April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
بررسی معاملات بازار سهام در این هفته
کد خبر: ۳۸۶۷۱۸
۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
0
این هفته بورس اصلا وضعیت خوبی نداشت. با از دست رفتن کانال ۱.۳ میلیون واحدی، فشار فروش دوباره در بازار زیاد شد و شاخص‌ها افت زیادی کردند.

بحران مجدد در بورس تهران

بورس تهران در این هفته مجددا با فشار فروش مواجه شد و شاخص‌های مختلف کاهش یافتند. پس از گذشت دو سال از شروع افت بازار، این روز‌ها وضعیت طوری شده که به نظر می‌رسد تازه دوره افت آغاز شده و انگار نه انگار که شاخص کل از بیش از دو میلیون واحد به اینجا رسیده است.

شاخص کل بورس این هفته در ۵ روز معاملاتی ۶۹ هزار واحد، معادل ۵.۲۸ درصد کاهش یافت. این یکی از بزرگ‌ترین افت‌های هفتگی در سال ۱۴۰۱ است.

شاخص کل هم وزن نیز افت ۱۷ هزار واحدی معادل ۴.۵۸ درصد داشت. شاخص کل فرابورس هم ۶۴۱ واحد معادل ۳.۶ درصد کاهش یافت.

این افت‌های سنگین در هفته جاری، نتیجه افزایش فشار فروشی است که پس از شکسته شدن حمایت ۱.۳ میلیون واحدی شاخص کل بورس ایجاد شد.

تنها نکته مثبت در معاملات این هفته

ارزش معاملات خرد در این هفته نسبت به هفته گذشته رشد خوبی داشت که این موضوع تنها نکته مثبت در معاملات این هفته بوده است.

در حالی که چهارشنبه هفته گذشته ارزش معاملات خرد تا کمتر از ۱۵۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته بود، در شروع این هفته ارزش معاملات خرد رشد خوبی داشت و به بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان رسید. طی روز‌های شنبه تا سه شنبه ارزش معاملات خرد به ترتیب ۲۰۰۰، ۲۲۰۰، ۲۳۰۰ و ۲۲۰۰ میلیارد تومان بود.

در نهایت روز چهارشنبه هم ارزش معاملات خرد به بیش از ۲۶۰۰ میلیارد تومان رسید که رقم خوبی نسبت به روز‌های قبل محسوب می‌شود.

خروج سنگین پول از بازار

در تمام ۵ روز معاملاتی این هفته خروج پول از بازار اتفاق افتاد و حقیقی‌ها در این روز‌ها سرمایه خود را از بازار خارج کردند. پیش از این هم در ۳ هفته متوالی خروج پول اتفاق افتاده بود و با این حساب در ۴ هفته متوالی از بازار پول خارج شده است.

در روز شنبه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج شد، یکشنبه و دوشنبه هم به ترتیب ۲۱۰ و ۲۶۰ میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج شد.

روز سه شنبه ارزش پول خارج شده از بازار به ۴۰۰ میلیارد تومان رسید و در نهایت در روز چهارشنبه ۷۰۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج شد که این رقم، دومین عدد بزرگ خروج پول در سال ۱۴۰۱ است.

سقوط آزاد قدرت خریداران حقیقی

از نظر قدرت خریداران حقیقی، در روز‌های شنبه و یکشنبه این هفته وضعیت خوب بود و اعداد بالای یک ثبت شد. شنبه و یکشنبه شاخص قدرت خریداران حقیقی ۱.۰۹ و ۱.۰۱ ثبت شد، اما پس از آن دوباره این شاخص به زیر عدد یک رفت.

دوشنبه و سه شنبه این شاخص به ۰.۸۳ و ۰.۹۲ رسید. اما روز چهارشنبه این شاخص یک سقوط آزاد داشت و به رقم ۰.۶ رسید که دومین رکورد کاهشی در شاخص قدرت خریداران حقیقی محسوب می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: