April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۶۹۷۰
۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
تکنولوژی‌ها آن چنان با سرعت سرسام آور ظهور و سقوط می‌یابند که بشر حتی فرصت فکر کردن در مورد هدف زندگی و بکارگیری این تکنولوژی‌ها را نمی‌یابد.

به جای ممنوعیت تکنولوژی، مدیریت شود

اگر هدف از فیلترینگ نگرانی از مسائل امنیتی است که با همین شرایط تصاویر و اخبار منعکس می‌شود و این فقط اذیت کردن کسب وکار‌ها و مردم است.

تکنولوژی بر اساس آنچه که از مفهوم این واژه می‌توان بیان نمود عبارت است از اینکه: تکنولوژی چیزی نیست که به صورت ناگهانی بوجود آید بلکه جزیی از فعالیت‌های انسان است که در خصوص به کاربردن شاخه‌های مختلف علم برای حل مشکلات و معضلات عملی و به دلیل تنوع شرایط آب و هوایی و جغرافیایی و یا سایر عوامل حاکم بر زندگی ممکن است این مشکلات از یک ناحیه به ناحیه دیگر تغییر کند بنابراین تکنولوژی مجموعه‌ای از روش‌ها و تجربیات و علوم عملی است که مردم برای تسلط بر محیط و حل مشکلات مربوط به رابطه آن‌ها با محیط به کار می‌برند.

تکنولوژی یکی از خصیصه‌های فرهنگی زیربنایی انسان است که برای موثر بودن می‌بایست با انسان هماهنگی کامل داشته باشد. دانشمندان در خصوص تکنولوژی به این نتیجه رسیدند که مفهوم تکنولوژی به لحاظ نوع کاربرد و دیدگاه متولیان حوزه‌های مختلف فرهنگی می‌تواند دارای استفاده‌های گوناگونی باشد. به عنوان مثال: یک مهندس به تکنولوژی از دیدگاه ماشین و ابزار نگاه می‌کند. یا برای یک اقتصاددان تکنولوژی به معنی کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره وری است.

برای یک مردم شناس مفهوم فرهنگی دارد که بر این اساس می‌توان اینگونه نتیجه گیری کرد: در نظر همه آن‌ها هدف از تکنولوژی دگرگون ساختن محیطی است که در آن زندگی می‌کنند و تکنولوژی یک نگاه و نگرشی است که به نقش تعیین کننده در خصوص پدیده‌ها در مقیاس‌های مختلف مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

غلامرضا نوری قزلجه نماینده مجلس در مورد فیلترینگ فضای مجازی گفت: متاسفانه شرایط به وجود آمده بهانه به دست کسانی داد که بدون این مسائل هم به دنبال فیلترینگ بودند. ما کماکان امیدواریم با برطرف شدن این شرایط ویژه، اینترنت به حالت قبل برگردد و فیلترینگ هم رفع شود.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: الان کسب و کار‌ها آسیب جدی دیده اند. شرکت‌های دانش بنیان، استارتآپ‌ها به ویژه آن‌هایی که حجم شان کوچک است به شدت آسیب دیده اند؛ تعدیل نیرو انجام داده اند و در آستانه مهاجرت هستند. ما کلی سرمایه‌گذاری در کشور برای این کسب وکار‌ها انجام داده ایم، این‌ها پیشران‌های پیشرفت کشور در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد هستند و به همین راحتی از دست می‌روند.

وی با بیان اینکه فیلترینگ حتی در این شرایط قابل دفاع نیست؛ گفت: اگر هدف از فیلترینگ نگرانی از مسائل امنیتی است که در حال حاضر با همین شرایط فیلترینگ همه تصاویر و اخبار منعکس می‌شود و این فقط اذیت کردن کسب وکار‌ها و مردم است.

نوری قزلجه گفت: شورای عالی فضای مجازی این اختیارات را برای فیلترینگ داشت. شاید اسم این کاری که شورای عالی فضای مجازی انجام داده است قانونگذاری نباشد، ولی اهمیت آن از ۱۰ قانون نیز بیشتر است. یک شیوه نامه‌ای نوشته می‌شود و مصوبه‌ای درشورای عالی مطرح می‌شود که اثرش از ده قانون در جامعه نیز بیشتر است و اجرا آن نیز سریعتر و روان‌تر است. وقتی هم که ما می‌گوییم این شورا قانونگذاری کرده است می‌گویند این شورا قانونگذاری نمی‌کند، ولی در عمل خیلی مهمتر از قوانین مجلس، قانون وضع می‌کند و اتفاقا سریعتر از قوانین مجلس نیز اجرایی می‌شود.

وی تصریح کرد: امیدواریم حاکمیت این مسیر را برای کسب وکار‌های خرد و متوسط و گردش آزاد اطلاعات در جامعه نبندند. برخی، راهکار طبقاتی کردن اینترنت را مطرح می‌کنند که این طبقاتی کردن هم کاری نامطلوب و آثار بدی را در جامعه می‌گذارد. طبقاتی کردن اقشار در دسترسی به اینترنت کار نادرستی است و نباید به این سمت برویم.

نوری قزلجه گفت:، چون مبنای بحث اینجا تکنولوژی است پس ممنوعیت‌ها جواب نمی‌دهد. ما می‌گوییم نه خودتان و نه ملت را اذیت کنید چرا که اینجا بحث تکنولوژی است و در تکنولوژی هر روز یک ابداع جدیدی اتفاق می‌افتد که سریعا همه این‌ها را پشت سر می‌گذارد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه آثار سوء این فیلترینگ در اقتصاد کشور قابل مشاهده است گفت: اینگونه رفتار کردن با مردم درست نیست. اینکه بخواهیم مدام به مردم بگوییم فلان کار را انجام دهید یا فلان کار را انجام ندهید یا درفلان پلتفرم بروید و نروید در شان آن‌ها نیست. می‌توانیم سیاست گذاری داشته باشیم که اهداف حاکمیت که منافع ملی نیز در آن است پیش برود، ولی به این شکل اولیه جواب نمی‌دهد.

رابطه فرهنگ و تکنولوژی:


فرهنگ دارای ویژگی‌های تکنولوژیکی، جامعه شناختی و ایدئولوژیک جامعه است که با تعیین مرز بین پدیده‌های مفید و مضر و بی طرف در محیط پیرامون انسان که او را قادر به کنترل محیط برای تحول به سمت امنیت و بقا هدایت می‌نماید؛ بنابراین فرهنگ برای انسان به مانند یک محیط ثانویه است که به دست انسان‌های دیگر ساخته می‌شود. بر این اساس رابطه بین فرهنگ و تکنولوژی اینگونه است که فرهنگ جامعه تعیین کننده ماهیت تکنولوژی و توسعه آن و تحول فرهنگی تکنولوژی را شامل می‌شود.

بر این اساس تکنولوژی سرمایه‌ای فرهنگی است که به مراتب مختلفی در جوامع وجود دارد. در برخی جوامع که خرده فرهنگ‌های تخصصی و علمگرا بوجود آمده ممکن است بین علم و تکنولوژی از نظر عوام هیچگونه فرقی وجود نداشته باشد، اما تکنولوژی نقش فزاینده‌ای در زندگی مردم ایفا نموده و موجب بوجود آمدن نگرش‌های خاصی در جامعه گردیده است و به این نکته هم باید اشاره نمود که بین این دو یک رابطه متقابل، معقول و منطقی وجود دارد که هر دو مکمل یکدیگر می‌باشند و در جهت رشد و ارتقاء و توسعه فرهنگی یک جامعه تلاش می‌نمایند.

تکنولوژی‌های مناسب:

به تکنولوژی‌هایی گفته می‌شود که قابل فهم باشد، مقرون به صرفه باشد، در دسترس همگان باشد، باعث ارتقاء سطح فکری و علمی جامعه گردد و رضایت عامه جامعه را فراهم نمید و با شرایط محیط از لحاظ فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی سازگار باشد و بتواند بنیان‌های فکری، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را تقویت نماید و در تعامل با این بنیان‌ها موجب ارتقاء خودش هم گردد و در نهایت موجب آسایش و امنیت جامعه گردد.

تکنولوژی‌های مناسب زمانی می‌تواند مفید و موثر واقع شود که کم هزینه و یا بدون هزینه باشد. همچنین اشکال آن را می‌توان اینگونه بیان نمود که تکنولوژی‌های کم هزینه، تکنولوژی‌های مقیاس کوچک، تکنولوژی‌های متوسط و بدون هزینه که این تکنولوژی‌های مناسب در سطوح مختلفی کاربرد دارند از جمله در سه سطح قرار می‌گیرد:

۱) سطح ساده: بیشتر در مناطق روستایی، کشور‌های فقیر نشین و در حال توسعه رواج دارد که مردمان آن مناطق با استفاده از ابزار‌های ابتدایی و پیش پا افتاده برای ارتقاء سطح جامعه استفاده می‌کنند.

۲) سطح متوسط: به آنگونه از ابزار و تکنولوژی‌هایی که فراتر از حد ابتدایی قرار گرفته و به گونه‌ای که اکثر مردم بتوانند از آن‌ها استفاده نمایند گفته می‌شود.

۳) سطح پیشرفته: استفاده از فناوری‌های نوین و تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته و برتر که در اختیار همگان هم ممکن است قرار نگیرد، اما کاربرد آن در جامعه منجر به تحول و توسعه فرهنگی می‌شود.
تکنولوژی‌ها آن چنان با سرعت سرسام آور ظهور و سقوط می‌یابند که بشر حتی فرصت فکر کردن در مورد هدف زندگی و بکارگیری این تکنولوژی‌ها را نمی‌یابد. نگرانی‌های شدید اندیشمندان جوامع پیشرفته تکنولوژیک از حاکمیت بلامنازع تکنیک بر انسان و تبدیل شدن انسان به یک ابزار و تهی ساختن وی از هر نوع حیات معقول انسانی، نشانه بارزی از دوری انسان امروز از خدا و تعالیم الهی انبیاء است. در این میان اگر تلاش مجددی صورت گیرد که انسان به فطرت دینی و الهی خویش برگردد و در اندیشه و عمل مطابق آنچه که خدا و پیام آوران او بیان داشته اند حرکت صورت گیرد، امیدواری بسیار خواهد بود که این تکنولوژی و تبعات منفی آن اصلاح گردد و یا نوعی دیگر از تکنولوژی که ابزار حرکت انسان به سوی تعالی و کمال است ظهور کند.

امروزه در صنایع فرهنگی ایران نظیر سینما، موسیقی و صنایع دستی و دیگر صنایع فرهنگی باید بتوان از تکنولوژی به نحو مطلوب استفاده نمود. هر چند که باید جنبه‌های هنری و دستی بسیاری از هنر‌ها را حفظ نمود، اما با توجه به ویژگی‌های تکنولوژی نظیر سرعت- دقت- و گستره پوشش می‌توان خیلی زودتر از کشور‌هایی نظیر چین در خصوص حفظ و بقای صنایع فرهنگی و دستی و نیز به گسترش آن اقدام نمود. با راه اندازی کارگاه‌های تکنولوژی محور در خدمت استادان و تلفیق هنرمندانه تکنولوژی و صنایع فرهنگی می‌توان اقتصاد و تولید این صنایع فرهنگی را تقویت نمود و آنرا از نسلی به نسل دیگر منتقل کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: