کد خبر: ۳۸۷۱۸۸
۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۰
0
افزایش نرخ بیکاری در آمریکا و احتمال کاهش سیاست تهاجمی از سوی فدرال رزرو برای ماه دسامبر، احتمال کاهش قرنطینه در چین، صعود بهای انرژی، محدودیت در عرضه معدنی مس و درخواست برخی شرکت‌های برای تحریم آلومینیوم و نیکل روسیه از سوی بورس فلزات لندن به رشد قیمتی در بازار فلزات پایه منجر شد.

افزایش بیکاری در آمریکا به سود فلزی‌هاست؟

هفته ابتدایی ماه نوامبر با ثبت بازده مثبت از سوی فلزات پایه به اتمام رسید، بخش قابل توجهی از این رشد قیمتی در روز پایانی هفته یعنی جمعه چهارم نوامبر رقم خورد به نحوی که ظرف این روز در معاملات آتی کامکس، مس رشدی ۷.۴۶ درصدی، روی افزایشی ۵.۶ درصدی، نیکل رشدی ۴.۵ درصدی و آلومینیوم افزایشی ۴ درصدی را به ثبت رساندند. انتشار اخباری مبنی بر کاهش محدودیت کرونایی در چین از سوی یک منبع ناشناس، عزم جدید سیاست‌گذاران چینی برای بازگرداندن اقتصاد این کشور به مسیر رشد، جهش یکباره در بازار نفت و تضعیف شاخص دلار آمریکا از مهم‌ترین دلایل سبزپوشی بازار‌های کالایی ظرف هفته ابتدایی ماه نوامبر بود.
انتشار داده‌های اشتغال و نرخ بیکاری آمریکا در روز جمعه چهارم نوامبر دیگر موضوع اثرگذار بر بازار‌های کالایی بود؛ ۲۶۱ هزار شغل جدید در این ماه در ایالات متحده ایجاد شد که این رقم بهتر از پیش‌بینی‌ها بود، اما نرخ بیکاری آمریکا از ۳.۵ درصد برای ماه سپتامبر به ۳.۷ درصد برای ماه اکتبر رسید. افزایش نرخ بیکاری داده‌ای منفی برای اقتصاد آمریکاست و برخی تحلیلگران انتظار دارند که انتشار این داده باعث شود تا فدرال رزرو از میزان رشد نرخ بهره برای ماه نوامبر بکاهد و این موضوع به سود بازار‌های کامودیتی تمام شود.

مس کانال ۸ هزار دلاری را بازپس گرفت
فلز سرخ ظرف روز‌های ابتدایی هفته گذشته نوسان نرخ محدود کاهشی داشت؛ اما این روند ظرف روز پایانی هفته ادامه‌دار نشد به نحوی که مس در روز جمعه چهارم نوامبر رشد ۷.۵ درصدی را در معاملات آتی کامکس به ثبت رساند و به این ترتیب پس از ۱۰ هفته این فلز در بورس نیویورک به کانال ۸ هزار دلاری صعود کرد. مس در روز چهارم نوامبر با نرخ ۳.۷ دلار به ازای هر پوند معادل ۸ هزار و ۱۵۰ دلار به ازای هر تن در معاملات آتی کامکس مورد معامله قرار گرفت.

انتشار خبر کاهش محدودیت کرونایی در چین از سوی منبعی ناشناس از مهم‌ترین دلایل بازگشت مثبت قیمتی در بازار فلز سرخ بود؛ البته کسری عرضه نیز از این رشد قیمتی حمایت کرد. تولید مس شیلی ظرف ماه سپتامبر ۴ درصد کاهش داشت.

با این وجود برخی تحلیلگران اقتصادی نسبت به خبر کاهش محدودیت کرونایی در چین بدبین بوده و آن را شایعه‌ای غیرموثق می‌دانند؛ کارولین بین، اقتصاددان ارشد کالا در کپیتال اکونومیکس از جمله افرادی است که به سطح پایین آخرین دوز واکسیناسیون در چین اشاره داشت و اعلام کرد بعید است این شایعه به واقعیت تبدیل شود.

احتمال تحریم آلومینیوم روسیه محرک رشد قیمتی
آلومینیوم نیز ظرف هفته ابتدایی ماه نوامبر رشدی ۶.۵ درصدی را در معاملات آتی بورس کامکس به ثبت رساند و با نرخ ۲ هزار و ۳۵۵ دلار به ازای هر تن در روز چهارم نوامبر به فروش رفت که این رقم بیشترین بهای فروش آن ظرف ۳ هفته اخیر بود. جهش بهای نفت و گاز طبیعی در روز پایانی هفته با نزدیک شدن به موعد تحریم نفتی روسیه و اعمال سقف قیمتی بر روی آن از رشد نرخ آلومینیوم در بازار‌های جهانی حمایت کرد. از آلومینیوم به عنوان انرژی جامد نیز یاد می‌شود، صعود بهای انرژی با افزایش هزینه تولید از رشد بهای این فلز حمایت می‌کند. در عین حال شرکت آلکوا ظرف ۲ ماه اخیر طی ۳ نامه جداگانه خواهان تحریم آلومینیوم تولیدی در روسیه از سوی بورس فلزات لندن شد. روسال به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده آلومینیوم روسیه این درخواست را تلاش رقیب خود برای ایجاد جریان افزایش قیمت در بازار آلومینیوم عنوان کرد. روسال اضافه کرد با توجه به ثبت سفارش قوی برای محصولات این شرکت از سوی مشتریان برنامه‌ای برای تحویل محصول خود به انبار‌های بورسی ندارد. به هر ترتیب تلاش آلکوا برای تحریم آلومینیوم روسیه از سوی بورس فلزات لندن می‌تواند از رشد نرخ این فلز در بازار حمایت کرد. برخی مصرف‌کنندگان آلومینیوم مخالف تحریم رسمی آلومینیوم روسیه بوده و آن را ایجاد جریان رشد قیمت در این بازار به سود سایر تولیدکنندگان شمش آلومینیوم عنوان می‌کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: