April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۶۲۶۸
۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
0
مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا با همکاری ستاد حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رویداد فناورانه خودروهای آینده2 را با مشارکت شرکت های دانش بنیان در راستای توانمند سازی صنعت خودرو در چهار زمینه خودروروهای برقی و هیبریدی، زیرساخت، روش های تست و آزمون و متصل برگزار کرد.

در طراحی و تولید خودروهای برقی تمرکز سایپا روی خودرو های کار است/ در گروه سایپا سیستم ناوبری ملی طراحی و ساخته شده است

دومین رویداد فناورانه خودرو‌های آینده با حضور معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، مدیران ارشد صنعت خودرو و مدیران عامل شرکت‌های دانش بنیان در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا برگزار شد.

در نشست رویداد فناورانه خودرو‌های آینده ۲، منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت: این نشست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در مسیر تولید خودرو‌های آینده گام‌های خوبی برداشته شده است که امیدواریم با همکاری مشترک صنعت خودرو کشور و شرکت‌های دانش بنیان بیش از پیش به اهداف ترسیم شده نزدیک شویم.

منطقی افزود: در چند سال آینده باید با خودرو‌های قدیمی خداحافظی کنیم و خودرو‌های جدید متناسب با پتانسیل و مزیت کشور تولید و روانه بازار شود.

او خاطر نشان کرد: در چند سال گذشته بحث نیاز و توجه ویژه به خودرو‌های آینده از طرف متخصصان صنعت خودرو عنوان شده بود که در مسیر تهیه قوانین و آیین نامه‌ها قرار گرفت و در حال حاضر با همت شرکت‌های داخلی و دانش بنیان به مرحله طراحی و تولید رسیده است و باید بیشتر با این فناوری آشنا شویم و سرمایه گذاری لازم در این بستر صورت پذیرد.

دبیر ستاد فنی و پیشرفته ریاست جمهوری گفت: وقتی صحبت از دانش به میان می‌آید حضور شرکت‌های دانش بنیان پررنگتر می‌شود که در این مسیر نیاز است از توان شرکت‌های دانش بنیان داخلی بیشتر حمایت شود و همچنین از پتانسیل شرکت‌های دانش بنیان خارجی و استارت آپ‌ها در مسیر تحقیق و توسعه استفاده بهینه شود.

او افزود: با متمرکز کردن وظایف و توجه ویژه به دانشگاه‌های مطرح کشور می‌توان شرایط و بستر لازم برای طراحی و تولید خودرو‌های آینده و استفاده از توان و ظرفیت علمی کشور را بیش از پیش مهیا کرد.

منطقی تاکید کرد: ساخت خودرو‌های آینده با مونتاژ کاری متفاوت است نیاز است ابتدا از طراحی شروع شود که با این کار علاوه اینکه از وابستگی خارج می‌شویم با تقویت انجمن قطعه سازی کشور شرایط تولید قطعات خودرو‌های آینده فراهم خواهد شد و باید در مسیر درستی که انتخاب کرده ایم، کانون رقابت در فن آوری نوین باشیم.

در ادامه این مراسم محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: طراحی خودرو‌های برقی یکی از اقدامات مهم در آینده است، ولی نباید فراموش کرد طراحی و تولید خودرو‌های لیتیومی در جهان تهدید بزرگی برای خودرو‌های برقی محسوب می‌شود.

او خاطر نشان کرد: در طراحی و تولید خودرو‌های برقی تمرکز و اولویت سایپا روی خودرو‌های کار مانند اتوبوس شهری و بین شهری است و اولویت دوم گروه سایپا که در حال حاضر در مرکز تحقیقات و نوآوری شروع شده است، تولید خودرو‌های برقی بدون وابستگی به سایر کشور‌ها است.

مدیرعامل گروه سایپا افزود: در این مرکز تولید موتور سیکلت‌های خودشارژ برقی در دست اجراست که این پروژه در صورتی که به نتیجه برسد می‌تواند در صنعت حمل و نقل به ویژه موتورسیکلت تحول بزرگی ایجاد کند.

تیموری از تولید خودرو هیبریدی شاهین با همکاری دانشگاه نوشیروانی بابل خبرداد و گفت: این محصول نمونه‌ای از محصولات با تکنولوژی روز دنیا است که خوشبختانه با استفاده از توان متخصصان دانشگاهی صورت پذیرفته است.

او افزود: در گروه سایپا سیستم ناوبری ملی طراحی و ساخته شده که این موضوع به لحاظ عملیاتی در دنیا بی نظیر است، به نحوی که در این محصول با همکاری سیستم مخابراتی در هر شرایطی قابلیت رهگیری وجود دارد و از ویژگی مهم ناوبری ملی وصل بودن به سیستم برقی خودرو است که رهگیری را در هر شرایطی امکان پذیر می‌کند.

مدیرعامل سایپا گفت: در آینده به سمت تولید محصولات مشترک با رویکرد تحقیق و توسعه می‌رویم که در این مسیر با حمایت وزارت صمت، اتحاد استراتژیک سایپا و ایران خودرو شکل گرفته است و همه برنامه‌ها به صورت مشترک جهت افزایش کیفیت، کاهش قیمت و تولید در زمان مناسب صورت می‌پذیرد.

او از راه اندازی پروژه تست عابر پیاده در مرکز تحقیقات و نوآوری گروه سایپا خبر داد و افزود: با راه اندازی و قابلیت تست خودرو در این مرکز، امکان استفاده و تست محصولات سایر شرکت‌های داخلی در مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا مهیا است و همه شرکت‌ها می‌توانند از این پتانسیل استفاده کنند.

تیموری خاطرنشان کرد: باید در فرایند ساخت، ابتدا طراحی اصلاح شود تا ایرادات به حداقل برسد. هدف گروه سایپا با همکاری شرکت‌های دانش بنیان این است که در فرایند طراحی، کیفیت را افزایش دهیم تا به سطح مطلوب در فرایند ساخت برسیم.

مدیرعامل گروه سایپا تصریح کرد: تلاش داریم تا از خودرو‌های جاری الگوبرداری کنیم تا خودرو‌های آینده با کیفیت‌تر تولید و عرضه شوند و در این مسیر از تمامی ظرفیت‌های گروه سایپا و کشور در راستای بهبود فرایند ساخت و افزایش کیفیت بهره خواهیم برد.

شاهین عذبی مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا هم در این مراسم گفت: فلسفه برگزاری رویداد فناورانه ۲ استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در صنعت خودرو است و در این مرکز فضای مناسبی ایجاد شده تا شرکت‌های دانش بنیان اخرین دستاورد‌های خودر را در راستای کمک به صنعت خودرو‌های نوین عرضه کنند.

او افزود: این رویداد با چهار محور خودرورو‌های برقی و هیبریدی، زیرساخت، روش‌های تست و آزمون و متصل و با حضور ۵۰ شرکت، ۲۲ پنل تخصصی و ۲۵۰ شخص حقیقی و حقوقی از شرکت‌های دانش بنیان و صاحب نظران صنعت خودرو‌های نوین برگزار شده و در ۲۹ غرفه محصولات نوین به نمایش در آمده است.

عذبی گفت: با توجه به پتانسیل کشور در حوزه نفت و گاز، امکان تولید خودرو‌های جدید با تکنولوژی هیبریدی، برقی و فیوسل امکان پذیر است و در آینده نزدیک باید متناسب با شرایط و نیاز‌های کشور طبق اولویت، برنامه ریزی‌های لازم جهت طراحی و تولید این محصولات با مشارکت همه شرکت‌های مطرح و شرکت‌های دانش بنیان انجام شود.

در این مراسم با حضور مدیران عامل شرکت‌های خودروساز و شرکت‌های دانش بنیان ۴ تفاهم نامه در زمینه خودرو‌های برقی و هیبریدی، زیرساخت، روش‌های تست و آزمون و متصل امضاء شد.

بر این اساس با چهار رویکرد، به صورت تفاهم نامه راهبردی در جهت راه اندازی مرکز ملی توسعه فناورانه انرژی لیتیومی فی ما بین صنایع حمل و نقل وزارت صمت، دانشگاه امیرکبیر و پژوهشکده مواد و انرژی؛ تفاهم نامه همکاری در راستای ایجاد مرکز مشترک نوآوری و صنایع پیشرفته خودرویی فی مابین مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا، وزارت صمت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و هلدینگ رایزکو؛ تفاهم نامه همکاری در راستای ارتقاء سطح فناوری پروژه‌های خودرو متصل، فی مابین ستاد حمل و نقل پیشرفته، مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا و شرکت ایرانسل؛ تفاهم نامه همکاری در راستای توسعه زیر ساخت ها، مراکز تست و آزمون خودرو، فی مابین ستاد حمل و نقل پیشرفته، مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا، شرکت ایتراک و ISQI انجام شد.

گفتنی است در این مراسم از خودرو شاهین در پروژه ناوبری ملی خودرو‌های متصل با همکاری شرکت ایرانسل و همچنین دو کتاب در حوزه خودرو با همکاری شرکت ایرانسل و ستاد حمل و نقل پیشرفته و مرکز تحقیات و نوآوری صنایع خودرو سایپا رونمایی شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: