کد خبر: ۳۸۷۰۸۱
۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
0
​صندوق بین‌المللی پول با بررسی ۱۰ شاخص کلان اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۲، از رشد ۳درصدی بخش نفتی و غیرنفتی اقتصاد ایران، افزایش تولید و صادرات نفت، کاهش نرخ تورم و افزایش سه‌برابری تراز حساب‌های جاری ایران در این سال خبر داد.

پیش بینی عجیب صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی موسوم به «چشم‌انداز اقتصادی منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی» به بررسی وضعیت اقتصادی ۳۲ کشور منطقه در سال ۲۰۲۲ میلادی پرداخته است. بر اساس این گزارش، متوسط رشد اقتصادی ۳۲ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی در سال ۲۰۲۲ برابر با ۵ درصد خواهد بود و ایران نیز رشد ۳ درصدی را در این سال تجربه خواهد کرد. متوسط رشد اقتصادی کشور‌های نفتی منطقه نیز ۴.۹ درصد برآورد شده است. اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۱ رشد ۴.۷ درصدی را تجربه کرده بود.

رشد ۳ درصدی بخش غیرنفتی اقتصاد ایران در ۲۰۲۲ بخش غیرنفتی ایران با رشد ۳ درصدی در سال ۲۰۲۲ مواجه می‌شود. این رقم برای سال قبل ۴.۳ درصد اعلام شده است. انتظار می‌رود متوسط رشد بخش غیرنفتی کشور‌های نفتی منطقه از ۵.۵ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۳.۶ درصد در سال جاری میلادی کاهش یابد. بخش نفتی ایران نیز که در سال ۲۰۲۱ و پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم رشد قابل توجه ۱۰.۵ درصدی را تجربه کرده بود در سال جاری میلادی نیز ۳ درصد رشد می‌کند. رشد بخش نفتی منطقه نیز برای امسال ۶.۹ درصد پیش‌بینی شده است. انتظار برای افزایش ۱۰۰ هزار بشکه‌ای صندوق بین‌المللی پول انتظار دارد تولید نفت ایران در سال جاری میلادی ۱۰۰ هزار بشکه افزایش یابد و به ۲.۵۸ میلیون بشکه در روز برسد، این در حالی است که در سال ۲۰۲۱ نیز که دولت سیزدهم روی کار آمد تولید نفت ایران بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول ۴۶۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته و از ۲.۰۲ میلیون بشکه در روز به ۲.۴۸ میلیون بشکه در روز رسیده بود.


تولید گاز ایران نیز طی سال‌های اخیر و با وجود تحریم‌های آمریکا روند صعودی خود را ادامه داده است. ایران در سال ۲۰۲۱ معادل ۴.۳۳ میلیون بشکه در روز نفت، گاز تولید کرده بود و انتظار می‌رود این رقم در سال جاری نیز به معادل ۴.۴۶ میلیون بشکه در روز نفت افزایش یابد. بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۲۱ صادرات نفت ایران ۳۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۷۵۰ هزار بشکه در روز رسید. امسال نیز این نهاد بین‌المللی انتظار می‌رود صادرات نفت ایران ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد و به ۸۵۰ هزار بشکه در روز برسد. بر اساس این گزارش نرخ تورم ایران در سال جاری میلادی پس از چند سال صعود پی‌درپی، نزولی می‌شود و به ۴۰ درصد کاهش می‌یابد. نرخ تورم ایران در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۴۰.۱ درصد اعلام شده بود. متوسط نرخ تورم کشور‌های منطقه در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۳.۸ درصد پیش‌بینی شده است. سودان با نرخ تورم ۱۵۴.۹ درصدی، بالاترین نرخ تورم میان کشور‌های منطقه در سال ۲۰۲۲ را خواهد داشت. رتبه ایران از نظر بدهی صندوق بین‌المللی پول در بخش دیگری از گزارش خود از کاهش بدهی دولت ایران طی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ خبر داده است. در حالی که میزان بدهی دولت ایران در سال ۲۰۲۰ معادل ۴۴.۱ درصد تولید ناخالص داخلی گزارش شده بود این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۴۲.۴ درصد کاهش یافت و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۲ نیز بدهی دولت ایران معادل ۳۴.۲ درصد تولید ناخالص داخلی کشور کاهش یابد. متوسط بدهی کشور‌های منطقه در سال ۲۰۲۲ معادل ۴۳.۴ درصد تولید ناخالص داخلی این منطقه بوده است. ایران در مقایسه با ۳۲ کشور منطقه در رتبه ۸ از نظر میزان بدهی دولت قرار داشته است. فقط دولت‌های آذربایجان، قزاقستان، کویت، عربستان، ترکمنستان، امارات و ازبکستان بدهی کمتری نسبت به ایران در سال ۲۰۲۲ دارند. دولت‌های سودان و بحرین بدهکارترین دولت‌های منطقه در سال ۲۰۲۲ شناخته شده‌اند. میزان بدهی دولت سودان به تولید ناخالص داخلی این کشور در سال جاری میلادی ۱۸۹.۵ درصد و این رقم برای بحرین ۱۱۹.۵ درصد اعلام شده است. پیش‌بینی صادرات ۱۲۱ میلیارددلاری ایران در سال ۲۰۲۲ بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول صادرات کالا و خدمات ایران در سال ۲۰۲۱ با افزایش ۳۲ میلیارد دلاری نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به ۸۶ میلیارد دلار رسیده است. انتظار می‌رود در سال جاری میلادی نیز صادرات ایران ۳۵ میلیارد دلار افزایش یابد و به ۱۲۱ میلیارد دلار برسد. به همین ترتیب، واردات کالا و خدمات ایران که در سال ۲۰۲۱ به ۷۵.۵ میلیارد دلار افزایش یافته بود در سال ۲۰۲۲ نیز به ۹۰.۳ میلیارد دلار خواهد رسید. در سال ۲۰۲۰ کل واردات کالا و خدمات ایران ۵۴.۸ میلیارد دلار گزارش شده بود. این گزارش از افزایش حدود ۳ برابری تراز حساب‌های جاری ایران در سال ۲۰۲۲ خبر داده است. تراز حساب‌های جاری ایران در سال ۲۰۲۱ که سال آغاز فعالیت دولت سیزدهم بوده است پس از دو سال منفی بودن، مثبت شد و به ۱۱.۱ میلیارد دلار رسید. در سال ۲۰۱۹ تراز حساب‌های جاری ایران منفی ۱.۷ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۰ منفی ۰.۷ میلیارد دلار گزارش شده بود. انتظار می‌رود تراز حساب‌های جاری ایران در سال ۲۰۲۲ به ۳۲ میلیارد دلار برسد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: