April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۷۰۶۲
۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
0
اسپیس‌ایکس ماه دسامبر را برای اولین پرتاب مداری موشک استارشیپ برگزیده است.

موشک استارشیب یک ماه دیگر به فضا پرتاب می‌شود

شرکت فضایی اسپیس‌ایکس از ماه مه سال ۲۰۲۱ تاکنون هیچ نمونه اولیه‌ای از موشک‌های استارشیپ را به پرواز در نیاورده است.

موشک عظیم استارشیپ اسپیس‌ایکس ممکن است اولین پرواز آزمایشی مداری خود در ماه آینده (دسامبر) تجربه کند، اگرچه این جدول زمانی چندان قطعی نیست.

یکی از مقامات ارشد ناسا اعلام کرد که اسپیس‌ایکس می‌خواهد یکی از نمونه‌های اولیه موشک استارشیپ خود را برای اولین بار در ماه دسامبر به فضا بفرستد.

آژانس فضایی ناسا در پیشرفت موشک استارشیپ نقش خواهد داشت. ناسا این موشک غول‌پیکر را برگزیده تا آن را به عنوان اولین فرودگر دارای سرنشین طی برنامه اکتشاف ماه آرتمیس به قمر زمین بفرستد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، یک موشک استارشیپ در سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ طی ماموریت آرتمیس ۳، پا بر بخشی در نزدیکی قطب جنوبی ماه خواهد گذاشت.

مارک کراسیچ (Mark Kirasich)، معاون مدیر توسعه کمپین آرتمیس، در جریان نشست شورای مشورتی ناسا در روز دوشنبه (۳۱ اکتبر) گفت: ما چهار پرواز اصلی استارشیپ را دنبال خواهیم کرد. اولین پرواز در ماه دسامبر انجام می‌شود.

هیچ یک از نمونه‌های اولیه استارشیپ از ماه مه سال ۲۰۲۱ تاکنون به پرواز در نیامده است و تمام سفر‌های آن تاکنون به ارتفاع حداکثر شش مایل (۱۰ کیلومتر) محدود بوده است. رویترز گزارش می‌دهد که علاقه شدید اسپیس‌ایکس به انجام یک ماموریت مداری با استفاده از موشک استارشیپ باعث شد تا اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده آمریکا (FAA) به انجام یک بررسی طولانی مدت زیست محیطی روی این موشک بپردازد و هنوز چندین مورد برای تکمیل آن وجود دارد.

ارزیابی اداره هوانوردی فدرال موسوم به "ارزیابی محیطی برنامه‌ای"، فعالیت‌های استارشیپ را در تاسیسات استاربیس، در جنوب تگزاس بررسی کرد. این ارزیابی در ماه ژوئن پس از تاخیر‌های متعدد به پایان رسید و اداره هوانوردی فدرال در تابستان سال جاری اعلام کرد که اسپیس‌ایکس باید ۷۵ اقدام برای کاهش اثرات زیست‌محیطی خود بر این منطقه انجام دهد.

به رغم اینکه ایلان ماسک، موسس اسپیس‌ایکس، چندین بار گفته است که استارشیپ به زودی آماده حرکت در مدار خواهد بود، اما به نظر می‌رسد که اسپیس‌ایکس هنوز موارد خواسته شده را تکمیل نکرده است.

سخنگوی اداره هوانوردی فدرال در روز دوشنبه به رویترز گفت که این سازمان مجوز پرتاب مداری را تنها در صورتی اعطا می‌کند که اسپیس‌ایکس تمام اطلاعات مهم را ارائه دهد و اداره هوانوردی قادر به تجزیه و تحلیل کامل آن باشد. در این گزارش اطلاعات بیشتری درباره موارد مهم ارائه نشده است و اسپیس‌ایکس به درخواست رویترز برای گفتگو، پاسخ نداد.

هدف ماموریت آتی این است که نمونه اولیه ۱۶۵ فوتی (۵۰ متری) موشک استارشیپ در حالی که بر روی یک پیشران سوپرهوی با ارتفاع ۲۳۰ فوت (۷۰ متر) قرار گرفته به مدار برود. استارشیپ به همراه پیشرانش، بلندترین موشک ساخته شده تاکنون است و هر دو بخش آن قابل استفاده مجدد هستند.

اسپیس‌ایکس تا به این لحظه چندین آزمایش احتراق ثابت در سال ۲۰۲۲ بر روی استارشیپ به انجام رسانده تا این موشک را برای مأموریت تقریباً ۹۰ دقیقه‌ای خود آماده کند. ماموریتی که در صورت موفقیت آمیز بودن، این فضاپیما را در آب‌های سواحل هاوایی فرود خواهد آورد. با این حال، مشخص نیست که تا زمان پرتاب چقدر فعالیت آماده‌سازی دیگر باقی مانده است.

براساس قرارداد سیستم فرود انسانی (Human Landing System) اسپیس‌ایکس با ناسا چندین آزمایش موفقیت‌آمیز از پرواز‌های فضایی باید انجام شود تا مجوز استارشیپ برای ارسال فضانوردان به ماه صادر شود. ناسا همچنین به دنبال شریک دومی برای انجام ماموریت‌های فرود فضانوردان طی ماموریت آرتمیس روی ماه است، اما تا قبل از ماموریت آرتمیس ۵ گزینه‌ی دیگری در دسترس نخواهد بود بنابراین اسپیس‌ایکس در صف انجام ماموریت‌های آرتمیس ۳ و آرتمیس ۴ در سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۷ قرار می‌گیرد. اولین ماموریت از برنامه آرتمیس با نام آرتمیس ۱ ماموریتی بدون سرنشین است که در روز ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) انجام خواهد گرفت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: