کد خبر: ۳۸۷۱۳۹
۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
0

از علائم دیابت چه می­دانید؟

علائم دیابت محرز نیستند و ممکن است به بیماری­های دیگری اشتباه گرفته شوند. حتی برخی از آن‌ها به‌گونه‌ای بروز می­کنند که بیمار ممکن است آن‌ها را جدی نگیرد و به‌عنوان یک عامل بیماری نشناسد.

به همین خاطر قصد داریم که در این مقاله علائم و نشانه­های این بیماری را به شکل کامل به شما معرفی کنیم تا از آن‌ها اطلاع داشته باشید. پس اگر قصد کسب اطلاعات درباره دیابت را دارید پیشنهاد می­کنم تا انتهای مقاله با ما بمانید.

بیماری دیابت چیست؟

زمانی که پانکراس در بدن انسولین مورد نیاز را تولید نمی­کند ما دچار دیابت شده­ایم. در چنین مواقعی انسولین باید از خارج به بدن تزریق شود تا مورد استفاده قرار گیرد.

البته در مواردی می­تواند انسولین تولید شود اما بدن آن را استفاده نکند. انسولین نام هورمونی است که قند خون را تنظیم می­کند.

دیابت چه انواعی دارد؟

به شکل کلی ما دارای 2 نوع اصلی در بیماری دیابت هستیم. این دو نوع عبارت‌اند از:

دیابت نوع 1

این نوع از بیماری بر اساس اشتباه سیستم ایمنی بدن بروز می­کند. در دیابت نوع 1 سیستم ایمنی به سلول­های تولیدکننده انسولین حمله می­کند و آن را به عنوان یک عامل خارجی و آسیب­زا می­شناسد.

هنوز به طور دقیق مشخص نشده که چه چیزی باعث این حمله خواهد شد. بر اساس آمار چیزی حدود 10 درصد از کل جامعه دیابتی، به این نوع از بیماری دچار هستند.

این دیابت را به نوعی می­توان وابسته به انسولین دانست. مبتلایان به نوع 1 می­توانند انسولین مورد نیاز خود را از طریق تزریق روزانه تامین نمایند.

دیابت نوع 2

در این نوع، بدن نسبت به هورمون انسولین مقاوم می­شود. با این مقاومت بدن، قند خون در بدن شما انباشت خواهد شد.

این نوع از بیماری به نوع بزرگسالان معروف است چراکه اغلب افراد بالای 30 سال به آن مبتلا می­شود. یکی از دلایل آن هم چاقی مفرط است. در دیابت نوع 2 انسولین تولید­شده در پانکراس نمی­تواند وظیفه اصلی­اش را انجام دهد.

دیابت بارداری

دیابت بارداری یک نوع فرعی از دیابت است و به همین دلیل آن را جزو انواع اصلی حساب نکردیم. این دیابت گذراست و پس از دوران حاملگی از بین خواهد رفت.

در این نوع سلول­هایی برای مسدود کردن کارکرد انسولین توسط جفت ایجاد می­شوند.

علائم دیابت چه مواردی هستند؟

نشانه­ های این بیماری زمانی بروز می­کند که قند خون ما بالاتر از میزان طبیعی خود باشد. مهم­ترین علائم دیابت عبارت‌اند از:

  • گرسنگی شدید: احساس گرسنه بودن باید به حدی باشد که طبیعی جلوه نکند.
  • احساس تشنگی مکرر: همانند مورد بالا این عامل نیز باید از حد طبیعی خود خارج شود تا بتوانیم آن را یک نشانه حساب کنیم.
  • کم شدن ناگهانی وزن: اگر به شکل ناگهانی و بدون زمینه وزن شما کم شد می­توان آن را یکی از علائم به حساب آورد. کاهش وزن باید بیش از 5 کیلو از بازه 1 ماهه باشد.
  • تکرر ادرار: احساس نیاز به ادرار پشت سر هم به‌گونه‌ای که روال عادی زندگی را مختل کند.
  • کاهش بینایی: تاری دید و کاهش سطح دید باید به طور ملموسی باشد و مطمئن شویم که این اتفاق از سمت چشم ما نیست.
  • احساس خستگی مفرط: خسته بودن بدون دلیل منطقی و فعالیت بدنی
  • کند بودن درمان زخم: زخم‌هایی که دیر درمان می­شوند.

علائم دیابت در مردان

علائم دیابت در مردان ممکن است در کاهش میل جنسی، اختلال نعوظ، ضعیف شدن قدرت عضلانی بروز کند.

علائم دیابت در زنان

خشکی یا خارش پوست، عفونت­های پوستی و عفونت دستگاه ادراری از علائم دیابت در زنان هستند.

دیابت نوع اول چه علائمی دارد؟

  • گرسنگی شدید
  • کاهش وزن بدون زمینه
  • تکرر ادرار
  • احساس تغییرات در اخلاق
  • کاهش بینایی
  • احساس تشنگی

دیابت نوع دوم چه علائمی دارد؟

در نوع دوم نیز علائم بالا مشاهده می­شود و باید به آن بهبودی کند زخم را نیز اضافه کرد.

در بارداری علائم خاصی برای دیابت وجود دارد؟

از علائم دیابت چه می­دانید؟

بنا بر گفته https://drdr.ir/ علائم دیابت در دوران بارداری چندان مشخص نیستند. در هفته­های 24 تا 28 بارداری آزمونی تحت عنوان تحمل گلوکز خوراکی گرفته می­شود که می­توان در جریان آن دیابت بارداری را تشخیص داد.

در موارد نادری ممکن است تکرر ادرار یا احساس تشنگی شدید به فرد حامله مبتلا به دیابت دست دهد.

بررسی علل ابتلا به دیابت

دلایل ابتلا به بیماری دیابت را می­توان در 3 شاخه بررسی کرد.

چرا به دیابت نوع 1 مبتلا می­شویم؟

دلیل اصلی این بیماری همان‌طور که پیش­تر گفته شد مشخص نیست. متخصصان بر این باورند که عوامل ژنتیکی و محیطی به نوعی دست به دست هم می­دهند تا این نوع از بیماری برای بدن اتفاق بیفتد.

برای این نوع از بیماری نمی­توان پیشگیری خاصی انجام داد و معمولا به شکل ارثی منتقل می­شود.

چرا به دیابت نوع 2 مبتلا می­شویم؟

گرچه که داشتن اضافه‌وزن را باید دلیل اصلی این بیماری بدانیم اما بسیاری از افراد مبتلا به آن دارای اضافه‌وزن نیستند. پس این دلیل تنها دلیل موجود نیست اما شایع­ترین آن است. در این نوع نیز عوامل ژنتیکی علاوه بر عوامل محیطی نقش دارند.

علل ابتلا به دیابت حاملگی چیست؟

برای این نوع نیز نمی­توان پیشگیری خاصی انجام داد. با توجه به اینکه این دیابت پس از زایمان پایان می­باید جای نگرانی نیست. این اتفاق به دلیل وجود گلوکز در خون آن هم بیش از میزان نیاز بروز خواهد کرد.

دیابت حاملگی می­تواند چه مشکلاتی به همراه داشته باشد؟

زنانی که به دیابت حاملگی مبتلا می­شوند معمولا نوزاد را بدون هیچ مشکلی به دنیا خواهند آورد. اما در برخی موارد ممکن است که مشکلاتی به وجود بیاید که کودک را تحت‌الشعاع قرار دهد. این عوارض به شکل خلاصه عبارت‌اند از:

  • رشد بیش از اندازه نوزاد: زمانی که گلوکز بیش از حد نیاز باشد ممکن است این میزان اضافه به بدن نوزاد برسد و باعث شود که پانکراس او انسولین بیشتری تولید کند. این اتفاق باعث می­شود که نوزاد رشد عجیبی داشته باشد و بزرگ­تر از اندازه معمول خود شود.
  • ابتلا به دیابت نوع دوم: نوزادانی که مادرانشان به دیابت بارداری مبتلا هستند، ممکن است بعد از تولد به دیابت نوع دوم یا چاقی مفرط مبتلا شوند.
  • قند خون پایین: گاهی اوقات ممکن است که نوزاد پس از تولد، باعث پایین آمدن شدید قند خون در مادر شود. چراکه میزان تولید این هورمون در خود نوزاد بالاست و تنها پس از تولد می­توان متوجه آن شد. تغذیه سریع و تزریق می­تواند این مشکل را حل کند.
  • مرگ: در برخی از موارد ممکن است این بیماری منجر به مرگ نوزاد قبل از تولد یا بعد از آن شود.

خلاصه

علائم دیابت را در این مقاله به شکل کامل بررسی کردیم. برای اینکه از ابتلا به این بیماری اطمینان حاصل کنید باید به سراغ دکتر بروید. علامت­های این بیماری ممکن است با بسیاری بیماری دیگر همپوشانی داشته باشند و به همین دلیل آن‌ها را با دیگر بیماری­­ها اشتباه بگیریم.

پس علائم معرفی شده را دلیل صد درصدی ابتلا ندانید و مراجعه به پزشک را در اولویت اصلی خود قرار دهید. دیابت را باید جدی گرفت چون ممکن است تا آخر زندگی همراه ما بماند. ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. امیدواریم از مطالب گفته شده بیشترین استفاده را کرده باشید.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: