کد خبر: ۳۸۶۴۳۴
۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰
0
سرپرست معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش از تجهیز ۱۲۶ هزار و ۵۲۲ کتابخانه کلاسی مدارس در مناطق روستایی و عشایری امسال تحت عنوان طرح یار مهربان، خبر داد.

 تجهیز کتابخانه‌های مدارس روستایی، عشایری و مرزی

نشست هم‌اندیشی پیرامون کتابخانه کلاس‌ها و مدارس و همچنین بررسی طرح «یار مهربان» با حضور معاون آموزش ابتدایی، مدیرکل فرهنگی هنری، اردو‌ها و فضا‌های آموزشی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مدیران و کارشناسان آموزش‌وپرورش در معاونت پرورشی و فرهنگی برگزار شد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: ۱۲۶ هزار و۵۲۲ کتابخانه کلاسی مدارس در مناطق روستایی و عشایری امسال تحت عنوان طرح یار مهربان، تجهیز خواهند شد.

نجفی پازوکی با تأکید بر ارتقای ساعت مطالعه در مدارس اظهار کرد: برنامه‌ای که از یک و ماه نیم پیش در معاونت ابتدایی، تحت عنوان طرح یار مهربان آغاز کردیم، بحث تجهیز کتابخانه کلاس‌ها را دنبال می‌کند. در طراحی آموزشی این طرح، معلم باید سه تا ۱۵ دقیقه‌ای از وقت کلاس را به کتاب‌خوانی اختصاص دهد.

وی افزود: در این طرح تجهیز کتابخانه و فضای کتابخانه کلاسی برنامه‌ریزی شده است نحوه آغاز بحث کتاب‌خوانی نیز در کلاس‌ها اهمیت دارد.

نجفی پازوکی بیان کرد: باید در کتابخانه کلاسی تربیت تمام ساحتی دانش‌آموز مورد نظر باشد چراکه سند تحول بنیادین با راهکار‌های عملیاتی بر تجهیز کتابخانه مدارس تأکید کرده است.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش در ادامه اهداف این طرح را برشمرد که تحقق اهداف بالادستی، تحقق تربیت تمام ساحتی، ارتقای سواد خواندن و افزایش شناخت دانش آموزان نسبت به پدیده‌های پیرامون ازجمله این اهداف است.

وی بابیان اینکه مطالعاتی درباره جامعه هدف این طرح انجام شده است افزود: ۱۲۶ هزار و ۵۲۲ کلاس درس مناطق روستایی و عشایری را امسال تحت عنوان این طرح، پوشش خواهیم داد.

نجفی پازوکی اظهار کرد: انتخاب کتاب‌ها بر اساس ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیت است؛ به‌طور مثال اگر صحبت از ساحت زیستی و بدنی می‌شود باید معاونت تربیت‌بدنی و سلامت در شناسایی کتاب‌ها به ما کمک کند یا در بخش ساحت اعتقادی، باید معاونت پرورشی و فرهنگی متمرکز شود و کتاب‌هایی که باید به دانش آموزان پیام منتقل کند جذاب باشد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش اضافه کرد: برآورد هزینه بحث کتاب‌خوانی در این تعداد کلاس حدود ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار است تا این طرح در مرحله اول در مناطق روستایی، عشایری و مرزی اجرا شود.

اجرای طرح کانون مدرسه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از برنامه‌های کانون درباره تجهیز کتابخانه‌های کلاسی سخن گفت.

حامد علامتی اظهار کرد: جلسات کارشناسی درباره تجهیز کتابخانه‌های کلاسی مدارس، انجام شده است و باید تا هفته کتاب‌خوانی مباحث جمع‌آوری شود.

وی افزود: طرح کانون مدرسه طرحی است که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد؛ ما در هزار نقطه کشور کانون داریم که به‌عنوان مرکز فرهنگی هنری هستند پیرامون این طرح، هر تعداد مدرسه داشته باشیم، پشتیبانی خواهیم کرد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: باید براساس ذائقه مخاطبان خود، تولیدات داشته باشیم مربی تربیتی باید ذائقه سنجی کند تا براساس آن تولیدات داشته باشیم.

علامتی گفت: کانون تولیدات کتاب دارد؛ از امسال در حوزه کودک و نوجوان اگر کتابی در سطح کشور است پس از ارزیابی، تحت عنوان «کتاب ماه» معرفی خواهند شد.

وی همچنین اعلام کرد:۵۰ کتابخانه سیار در مناطق عشایر داریم که می‌توانیم در هفته کتاب و کتاب‌خوانی کنار معاونت ابتدایی باشیم همچنین ۳ هزار مربی داریم که در بحث کانون مدرسه می‌توانند در مدارس حضورداشته باشند.

۵۰ هزار مدرسه، ۵۰ هزار نمایشگاه کتاب

مدیرکل فرهنگی هنری، اردو‌ها و فضا‌های پرورشی نیز در این نشست گفت: معاونت پرورشی و فرهنگی در ۳ محور در کنار معاونت ابتدایی خواهد بود؛ تجهیز کتابخانه‌های کلاسی، برگزاری جشنواره دانایی توانایی و برگزاری۵۰ هزار مدرسه۵۰ هزار نمایشگاه ازجمله این موارد است.

عباس مهاجر خاطرنشان کرد: تجهیز کتابخانه‌های کلاسی را در دستور کار داریم و در این‌باره در کنار معاونت ابتدایی هستیم.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، وی اضافه کرد: جشنواره دانایی توانایی جشنواره ترویج کتاب‌خوانی است که هرساله کتاب‌هایی به مخاطبان معرفی می‌شود. ۳۰۰ هزار مشارکت در این جشنواره ثبت شده است. ۴.۵ میلیون نفر دانش‌آموز در جشنواره فرهنگی هنری شرکت‌کننده داریم که ۵۰ درصد این تعداد دانش آموزان ابتدایی هستند.

مدیرکل فرهنگی هنری، اردو‌ها و فضا‌های پرورشی ادامه داد: امسال پیوندی بین جشنواره دانایی توانایی و جشنواره فرهنگی هنری خواهیم داشت و دامنه شرکت‌کنندگان وسیع خواهد شد.

مهاجر افزود: در بخش نمایشگاه‌های مدرسه‌ای نیز درباره انتخاب کتاب‌ها و پخش آنان می‌توانیم اتفاقات متفاوتی را رقم بزنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: