کد خبر: ۳۸۷۱۰۷
۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
0
برخی از فعالان اقتصادی درباره عملکرد وزیر صمت گفتند که فاطمی امین توانسته در طول 14 ماه اخیر ضمن ارتقا تولید، از اشتغال حمایت کرده و مبارزه قاطعی با فساد داشته باشد.

تحول در وزارت صمت با دست فرمون «فاطمی امین» صدای مافیای خودروسازی، پتروشیمی و فولاد را درآورد

در راستای مطرح شدن دوباره استیضاح «سید رضا فاطمی‌امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی برخی از فعالان اقتصادی در این خصوص اظهار نظر کرده و حمایت خود را از عملکرد وزیر صمت اعلام کردند.

اقدامات ریشه‌ای فاطمی‌امین در وزارت صمت/ نمایندگان از توقعات بیجا دست بردارند

«محمدرضا نجفی‌منش» درباره مطرح شدن دوباره استیضاح «سید رضا فاطمی‌امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با اصل ماجرای استیضاح و تغییر پیاپی وزرا در وزارتخانه مخالفم و در چهار سال گذشته شاهد حضور چندین وزیر در راس این وزارتخانه عریض و طویل بودیم.

وی تصریح کرد: به طور قطع این مساله به ضرر تولید، رشد و توسعه کشور است.

این مقام صنفی تاکید کرد: آقای فاطمی‌امین در حدود این ۴۰۰ روز که از شروع به‌کار دولت سیزدهم در این وزارتخانه حضور داشته کارهای ریشه‌ای و اساسی را آغاز کرد، اما به نظر می‌رسد برخی توقعات بیجا از سوی بعضی نمایندگان دوباره موضوع استیضاح وی را به میان کشیده است.

وی ادامه‌داد: اینکه شاهدیم برخی نمایندگان درخواست انجام کاری برای حوزه انتخابیه خود دارند و وقتی آن خواسته اجابت نمی‌شود به سوال یا استیضاح می‌پردازند، برای خانه ملت خوب نیست، زیرا امروز بالاخره مردم متوجه اصل داستان می‌شوند.

نجفی‌منش خواستار آن شد تا نمایندگان مجلس مسائل خاص استان یا شهرستان خود را در اولویت‌های بعدی قرار دهند و این اصل کلی که کشور نیاز به انسجام، برنامه، کار و تولید دارد را زیر سوال نبرند.

وی اضافه کرد: امروز شاهدیم برخی نمایندگان مجلس به دنبال واردات، تولید و اشتغال‌زایی در حوزه انتخابیه خود، بر سر کار گذاشتن اقوام و خویشاوندان و مسائلی از این دست هستند و وقتی به مقصود خود نمی‌رسند از وزیر طرح سوال کرده یا نسبت به استیضاح اقدام می‌کنند.

رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور تاکید کرد: معتقدم با وجود همه مشکلات و کاستی‌ها، عمکرد فاطمی‌امین مثبت و قابل قبول بوده و همچنان باید به این وزیر جوان برای پیشبرد برنامه‌های اساسی و اصولی خود فرصت داده شود.

احتمال تعویق قرارداد 700 میلیون دلاری ایران و روسیه در قطعات خودرو با ‌تغییر‌ وزیر صمت‌

محمدرضا نجفی‌منش اظهار داشت: ‌شاید بتوان گفت که در 99 درصد مواردی که نمایندگان مجلس، وزرای صمت را‌ احضار می‌کنند به دلیل مسایل مرتبط با حوزه خودرو است.

* 120 هزار میلیارد تومان زیان انباشته در صنعت خودرو/ وزارت صمت سهام خودروسازی را واگذار کند

وی با بیان اینکه وزارت صمت باید با واگذاری سهام خودروسازان، خود را از مقوله خودروسازی جدا کند، اظهار داشت: صنعت خودروسازی نه تنها سودی ندارد بلکه 120 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد لذا اگر وزارت صمت خود را از حوزه صنعت خودرو جدا کند و به عنوان تنظیم گر در این بخش مانند سایر صنایع عمل کند، می‌تواند به بخش‌های دیگر رسیدگی بیشتری داشته باشد.

کارخانه کاغذ

رییس انجمن صنایع همگان نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور اظهار داشت: در اسفند سال گذشته رییس جمهور در دستوری اعلام کرد که تا شهریور 1401 باید مدیریت خودروسازی‌ها خصوصی شود که البته هنوز این موضوع محقق نشده است اما امیدواریم با اقداماتی که انجام شده هر چه زودتر این مهم تحقق یابد.

نجفی منش گفت: صنایع دیگر نیز مانند لوازم خانگی، سیمان، صنایع خانگی و بسیاری از صنایع دیگر از وزارت صمت جدا است و برای هیچکدام از این صنایع وزارت صمت به اندازه حوزه خودرو درگیری ندارد.

* با تغییر وزیر صمت صنعت کشور یک سال به عقب رانده می‌شود

وی اظهار کرد: توصیه من به نمایندگان مجلس شورای اسلامی این است که از استیضاح وزیر صمت صرفنظر کنند، ‌‌نمایندگان به علت اینکه صنعت کشور آسیب نبیند و متضرر نشود به وزیر صمت فرصت دهند زیرا با استیضاح وزیر و در صورت رای اوردن استیضاح، ‌به علت جابه‌جایی که در بدنه وزارتخانه ایجاد می‌شود، یک سال صنعت کشور به عقب رانده می‌شود.

نجفی منش بیان داشت: نمایندگان مجلس با وجود فشارهای بین‌المللی و فشارهای ناشی از تحریم‌ها باید اجازه دهند تا وزیر صمت کارهای ریشه‌ای را که آغاز کرده است، به سرانجام برساند و با استیضاح وزیر مانع پیشرفت اقدامات انجام شده نشوند.

‌رییس انجمن صنایع همگان نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور با بیان اینکه فاطمی امین معاونان خوبی را در بخش‌هایی مانند خودرو و تجارت خارجی کشور انتخاب کرده و کارها را به آنها در این بخش‌ها واگذار کرده است، گفت: در کشور ما معمولا وزرا تمام کارها را خودشان انجام می‌دهند در حالی که وزیر صمت با انتخاب معاونان با قدرت کارها را به آنها واگذار کرده است و اقدامات آنها را رصد می‌کند.

وی بیان داشت: به عنوان مثال در بخش تجارت خارجی رییس سازمان توسعه تجارت اقدامات خوبی را در حوزه تجارت خارجی کشور انجام داده است، ‌در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو و حضور پررنگ ایران در این نمایشگاه منجر به انعقاد قراردادها و تفاهمنامه‌های بسیار خوبی شد.

* انعقاد قرارداد 700 میلیون دلاری صادرات و واردات قطعات خودرو بین ایران و روسیه

نجفی منش بیان داشت: براساس تفاهمنامه‌هایی که بین طرف‌های ایرانی و روسی در نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه امضا شد 700 میلیون دلار جابه‌جایی قطعات خودرو بین دو کشور خواهیم داشت که بخش اعظم این تفاهمنامه شامل صادرات قطعات خودرویی از ایران به روسیه خواهد بود.

* لزوم بهره‌مندی از فرصت‌های صادراتی به روسیه

وی با بیان اینکه روسیه سالانه 258 میلیارد دلار واردات دارد که 58 درصد از این واردات از اروپا انجام می‌شود، گفت: بنابراین اگر یک دیپلماسی قوی اقتصادی داشته باشیم که فقط 10 درصد از واردات کالا به روسیه از ایران انجام شود می‌توان سالانه 25 میلیارد دلار صادرات به این کشور داشت.

وی اظهار داشت: فاطمی امین به عنوان وزیر صمت هیچ اقدام منفی تاکنون نداشته است ضمن اینکه اقدامات مثبتی را در حوزه وزارت صمت در بخش صنعت و تجارت انجام داده و کارها را به صورت اصولی و ریشه‌ای انجام می‌دهند.

نجفی منش اظهار داشت: بنابراین به نظر می‌رسد که نمایندگان مجلس باید اجازه بدهند که اقدامات انجام شده توسط وزیر صمت به سرانجام برسد و مانع پیشرفت کارها نشود.

رییس انجمن صنایع همگان نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور بیان داشت: اگر استیضاح وزیر صمت رای بیاورد اجرای همین تفاهمنامه‌‌هایی که برای جابه‌جایی قطعات خودرو بین دو کشور به امضا رسیده به عقب می‌افتد و آسیب چنین مسایلی را اقتصاد کشور خواهد دید.

کارشناس حوزه صنعت سمنان: وزیر صنعت حامی تولید است

عبدالحمید دربانیان افزود: رویکرد دولت سیزدهم گره‌گشایی از مشکلات واحدهای صنعتی است و توجه بیش از پیش به رفع موانع تولید مشهود است.

وی با اشاره به مسایل متعدد حوزه صنعت و معدن تاکیدکرد: وزیر حدود یک سال است که آمده و در این مدت کارها به خوبی پیش رفته است.

دبیر خانه صنعت و معدن استان سمنان بیان کرد: ایجاد کارگروه رفع موانع تولید در بخش تسهیلات بانکی از جمله طرح‌های ارزشمند دولت سیزدهم و وزیر صنعت، معدن و تجارت است.

وی تصریح کرد: حضور استاندار سمنان در واحدهای صنعتی مشکل‌دار استان در قالب «یکشنبه‌های صنعتی» از رویکرد مثبت دولت سیزدهم و نگاه وزیر صنعت، معدن و تجارت به حل مشکلات این حوزه حکایت دارد.

دربانیان به عنوان یک فعال صنعتی، از مسوولان بالادستی خواست تا در راه‌اندازی سامانه یکپارچه‌سازی امور صنایع مانند صدور پروانه بهره‌برداری و جواز تاسیس تسریع شود.

کارشناس حوزه اقتصاد اردبیل: عملکرد وزیر صنعت، معدن و تجارت قابل دفاع است

بهروز پورسلیمان اظهار کرد: عجله در استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت نتیجه ای نخواهد داشت و شرایط فعلی، زمان مناسبی برای استیضاح نیست.

کارخانه شیر

وی ادامه داد:  وزارت صمعت معدن و تجارت وزارتخانه عریض و طویلی است که با مشکلات زیادی مواجه است اما باید در نظر داشته باشیم که وزیر صنعت، معدن و تجارت گناهی ندارد و رفع مشکلات این وزارتخانه نیازمند همراهی سایر دستگاههاست.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: علاوه بر این باید در نظر داشته باشیم که مافیای خودرو بسیار قوی است و هرکسی در مقابل آن بایستد ضربه می خورد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی اردبیل افزود: با توجه به ملاقات ها و دیدارهایی که با آقای فاطمی امین در اردبیل و تهران داشته ام، او را فردی کاری و مثبت دریافته ام و او قصد دارد کارها و اقدامات خوبی انجام دهد و باید به او زمان داده شود.

پورسلیمان تصریح کرد: به طور معمول در مواردی که وزیری را با عجله استیضاح می کنند، هم سطح او را جایگزین می کنند و تا فرد جدید جا بیفتد و انتظارها از او برآورده شود، زمان می برد و این نیز نوعی خسران است.

نایب رئیس اتاق باررگانی استان اردبیل ادامه داد: فاطمی امین برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی از تلاش‌هایش دریغ نمی کند و اینگونه نیست که او به مطالبات و تذکرات عمل نمی کند بلکه برخی تذکرات مطرح شده در خارج از حیطه وظایف و اختیارات او هستند و این را هم باید ببینیم.

باید به وزیر صمت فرصت داد/ احیای واحدهای راکد و نیمه‌فعال از اقدامات فاطمی امین است

«سید علیرضا موسوی مجد» افزود: فاطمی امین وزیری جهادی و توانمند است و از آنجایی که جزو نیروهای قدیمی وزارتخانه محسوب می‌شود، تلاش داشته تا از آغاز کار به انجام تغییراتی برای بهبود امور بپردازد.

وی گفت: وزیر صمت در این مسیر اقدامات مثبت زیادی انجام داده و تلاش کرده تا زیرساخت‌های خوبی ایجاد کند.

این مقام صنفی تاکید کرد: باید به این وزیر جوان و انقلابی فرصت داد تا برنامه‌های خود را عملیاتی کند، همچنان‌که تاکنون نیز بر کارش مسلط بوده و توانسته سیاست‌های خود را به‌خوبی پیاده‌سازی کند.

وی بیان داشت: فاطمی امین وزیری توسعه‌گرا است و کار خود را به نحو احسنت انجام می‌دهد و نگاه توسعه‌ای و صادرات‌گرای وی به‌خصوص به بازار کشورهای همسایه، منشا تحولات خوبی در بخش صنعت کشور به‌ویژه لوازم‌خانگی بوده است.

موسوی‌مجد همچنین ایجاد واحدهای جدید صنعتی و احیاء واحدهای راکد و نیمه‌فعال را دیگر ویژگی مثبت وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد که در حدود ۴۰۰ روز فعالیت در وزارت صمت به‌خوبی آنها را پیاده‌سازی و پیگیری کرده است.

وی ابراز امیدواری کرد: منتقدان و استیضاح‌کنندگان با توجه به این حرکت‌ها و تلاش‌های وزیر صمت، فرصت دهند تا برنامه‌های طراحی شده در این وزارتخانه شکل عملی و اجرایی به خود بگیرد تا شاهد آثار مثبت و برکات آن در بخش صنعتی کشور باشیم.

استیضاح فاطمی امین اقدام اشتباهی است/ مشکلات وزارت صمت به اقدامات نسنجیده دولت قبل برمی‌گردد

عبدالمجید شیخی اظهار کرد: یکی از بهانه‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای استیضاح فاطمی امین به وضعیت بازار خودرو برمی‌گردد.

وی افزود: این در حالی است که تولید خودرو در سال جاری با افزایش چند برابری روبرو بوده است و از طرف دیگری باید به این نکته اذعان کرد.

مشکلات وزارت صمت به اقدامات نسنجیده دولت قبل برمی‌گردد

این کارشناس اقتصادی گفت: مشکلات و مسائل گوناگون وزارت صمت به اقدامات نسنجیده دولت قبل برمی‌گردد، به طوری که این دولت‌ها اقتصاد کشور را به برجام مشروط کرده بودند، در حالی که توجهی به رشد و افزایش تولید، دانش بینان شدن تولیدات کشور، تقویت نهاده‌های آن و یا تصحیح الگوی مصرف نشد.

شیخی ادامه داد: در طول یک سال اخیر اما باید از نو زیرساخت‌های اقتصادی تخریب شده در دولت قبل اصلاح شده تا وزیر صمت بتواند بر اساس آن کارهای جدیدی صورت داده و آرام آرام بخش‌های مختلف صنعت را توسعه دهد.

استیضاح وزیر صمت اقدام اشتباهی است

وی بیان کرد: از اساس استیضاح وزیر صمت اقدام اشتباهی است، به طوری که طی سال‌های اخیر رئیس جمهور همواره به دنبال احیای صنایع و کارخانه‌های تعطیل شده در کشور بود به همین دلیل از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون وزارت صمت بیش از ۲ هزار بنگاه تولیدی را احیا کرده است.

کاهش خودروهای متوقف شده در پارکینگ‌ها و افزایش تولید خودرو

این کارشناس اقتصادی اذعان کرد: کاهش خودروهای متوقف شده در پارکینگ‌ها و افزایش تولید خودرو در کشور و رونمایی از چند خودروی دیگر در کشور را می‌توان از مهم‌ترین اقدامات وزارت صمت طی یک سال اخیر دانست؛ بنابراین نمایندگان مجلس نباید برای امتیاز گرفتن و رانت وزیر صمت را استیضاح کنند.

شیخی گفت: وزیر صمت پژو و ۴۰۵ را هم به‌خاطر بی کیفیتی از رده خارج کرد و تولیدات جدید از جمله خودروهای برقی می‌توانند جایگزین این محصولات شوند.

کارخانه

وی در پایان تاکید کرد: مشکل صنعت خودرو عدم واردات آن نیست، بلکه باید انحصارزدایی از آن کرد و صرفا تولیدات محدود به دو خودروساز دیگر نباشد، به طوری که با حمایت دولت و سرمایه مردم می‌تواند تعداد خودروسازان را بیشتر کرد، از طرف دیگر افزایش تولید سیمان و بهبود وضعیت بازار این صنعت و افزایش تولید فولاد در کشور را می‌توان از دیگر اقدامات مطلوب وزیر صمت عنوان کرد.

نقش فاطمی‌امین در مقابله با رانت و رفع موانع تولید از زبان تولیدکننده کرمانی

علی شریفی‌نژاد با بیان اینکه وزیر کنونی صمت در مسایل رفع موانع تولید، ارائه تسهیلات و صدور مجوزها موفق عمل کرده است گفت: از زمان فعالیت فاطمی امین فرایند صدور مجوزها همراه با تمامی استعلامات از یک ماه به کمتر از یک هفته کاهش یافته است.

این فعال اقتصادی افزود: این در حالیست که تمامی فرایندها به صورت برخط و بدون حضور فیزیکی متقاضی صورت می گیرد.

وی اظهارداشت: شاهد بوده‌ام در شرایطی که صدور مجوزها مشکل استعلامات سایر دستگاه ها را نداشته، وزارت صمت مجوز فعالیت های اقتصادی را طی یک روز صادر کرده که صدور این مجوزها بر کسب و کار داخلی بسیار اثرگذار است.

شریفی نژاد گفت: توسعه صنایع تبدیلی شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی فعالیت ها و رویکرد خوبی در این دوره داشته و ضمن آنکه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور نیز اختیارات خوبی گرفته و جلسات این ستاد با نظم برگزار می شود.

وی بیان کرد: به عنوان فعال اقتصادی که با بسیاری از وزارتخانه ها و سازمان ها در ارتباطم، وزارت صمت نظم بیشتری از دیگر وزارتخانه ها پیدا کرده که آقای فاطمی امین باعث بهبود نظم بیشتر در این وزارتخانه شده است.

نقش فاطمی امین در توقف رانتخواری شرکت های خاص

این فعال اقتصادی استان کرمان همچنین عنوان کرد: شخص فاطمی امین انسانی بسیار سالم است و دوره ای که وزارت صمت را تحویل گرفت، رانت بازی شرکت های خاص متوقف شد.

وی ادامه داد: اکنون شرکت های مردمی فعال تر از گذشته شده اند و اکثر این شرکت ها طی این دوره آغاز به کار کرده اند.

فاطمی امین از سیاست بازی‌ها آسیب دید

شریفی نژاد ابراز داشت: وزیر صمت همیشه حرف حق می زد و انسانی بی حاشیه بود؛ او به دنبال سیاست بازی نیست و به عقیده بنده از همین حوزه آسیب دیده است.

وی افزود: مکاتبات و بخشنامه های صادراتی بین گمرک و وزارت صمت در گذشته روندی بسیار زمان‌بر بود اما از زمان فعالیت فاطمی امین در وزارت صمت این وضعیت بهبود یافته است.

صادرکننده نمونه استان کرمان یادآور شد: اکنون فرایند صادرات به‌روز، فعال و با سرعت بیشتری انجام می گیرد و دشواری های گذشته را ندارد که نشان می دهد حمایت خوبی شده است.

سیاست انقباضی بانک مرکزی ضربه بزرگی به وزارت صمت وارد کرد

وی همچنین گفت: بانک مرکزی در حمایت از صادرات حرکتی انقباضی گرفته و حاضر نیست وام به این حوزه تزریق کند؛ این روند انقباضی وزارت صمت را در چالش قرار داده است.

شریفی نژاد بیان کرد: این سیاستگذاری مربوط به بانک مرکزی است اما بیشترین اثر را بر حوزه صنعت، معدن و تجارت می گذارد؛ در شرایطی که فعالان اقتصادی نیاز به سرمایه ثابت و سرمایه در گردش دارند، این سیاست بانک مرکزی ضربه بزرگی به وزارت صمت وارد می کند و عملکرد فاطمی امین را نیز ممکن است تحت تاثیر قرار دهد.

وی افزود: کشور در سال ۱۴۰۰ رشد صادرات خوبی داشت اما گمان می کنم در سال ۱۴۰۱ صادرات ما ضربه بخورد.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: فاطمی امین در مقابل این مشکل در پرداخت وام کارگروه هایی را تشکیل داده و بسته حمایت از صادرات، تسهیل رونق تولید، تبصره ۱۸ و وام هایی برای حمایت از تولید پرداخت کرد که برای حمایت این حوزه بسیار تاثیرگذار بود.

وی ادامه داد: سازمان توسعه تجارت بسته حمایت از صادرات سال ۱۴۰۱ را باید اردیبهشت ماه امسال آماده می کرد اما تا این لحظه انجام نشده است.

شریفی نژاد افزود: کشاورزی استان کرمان و کشور نیز به واسطه سیل و سرمازدگی در سال های اخیر آسیب دید و صادرات این حوزه کاهش یافت اما وزارت صمت در حوزه صادرات مواد معدنی عملکرد خوبی ارئه کرده و حجم صادرات این حوزه افزایشی بوده است.

رییس انجمن صادرکنندگان البرز: استیضاح وزیر صمت آزمون و خطا است

مرتضی کوهنورد گفت: تا زمانی که معدودی از دستگاه های اجرایی در تصمیمات وزارت صمت خدشه وارد کنند، بستر برای حمایت از بخش تولید و صادرات در مسیر پویایی اقتصاد مهیا نخواهد شد.

کارخانه لوازم خانگی اسنوا اصفهان

وی افزود: تجربیات سال های دور و نزدیک بیانگر این واقعیت است که عوض کردن یک وزیر مشکل گشا نخواهد بود و مهم این است که یک مسؤول ارشد اقتصادی بتواند با اقتدار تصمیمات را بدون دخالت سایر دستگاه ها به مرحله اجرا درآورد.

کوهنورد اظهار کرد:  هنگامی که وزارت صمت در خصوص حمایت از بخش تولید تصمیمی را اتخاذ و به مرحله اجرا درمی آورد،  نباید اجازه داده شود یک نهاد و یا یک ارگان دولتی با صدور یک دستورالعمل یا بخشنامه در اجرای برخی تصمیمات وزارت صمت اخلال ایجاد کند.

وی ادامه داد: شاهد بوده ایم که وزارت صمت تصمیم مهمی را در حمایت از بازرگانی و تولید اتخاذ می کند ، اما همزمان نظام بانکی در یک دستورالعمل از همخوان نبودن آن تصمیم مهم با سیاست ارزی سخن به میان می آورد.

رئیس انجمن‌صادرکنندگان استان البرز تصریح کرد: تا زمانی که برنامه ها و سیاست های ناهماهنگ در بستر تولید و صادرات خودنمایی می کند، هر وزیر دیگری هم برای وزارت صمت انتخاب شود، مشکلات اقتصاد کشور برطرف نخواهد شد.

مرتضی کوهنورد گفت:  باید این مهم را باور کنیم که مشکل تعویض و جابجایی یک وزیر و آزمون و خطا در این زمینه راهگشا نخواهد بود.

وی عملکرد و تصمیمات متخذه در وزارت صمت را قابل توجیه عنوان کرد و افزود: مهم این است که یک مسؤول اقتصادی از اقتدار و اختیارات لازم برخوردار باشد و در اقدامات اقتصادی با مشکل دخالت سایر دستگاه های اجرایی مواجه نشود.

آزاد کردن واردات، قیمت خودروهای خارجی را در بازار می شکند

حمیدرضا حیدری افزود: با توجه به این که نوسانات قیمت دلار و ارز طی سال جاری بسیار زیاد بوده، قیمت خودرو به ویژه خودروی خارجی افزایش سرسام آوری داشته است.

وی ادامه داد: زمانی که قیمت ارز نوسان دارد و در نتیجه آن خودرو گران می شود، فروشنده خودرو از فروش آن دست نگه می دارد تا قیمت آن به ثبات برسد و خریدار هم از خرید خودرو واهمه دارد و در این شرایط بازار به سمت رکود پیش می رود که نتیجه این رکود نیز افزایش نرخ تورم و گرانی خودروها خواهد بود.

رییس اتحادیه صنف نمایشگاه داران خودرو مشهد گفت: سیاست آزاد کردن واردات خودرو قابل قدردانی است و از امروز نیز سفارش برای واردات خودرو آغاز می شود که هم قیمت خودروهای خارجی کاهش خواهد یافت و هم معاملات خودرو رونق می گیرد و ثبات به بازار خودروهای خارجی بازمی گردد.

حیدری افزود: با آغاز ثبت سفارش برای واردات خودرو خارجی، امید است که قیمت خودروها بشکند و بازار از حالت رکود خارج شود و آزاد کردن واردات خودرو به رونق بازار آن کمک کند.

وی اضافه کرد: هم اینک عمده خودروهای خارجی موجود در نمایشگاه های خودرو دست دوم هستند و بالاترین مدل آنها ۲۰۱۹ است و آزادشدن واردات خودرو باعث حضور خودروهای خارجی نو در بازار می شود.

مقابله با مافیای خودروسازی و فولاد در وزارت صمت/ نمایندگان مجلس حامی صنایع کوچک هم باشند

جمشید نفر اظهار داشت: به طور کلی با استیضاح آقای فاطمی امین در این زمان خاص، مخالف هستم، وزارت صمت یک وزارتخانه بسیار بزرگ و گسترده است که بخش تجارت خارجی، صنعت، معدن، صنایع سنگین، صنایع سبک و غیره را شامل می‌شود که حدود 32 تا 33 درصد تولید ناخالص ملی مرتبط با وزارت صمت است، بنابراین هر فردی سکاندار این وزارتخانه شود در کوتاه‌مدت موفق نخواهد بود، زیرا ساختارها غلط است.

وی افزود: این وزارتخانه دارای تضاد منافع است و در صورت عدم رفع مشکلات ساختاری، هیچ وقت نمی تواند تصمیم بگیرد و بارها در جلساتی که به نمایندگی از بخش بازرگانی شرکت کرده‌ام، دیده ام که معاونت تولید در وزارت صمت از تولید کننده داخلی به غلط دفاع می‌کند البته دفاع از تولید کننده داخلی خوب است اما دفاع غلط خوب نیست.

* استیضاح موجب توقف راهبردهای بلند است

دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران گفت: در رابطه با زیرساخت‌های تجارت خارجی، معدن، صنعت کمبودهای فوق العاده ای وجود دارد، اما استیضاح در مدت زمان کوتاه فعالیت، موجب می‌شود که هیچ وزیری اطمینان به آینده اش نداشته باشد و بنابراین دنبال راهبردهای طولانی مدت نرود و صرفا برای کارهای شعاری و کوتاه مدت کار کند تا مورد استقبال آقایان واقع شود.

وی اضافه کرد: تعداد بسیار زیادی قوانین خوب وجود دارد که به دلیل عدم نظارت مجلس بر اجرای این قوانین، همه معطل مانده و زمان‌های زیادی تلف شده است و نتیجه‌ای هم نگرفته‌ایم.

‌نفر اظهار داشت: به هر حال اگر فردی یک سال وزیر و‌ به دنبال اصلاح ساختار جدید باشد اما به مجلس کشانده و استیضاح شود، سرخورده می‌شود و با وجود آنکه کسرهایی که ممکن است داشته باشد و شاید هم آن کسری ها به خود وزارتخانه مربوط نشود و به جاهای دیگر مرتبط باشد، این استیضاح، اقدام درستی نیست.

دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران اظهار داشت: فراموش نکنیم که صنعت دو بخش دارد یکی صنایع بزرگ و دیگری صنایع کوچک و متوسط که صنایع کوچک و متوسط متاسفانه یتیم است و هیچکس از آن دفاعی نمی‌کند که ضرورت دارد در این حوزه همه بخش‌ها و دولت و مجلس توجه کنند.

* تلاش وزیر صمت برای مبارزه با مافیایی خودروسازی، پتروشیمی و فولاد

وی افزود: اما صنایع بزرگ و کلان ما مانند خودروسازی‌ها، پتروشیمی‌ها و فولاد گرفتار مافیای بسیار بزرگی هستند و مشخص است که برخی از نمایندگان مجلس در قبال خدمتی که به این صنایع بزرگ می‌کنند درخواست‌هایی هم از وزیر متبوعه دارند که خود این موجب می‌شود وزیر نتواند کار خود را به خوبی انجام دهد، فاطمی امین در ابتدای کار بسیار تلاش کرد‌ که با این مافیا مقابله کند اما در بسیاری از جاها از این مافیا ضربه خورد.

* اقدامات خوب در بخش تجارت خارجی کشور

نفر اظهار داشت: بهترین اقدامات وزیر صمت از آغاز به کار تاکنون در بخش بازرگانی و تجارت خارجی کشور بوده و توانسته است اتفاقات خوبی را در این بخش رقم بزند اگرچه این اتفاقات خوب از نظر ما کم و ابتدایی است و جای پیشرفت دارد.

کارخانه لوازم خانگی اسنوا اصفهان

دبیر کل کنفدراسیون صادرات ایران با تاکید بر اینکه باید به وزیر صمت فرصت داده شود، گفت: شرایط کشور از نظر سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و غیره شرایط مناسبی نیست و تغییر وزیر در این شرایط می تواند آثار بسیاری بدی روی همه این بخش ها داشته باشد.

وی افزود: فراموش نکنیم که ما بیشترین استیضاح و تغییر وزرا را در سال‌های اخیر در وزارت صمت داشته ایم و این مساله نشان می دهد که بخش عمده ای از مشکلات از دست وزارتخانه خارج است.

نفر اظهار داشت: من از عملکرد وزیر صمت دفاع کردم اما رد هم نمی‌کنم که بسیاری از تصمیمات ممکن است تصمیمات درستی نباشد اما کاملا‌ روشن است که این تصمیمات از وزارتخانه بیرون نیامده است و از جاهای دیگر به وزارتخانه تحمیل شده است اما به هیچ وجه با استیضاح وزیر صمت در این شرایط حاد و سخت و با توجه به مسائلی که ذکر شد موافق نیستم.

فعال اقتصادی: عملکرد وزیر صمت در حوزه فولاد شاهکار بوده است

سید علی موسوی خورشیدی که در استان گلستان فعال است افزود: در طول یک سال گذشته شاهد کاهش ۲۵ درصدی قیمت فولاد در کشور بودیم که رسیدن به چنین نقطه مثبتی به دلیل مدیریت و عملکرد خوب فاطمی امین بوده است.

وی با بیان اینکه در این مدت شاهد افزایش قیمت فولاد نبودیم اظهار داشت: عملکرد وزیر صمت در این بخش موجب شد تا علاوه بر کاهش قیمت از تورم افسارگسیخته نیز جلوگیری شود.

موسوی خورشیدی با بیان اینکه زحمات وزیر صمت در این بخش را نمی‌توان نادیده گرفت تصریح کرد: عملکرد وی نسبت به پنج سال گذشته در کنترل قیمت فولاد که سبب ثبات قیمت محصولات به خصوص در بخش خودرو نیز شده امروز قابل دفاع است. چرا که در غیر این صورت شاهد تورم غیر قابل باوری می‌بودیم.

وی با بیان اینکه علت این سیاسی‌کاری‌ها را نمی‌دانیم اظهار داشت: به عنوان یک فعال اقتصادی مخالف این استیضاح هستیم چرا که در صورت ادامه پیدا کردن این‌گونه حرکت‌های سیاسی علاوه بر تورم این احتمال وجود دارد که شاهد تعطیلی واحدهای فعال در این بخش و تعدیل نیرو باشیم.

نمایندگان به جای استیضاح وزیر به فکر علاج بخشی مشکلات صنعت باشند

فرهاد صفری اظهار کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید با در نظر گرفتن مصالح عمومی و خواسته و مطالبات اصلی صادر کنندگان و تولیدکنندگان دست به استیضاح بزنند نه به خاطر منافع شخصی و گروهی.

وی افزود: به عقیده من استیضاح وزیر صنعت معدن و تجارت هیچ دردی از تولید کنندگان و صنعتگران کشور را دوا نمی‌کند و نمایندگان بجای این کار باید بدنبال راهکار برای علاج بخشی صنعت و تولید در مجلس باشند.

عضو اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی  اردبیل با بیان اینکه با تغییر وزیر صنعت معدن و تجارت مشکل صنعتگران حل نمی‌شود، افزود: وزیر صنعت معدن و تجارت همان مصوبات مجلس را اعمال و اجرا می‌کند و اگر ایرادی در کار وزارت است مجلس می تواند با تصویب قوانین ایرادات و کاستی‌ها را برطرف کند.

صفری ادامه داد: واقع امر این است که صنعتگران و تولید کنندگان کشور با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند ولی این را هم باید بپذیریم که برطرف شدن این مشکلات به تنهایی از عهده وزیر صنعت معدن و تجارت خارج است و باید نمایندگان مجلس هماهنگ با وزیر صمت مصمم به برطرف شدن این مشکلات باشند.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس باید جوابگو باشند که کدام قوانین را برای سر وسامان یافتن صنعت در کشور مصوب کردند که وزیر صمت نتوانسته آن را اجرا کند.

وی ادامه داد: با این وضعیت، تغییر وزیر صنعت معدن و تجارت جوابگو نخواهد بود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید به فکر ساماندهی وضعیت اقتصادی و صنعتی در کشور باشند.

تیم به‌کار گرفته شده در وزارت صمت مسلط به مسائل است/ لزوم فرصت دادن به فاطمی‌امین

«مجید نامی» افزود: امروز شاهدیم فردی به عنوان مدیرکل نساجی و پوشاک در وزارتخانه فعالیت می‌کند که سابقه خوبی در این صنعت دارد، از علم و آگاهی تخصصی لازم برخوردار بوده و با آن به خوبی آشناست.

وی تاکید کرد: با وجود به‌کارگیری چنین افرادی که با برنامه و مسلط به مسائل هستند و با اجرایی شدن برنامه‌ها، به‌طور قطع به نتایج خوبی دست خواهیم یافت.

نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران خواستار آن شد تا فرصت بیشتری به وزیر صنعت، معدن و تجارت برای اجرایی کردن برنامه‌ها و رفع مشکلات موجود داده شود، زیرا کمی بیش از یک سال از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد و باید منتظر بود و به انتظار نتایج برنامه‌ها نشست.

فاطمی امین موانع صادرات صنعت نساجی را رفع کرد

محمد مقدم تاکید کرد: در حال حاضر در بحث صادرات نساجی با مشکل خاصی مواجه نیستیم.

وی با اشاره به اینکه معضل بالا بودن تعرفه کد کالا سال‌ها وجود داشته است گفت: در دولت سیزدهم و دوره وزارت فاطمی امین در این زمینه شفاف سازی صورت گرفته‌است.

این صادرکننده نمونه همچنین انتصاب علیرضا پیمان پاک به ریاست سازمان توسعه تجارت را از اقدام‌های بسیار خوب و تاثیرگذار وزیر صمت توصیف کرد و گفت: از زمان این انتصاب، در موضوع سازمان توسعه تجارت به‌ویژه در خصوص پیمان‌های تجاری با کشورهای اوراسیا مانند روسیه و قزاقستان اتفاقی‌های خوبی رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: قبلا موضوع رسیدگی به یک نامه را چند بار باید پیگیری می‌کردیم، و آخر هم جواب نمی‌آمد، ولی الان نحوه رسیدگی‌ها رضایتمندی ایجاد می‌کند.

مقدم در بخشی از سخنان خود تسهیل در صادرات را اصلی ترین موضوع در حوزه صنعت، معدن و تجارت دانست و گفت: تحقق این امر در گرو این است، که موانعی مانند تعهدات ارزی رفع شود.

این صادر کننده برتر یادآور شد: اینکه یک صادرکننده، ارز حاصل از صادرات انجام داده را باید در مدت چهارماه به دولت تحویل بدهد، واقعا دست‌وپاگیر است، اما سازمان توسعه تجارت، درخواست افزایش این مدت را تا ۳۶ ماه، برای صنایعی مانند فرش ارائه داده‌است.

به گفته مقدم ، باید صنایع از یکدیگر تفکیک شوند و با توجه به جنس و ذات هر صنعت، برای بازگشت ارز، دوره‌های تخصصی بگذارند، چون این موضوع در توسعه صادرات نقش بسزایی دارد.

وی افزود: اکنون در زمانی هستیم که موضوع توسط وزیر صمت و سازمان توسعه تجارت آسیب‌شناسی شده و اگر این اتفاق‌ها بیفتد، اصلی‌ترین مشکل صادرات که برگرداندن ارز از سوی صادرکننده است را دیگر نخواهیم داشت، و این خیلی می‌تواند کمک کند.

کارخانه سیمان بیارجمند سمنان

این تولید کننده بخش نساجی بیان کرد: به دلیل نداشتن ال. سی و تضامین بانکی، پول باید در یک صرافی برود، از این رو با توجه به شرایط موجود، بسیاری از تولیدکنندگان، حاضر به پذیرش ریسک نیستند، و با صرف نظر از صادرات، ظرفیت تولیدی خود را فقط برای تامین نیاز بازار داخل تنظیم می‌کنند.

فعال اقتصادی سمنان: مشکلات صنعت به جای استیضاح وزیر، راهبردی حل شود

علی مقدم نژاد  ابراز داشت: مشکلات بخش صنعت متاثر از اقتصاد است و برای حل مشکلات این بخش باید بهبود وضعیت در حوزه اقتصاد مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: تمرکز بر پرداخت تسهیلات به منظور توسعه و رفع مشکلات تولید اقدامی ارزشمند در دولت سیزدهم است، اما وجود قانون‌های دست و پاگیر از دوره‌های گذشته مانع از دستیابی به نتیجه مطلوب است.

مقدم‌نژاد تصریح کرد: استیضاح وزیر صمت مشکلی از بخش صنعت حل نمی‌کند و قوانین باید اصلاح و برنامه‌ریزی در سطح کلان مورد توجه باشد.

فعال اقتصادی استان سمنان گفت: تدوین چشم انداز و ساز و کار رسیدن به چشم انداز باید مورد توجه مسئولان بالادستی قرار بگیرد و سپس بر اساس ساز و کار تعریف شده از وزیر صنعت معدن تجارت کار بخواهند.

بسیاری مشکلات موجود در حوزه وزارت صنعت فرابخشی است/ واقع‌بین و منصف باشیم

عباس هاشمی ادامه‌داد: در این مدت از عمر دولت سیزدهم هرچند عملکرد وزارت صمت کامل و عالی نبوده، اما در همین شرایط عملکردی قابل دفاع داشته است، زیرا عمده مشکلات موجود فرابخشی و در حقیقت مشکلات کلان کشور است.

این مقام صنفی بیان‌داشت: اینکه با مشکلاتی همچون تشدید تحریم‌ها، افزایش هزینه‌های مبادلات خارجی، نقل و انتقالات ارزی، قطع همکاری شرکای خارجی و عدم اتصال سیستماتیک به شبکه جهانی تولید و تجارت مواجهیم، هیچ یک دست وزارت صنعت، معدن و تجارت و شخص وزیر نیست.

وی اضافه‌کرد: همچنین مسائلی همچون بی‌ثباتی سیاست‌های ارزی، ممنوعیت یا عدم ممنوعیت صادرات برخی اقلام، افزایش هزینه‌های سرمایه‌گذاری در کشور، شاخص نامناسب کسب و کار و غیره تماما دست وزارت صمت نیست و در بسیاری موارد بانک‌ها، وزارت اقتصاد، گمرکات و غیره نیز در به‌وجود آمدن این شرایط دخیلند.

هاشمی اظهارداشت: درخصوص مسائلی همچون کاهش درآمدهای ارزی، محدودیت منابع مالی، کمرنگ شدن انگیزه‌های کسب و کار و حتی قیمت‌گذاری دستوری (که در اغلب موارد ستاد تنظیم بازار در آن تاثیرگذار است) نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

بسیاری مشکلات موجود در حوزه وزارت صنعت فرابخشی است/ واقع‌بین و منصف باشیم

وی در ادامه گفت: با وجود همه مشکلات یاد شده، اما در همین مدت زمان اندک گذشته از دولت سیزدهم اقدامات خوبی از سوی وزارت صمت به‌ویژه در حوزه لوازم‌خانگی شاهد بودیم.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران خاطرنشان‌کرد: امروز شاهد اقدامات جدی و عملی در مبارزه با قاچاق و کالاهای تقلبی هستیم و جلسات هفتگی در این زمینه با محوریت وزارت صمت به صورت مستمر و با حضور مدیران استانی و کشوری برگزار می‌شود.

وی افزود: سیاست‌های تعمیق ساخت داخل وزارت صمت در دو سال گذشته سبب شده تا دست‌کم ۲۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در حوزه  مایکرویو، الکتروموتورها، بردهای الکترونیکی و غیره حاصل شود.

هاشمی یادآور شد: با فعالیت این انجمن در همکاری با وزارت صمت، تامین بازار لوازم‌خانگی تا حدود زیادی انجام شده و در برخی گروه‌های کالایی از واردات بی‌نیاز شده‌ایم و مطابق آخرین آمارها رشد ۳۰ درصدی صادرات لوازم‌خانگی تا پایان مرداد ماه حاصل شده است.

وی، تدوین سند راهبردی صنعت لوازم‌خانگی را از دیگر اقدامات مثبت و مهم وزارت صمت برشمرد که با همکاری انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران و با بهرگیری از تجارب اساتید و کارشناسان مجرب به انجام رسیده است.

این مقام صنفی، منتقدان را به واقع‌بینی دعوت و تاکید کرد: در شرایط کنونی کشور با وجود تداوم تحریم‌ها و همچنین مشکلاتی که ریشه اغلب آنها خارج از حیطه کاری وزارت صمت است، عملکرد آقای فاطمی‌امین قابل دفاع است.

علت این همه انتقاد نمایندگان مجلس به وزیر صمت را متوجه نمی‌شویم

عبدالرضا یعقوب زاده افزود: فاطمی‌امین فردی استراتژیست و متفکر است و با تغییر ساختاری که در بدو ورود به وزارت صمت انجام داد، متفاوت از وزرای قبلی این وزارتخانه نشان داد.

وی گفت: وزارت صمت پیش از این «وزارت خودرو» و محل رفت و آمد خودرویی‌ها بود، اما در این دوره توجهی خاص به سایر حوزه‌ها دارد، به‌طوری که حوزه تجهیزات پزشکی ذیل آن شکل گرفته و مدیرانی توانمند و برنامه‌محور در آن حضور دارند.

این مقام صنفی تاکید کرد: با وجود اقدامات مثبت انجام شده و در نظر داشتن مدت زمان کوتاه عمر دولت سیزدهم، نمی‌توان انتظار داشت که یک‌شبه صنعت کشور به صنعت آلمان برسد! اما به نظر می‌رسد برخی نمایندگان مجلس چنین انتظاری داشته باشند.

وی ادامه‌داد: شاهد فعالیت شبانه‌روزی وزیر صمت، معاونان و مدیران کل وزارتخانه هستیم و در حوزه‌های مختلف با فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان جلسه گذاشته و در رفع مشکلات موجود می‌کوشند.

یعقوب‌زاده همچنین به توسعه تجارت خارجی در یک سال گذشته به‌ویژه با کشورهای روسیه، بلاروس، عمان، قطر و غیره اشاره کرد و بیان‌داشت: این مساله در همین مدت کوتاه اثر خود را در افزایش صادرات غیرنفتی و رشد صادرات فناوری نشان داد؛ این در حالی است که طی همین مدت نرخ دلار رشد خاصی را تجربه نکرده است.

کارخانه لوازم خانگی اسنوا اصفهان

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی با تاکید بر اینکه باید صبر کرد تا برنامه‌ها و اقدامات وزیر صمت به نتیجه برسد، خاطرنشان‌کرد: معاونان وزارت صمت و همچنین مدیران کلی که در این مجموعه مشغول فعالیت هستند، همگی بسیار پرانرژی و متفاوت از ادوار گذشته‌اند.

وی اظهار داشت: در ادوار گذشته جلساتی در سازمان توسعه تجارت در خصوص مسائل و مشکلات این اتحادیه به صورت محدود برگزار می‌شد، اما بیشتر «دورهمی» بود و اتفاق خاصی نمی‌افتاد، اما امروز شاهدیم رییس سازمان توسعه تجارت مدام در حال سفر به کشورهای مختلف و تعامل با مسوولان، تولیدکنندگان و صنعتگران کشورهای هدف صادراتی است.

یعقوب‌زاده تاکید کرد: علت این همه انتقاد از سوی نمایندگان مجلس به وزیر صمت آن هم در این مدت کوتاه را متوجه نمی‌شویم و «خدا رحم کرد که این دولت و مجلس هم‌سو هستند و چنین مسائلی را شاهد هستیم.

فاطمی‌امین با تشکیل دفتر تخصصی نوشت‌افزار تحولی در این صنعت ایجاد کرد

«محمودرضا صنعت‌کار» در نامه‌ای به «مصطفی طاهری» رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، از اقدام فاطمی امین وزیر صمت در تشکیل دفتر تخصصی نوشت‌افزار قدردانی کرد.

در نامه وی آمده است: سوابق اجرایی و مدیریتی فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در طول مدت خدمت در وزارت متبوع و ایجاد چارت جدید و دفتر تخصصی مستقل برای صنعت نوشت‌افزار و به‌کارگیری جوانان و نیروهای متخصص و زبده در آن دفتر تخصصی، منجر به تحولی شگرف در این صنعت نوپا، برآورده شدن نیازها و رفع مشکلات واحدهای تولیدی و همچنین ارتقای تجارت بین‌المللی و تقویت تولید ملی شده است.

در رییس هیات مدیره این انجمن ابراز امیدواری شده است تا با درایت و حُسن اطمینان نمایندگان، ادامه حضور وی همچنان در مسند وزارت منجر به رشد بیشتر و تقویت صنعت کشور به‌ویژه این صنعت نوپای نوشت‌افزار و مهم که رهبر معظم انقلاب در پیام تاریخی مورخ هشتم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ نگاه ویژه‌ای به این صنعت کردند، شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: