌توان انتظار داشت که ریزش قیمت در این ناحیه با اهمیت برای مدتی با وقفه روبرو باشد. برای مشخص شدن جهت بعدی قیمت باید حمایت ۹۰ دلار را در نظر داشت. شکسته شدن این ناحیه می‌تواند راه را برای فروشندگان بیشتری هموار نماید و هدف ۸۸.۴۰ و ۸۷.۰ دلار را در کانون توجه آن‌ها قرار دهد.

در غیر اینصورت، برای مدتی شاهد نوسان قیمت بین ۹۰ دلار و میانگین‌های متحرک خواهیم بود و برای تغییر روند به شکسته شدن ناحیه‌ی مقاومتی میانگین متحرک ۲۰۰ و ۵۰ نیاز داریم که در سطح ۹۲.۲۰ واقع است. بسته شدن قیمت بالاتر از این ناحیه مقاومتی مهم می‌تواند مشوق ادامه رالی قیمت تا ۹۳.۲۰ دلار باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: