April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۷۰۵۰
۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۵
0
مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی گفت: در سالی که گذشت حدود ٢٣ میلیارد دلار ارزش محصولات پتروشیمی بود که ١٥ میلیارد دلار آن را صادر و ٢.٥ میلیارد دلار صرف خرید تجهیزات و مواد اولیه کردیم و ۱۲.۷ میلیارد دلار نیز در سامانه نیما عرضه شد.

واردات ٢.٥ میلیارد دلار تجهیزات پتروشیمی در سال گذشته

مرتضی شاهمیرزایی در مراسم پدافند غیر عامل در صنعت نفت با بیان اینکه در ابتدای انقلاب تنها شش مجتمع پتروشیمی در کشور وجود داشت، اظهار کرد: امروز به برکت انقلاب در جایگاه ۹۰ میلیون تن ظرفیت نصب شده قرار داریم البته سرعت توسعه این صنعت در مقایسه با سرعت توسعه میانگین جهانی دو برابر است.

وی با بیان اینکه توسعه صنعت پتروشیمی در دنیا هر ۲۰ سال ۲ برابر می‌شود، گفت: بنا داریم به برکت تحریم و حرکت جوشنده انقلاب و با مجاهدت متخصصین تا ١٠ الی ١٢ سال آینده به مرز ۲۰۰ میلیون تن طرفیت نصب شده در صنعت پتروشیمی دست یابیم.

معاون وزیر نفت افزود: این یعنی هر ۱۰ سال تولید ما دو برابر می‌شود، در مداکراتی که با کشور‌های همسو داریم تاکید می‌کنیم که در سال ١٣٧٩ میزان تولید ۱.۵ میلیون تن تولید بود، اما امروز به جایگاه بالایی دست یافته ایم.

شاهمیرزایی با بیان اینکه روند منحنی تقاضا برای فراورده‌های نفتی در دنیا رشد منفی دارد به طوری که در حال حاضر به مرور از سوخت‌های فسیلی به سمت انرژی پاک حرکت می‌کنیم، گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰۰ گرید انواع محصولات پتروشیمی در ایران تولید می‌شود و برنامه قطعی دولت این است که زنجیره ارزش تکمیل شود.

مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با بیان اینکه اکنون بیش از ۱۱۰ طرح بزرگ و کوچک در حال فعالیت هستند که ارزش برخی از این طرح‌ها معادل ارزی بالغ بر چهار میلیارد دلار است، گفت: مطالعاتی انجام شده که برای تکمیل زنجیره ارزش ۲۲ محصول راهبردی در داخل تامین شود و خودکفایی پتروشیمی و تکمیل چرخه فرایند محصولات را داشته باشیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: