April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۶۸۶۹
۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
0
بانکداري نوین به عنوان یکی از زیرساخت هاي حیاتی تجارت الکترونیکی، نقش کلیدي در توزیع مناسب خدمات بانکی در میان مردم دارد.

زیرساخت هاي حیاتی تجارت الکترونیکی با تحول در بانک سپه

از ویژگی‌های قرن حاضر، توسعه اعجاب آورفناوری ارتباطات و اطلاعات و بکارگیری آن جهت افزایش سرعت و کیفیت در ارائه خدمات می باشد.


اهمیت خدمات تاحدی است که این بخش حدود ۲۰ درصد کل تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد و در طی ۱۵ سال اخیر، از رشد سریع ۵/۸ درصدی برخوردار بوده است. این پیشرفت، بانکداری را نیزتحت تأثیر شدید خود قرار داده و باعث تغییرات عمده‌ای در این صنعت گردیده است.


سرعت توسعه صنعت انفورماتیک باعث ایجاد تغییرات عمده‌ای در شکل پول و سیستم‌های انتقال منابع در عرصه بانکداری گردیده و مفاهیم جدیدی از بانکداری تحت عنوان بانکداری الکترونیکی ظهور یافته است از طرفی در دنیای رقابتی کنونی، سازمان‌ها به دنبال جذب مشتری وافزایش رضایت او هستند. این مساله به ویژه در بانک‌ها که در ارتباط دائم با مشتریاننداهمیت ویژه‌ای دارد و از طرفی رقابت در بین بانک ها، مؤسسات مالی و سایراشکال جذب منابع پولی رو به افزایش است، لذاایجاد مزیت رقابتی برای بقای بانک‌ها لازم وضروری به نظر می‌رسد.


خدمات نوین بانکی که ارتباط بسیار نزدیکی با فناوری اطلاعات و ارتباطات دارد، از جمله عوامل بسیار مهم در ایجاد مزیت رقابتی برای بانک‌ها و جذب مشتریان و رضایتمندی آن‌ها است.


بانکداری الکترونیکی نوع جدیدی از بانکداری است که خدمات بانکی در آن با استفاده از فناوری اطلاعات و در بستر محیط‌های الکترونیکی صورت می‌گیرد. بانکداری الکترونیک را می‌توان به عنوان فراهم آورنده امکاناتی برای مشتریان، که بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک و با استفاده از واسطه‌های ایمن بتوانند به خدمات بانکی دسترسی یابند، تعریف نمود.


با توجه به این تعریف می‌توان گفت که نقل و انتقال عملیات مالی ازبستر فناوری اطلاعات و در محیط‌های الکترونیک صورت می‌گیرد این گونه فعالیت بانکی از سال ۱۹۹۱ و با همه گیر شدن اینترنت در دنیا رواج پیدا کرد. گفته میشود اگر در جامعه‌ای بانکداری الکترونیکی شکل بگیرد، باید به رونق تجارت الکترونیکینیز امید بست، چون بانکداری الکترونیکی خود پیش نیازی برای ورود به دنیای پر رمز و راز تجارت الکترونیکی است.


یکی از مواردی که می‌تواند بقای شرکت‌ها را تضمین کند، مشتری مداری و توجه به رضایت مشتری است. ارتقای سطح رضایت مندی مشتری، باعث ارتقای میزان سودآوری وافزایش سهم شرکت‌ها دربازار رقابت خواهدشد. البته رضایتمندی مشتریان کافی نبوده و شرکت‌ها نباید به رضایت مندی مشتریانشان دلخوش کنند؛ آن‌ها باید مطمئن شوند که مشتریان رضایتمندشان، وفادارهم هستند. به این ترتیب دربلند مدت منافعی حاصل می‌شود که درنتیجه، سهم بازار و سودآوری شرکت‌ها افزایش می‌یابد.


ارائه خدمات با کیفیت به کاربران، از چالش‌های مهم عصر حاضر می‌باشد، و مدیران سازمان وبه ویژه بانک‌ها در تلاش هستند تا اندیشه و فرهنگ کاربر محوری را در سازمان‌های خود توسعه دهند و از طریق تمرکز بر نیاز‌های کاربران و پاسخگویی صحیح به خواسته‌های آنها، ضمن ایجاد مزیت رقابتی، زمینه‌های دستیابی به تعالی عملکرد سازمان خود را فراهم سازند.


بانکداری نوین به عنوان یکی از زیرساخت‌های حیاتی تجارت الکترونیکی، نقش کلیدی در توزیع مناسب خدمات بانکی در میان مردم دارد. این نوع بانکداری صرفا ً توسعه خدمات نوین بانکی با تکیه بر توسعه ابزار‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات نیست، بلکه سیاستگذاران نظام بانکی وظیفه‌ای سنگین‌تر از توسعه فیزیکی دارند و اتخاذ سیاستها، دستورالعمل‌های شتاب بخش و یکسان از وظایف بزرگ آنان می‌باشد. از طرفی دیگر، انتظار مردم از بانکداری اینترنتی، دریافت خدمات امن، سریع و کم هزینه است و فقدان یکی از این عوامل در دریافت خدمات، مردم را به این خدمات بدبین و بی اعتماد می‌کند.


تاثیر کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی بر وفاداری مشتریان نشان داد که، سهولت استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی بر وفاداری مشتریان تاثیر دارد. این موضوع نشان می‌دهد اگر خدمات بانکداری الکترونیکی طوری طراحی و اجرا شود که کاربران به راحتی بتوانند از خدمات استفاده کنند موجب می‌شود که وفاداری مشتریان افزایش یافته و به دنبال دیگر بانک‌ها نروند.


محیط جذاب خدمات الکترونیکی می‌تواند موجب افزایش وفاداری مشتریان شود. سودمندی خدمات الکترونیک بانکداری می‌تواند موجب افزایش وفاداری مشتریان شود. در صورتی که مشتریان بدانند خدمات الکترونیک برایشان در زمینه هزینه‌ای جانبی از جمله کاهش اتلاف وقت و کاهش هزینه‌های نقدی از جمله رفت و آمد مفید خواهد بود منجر به افزایش وفاداری آن‌ها خواهدشد.


همچنین در صورتی که خدمات الکترونیکی بانکداری به صورتی باشد که کاربران به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند منجر به افزایش وفاداری آن‌ها خواهد شد.


دکتر آیت اله ابراهیمی مدیرعامل بانک سپه در همایش تقدیر از کارکنان که در پروژه ملی ادغام و طرح و یکپارچگی بانک سپه موفق بودند گفت: موفقیت پروژه عظیم ادغام در بانک سپه، مرهون تبلور نگاه جهادی و مجموعه‌ای از اقدامات متکی بر عمل اعتقادی، مخلصانه، مجاهدانه و باپشتکار در حوزه‌های مختلف است.

طرح تحول راهبردی دومین پروژه کلیدی پس از پروژه ملی ادغام


وی با تأکید بر محوریت تبیین ابعاد و جاری‌سازی برنامه تحول راهبردی تا افق ۱۴۰۴ و ارزیابی عملکرد شعب در سمینار مدیران ارشد بانک سپه تصریح کرد: طراحی و اجرای طرح تحول راهبردی، دومین پروژه کلیدی و امتحان بزرگ برای مدیران و کارکنان بانک سپه است که قطعاً در آن موفق خواهند شد.


مدیرعامل بانک سپه، سودآوری، رقابت‌پذیری، فناوری، افزایش خدمات درآمدی و کارمزدی، هوشمندی بانک، پیشبرد فروش و بازاریابی، توانمندسازی نیروی انسانی، سازماندهی و آمایش شعب، پایش مستمر مناطق و شعب، ارتباط با مشتریان، کنترل تسهیلات و سپرده‌ها، تمرکز بر حوزه بین‌الملل، فروش دارایی‌ها و سلامت کارکنان را ازجمله مهم‌ترین ضرورت‌ها و اهداف بانک در طراحی و اجرای طرح تحول راهبردی عنوان کرد و از مدیران مناطق خواست تا تمامی امکانات را در جهت تحقق اهداف تعیین شده بسیج کنند.

نخستین ضرورت طرح تحول راهبردی، سودآوری است


دکتر ابراهیمی نخستین ضرورت طرح تحول راهبردی را مسئله سودآوری عنوان کرد و گفت: بانک سپه در شرایط رقابتی امروز نیازمند مجموعه‌ای از توانمندی‌ها و رشد قابلیت‌هایی مانند تحلیل گری، قدرت ریسک، محاسبه گری و سایر مهارت¬های نیروی انسانی در تمامی حوزه‌های فعالیت است که در طرح تحول راهبردی به‌طور کامل و دقیق برای تحقق این هدف و میزان رشد مورد انتظار واحد‌های ستاد و صف در طول سال¬های اجرای تحول، تعیین شده است.

افزایش خالص دارایی‌های بانک مهم‌ترین شاخص برای رقابت‌پذیری


دکتر ابراهیمی بابیان اینکه حضور فعال در حوزه رقابت‌پذیری از ملزومات بانکداری نوین است، اظهار داشت: افزایش بهره وری بانک مهم‌ترین شاخص برای رقابت‌پذیر بودن یک بانک است که از طریق جذب سپرده‌های ارزان‌قیمت، دریافت کارمزد از ارائه و فروش خدمات مانند کارمزد تراکنش‌ها به دست می‌آید که در طرح تحول راهبردی با دقت به جزئیات آن پرداخته‌شده است.

اهمیت مراقبت از سپرده‌های ارزان‌قیمت

دکتر ابراهیمی وضعیت ترکیب منابع بانک سپه را مناسب ارزیابی کرد و از لزوم و اهمیت مراقبت از سپرده ارزان‌قیمت برای تبدیل نشدن به منابع گران، سخن گفت و افزود: مهم‌ترین خواسته از مدیران مناطق و استان‌ها، اجرای برنامه‌های جذب سپرده‌ها با منطق اقتصادی و مبتنی بر برنامه¬های تحولی است.

افزایش هوشمندی بانک در طرح تحول راهبردی

دکتر ابراهیمی بابیان اینکه در طرح تحول راهبردی بر حوزه فناوری و افزایش هوشمندی بانک به‌عنوان یک بانک تعاملی و پویا تأکید شده است، از اهمیت برنامه‌ریزی به‌منظور ایجاد ساختار هوشمند در بانک سپه به‌منظور کسب رتبه اول در بانکداری دیجیتال در سطح شبکه بانکی با توجه به ظرفیت‌های موجود در بانک سپه، سخن گفت.


وی ادامه داد: توانمندی معاونت فناوری اطلاعات و بانکداری دیجیتال در مهاجرت اطلاعات شش بانک و موسسه در بانک سپه ثابت می‌کند، رسیدن به رتبه برتر در بانکداری دیجیتال در افق ۱۴۰۴ که در طرح تحول راهبردی آمده، برای بانک سپه دور از انتظار نیست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: