نمایندگان پارلمان بخش خصوصی در این جلسه از دغدغههای فعالان این بخش در حوزه بیمه گفتند و راهکارهایی نیز ارائه کردند.
ازمهمترین محورهای مطرح شده، موضوع ضریب نفوذ بیمه و همچنین لزوم ایجاد تغییرات در برنامههای استراتژیک صنعت بیمه بود.
نمایندگان بخش خصوصی، همچنین به این امرکه قوانین موجود بیمه نیاز به بازنگری دارد اشاره کردند و براین باور بودندکه این قوانین بیش از آن که موجب رقابت و نوآوری در این صنعت شود، موجب ایجاد فضایی برای رقابت در زمینه قیمت گذاری شده است.
براساس نتایج نتایج مطالعات صورت گرفته ضریب نفوذ بیمه ارتباط مستقیمی با تعداد شرکتهای بیمه گر دارد.
به عبارتی، هرچه تعداد شرکتهای بیمه افزایش پیدا کند، ضریب نفوذ بیمه نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
رقابت در صنعت بیمه برخلاف رقابت در سیستم بانکداری میتواند باعث افزایش ضریب نفوذ شود.
درخصوص دغدغههای فعالان بخش خصوصی و بازیگران صنعت بیمه به ویژه موضوع سوییچ که در ماههای اخیر مورد توجه فعالان بیمه قرار گرفته، با مجید بهزادپور گفت و گویی انجام شده که از نظر میگذرد:
بهزادپور در رابطه با سوییچ بیمه مرکزی تاکید کردکه او و همکارانش شنوای انتقادات از طرح سوییچ هستند و انگیزهای را که از اجرای این طرح داشتند حمایت از مجموعههای استارت آپی صنعت بیمه عنوان کرد.
یکی ازمسائلی که به ویژه در چند سال اخیر در صنعت بیمه مطرح شده، موضوع نوآوری در صنعت بیمه است. درجایی گفته اید برای تحقق نوآوری باید یک مرکز نوآوری در بیمه مرکزی تشکیل شودتا از ایدههای نوآورانه حمایت کند. درخصوص جزئیات شکل گیری این مرکز توضیحات بیشتری بفرمائید.
بهزادپور: ما در این زمینه دوکار را به طور هم زمان انجام میدهیم: یک مورد راه اندازی مرکز نوآوری است و دیگری تاسیس صندوق حمایتی در راستای تحقق اهداف این مرکز که هردو کار با هماهنگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیش میرود.
امید داریم که به زودی توافق نامه بین بیمه مرکزی و معاونت علمی و فناوری امضا شود.
بیمه مرکزی کاملا برای ایجاد این مرکز آمادگی دارد وحتی از لحاظ فیزیکی فضای فعالیت این مرکز را هم آماده کرده ایم.
هدف از ایجاد این مرکز این است که بتوانیم بستری برای ورود ایدههای نو به صنعت بیمه فراهم کنیم.
جوانانی که ایدههای نو دارند در تمام زمینههای صنعت بیمه و بخشهای ارائه خدمات میتوانند تحت پوشش این مرکز فعالیت داشته باشند و مورد حمایت قرار گیرند.
دراین زمینه، برای جذب سرمایه جهت فعالیت آنها هم برنامه ریزیهایی صورت گرفته تا بتوانند ایدههای خود را به نحومطلوب پیاده سازی کنند که در نهایت میتوانند نتایج این ایدهها را در سطح گستردهتر در صنعت ارائه کنند.
درمجموع باید گفت این اقدام مشترک بین بیمه مرکزی و معاونت علمی و فناوری کار ارزشمندی است که در زمینه ابتکار عمل و نوآوری را فراهم کرده و دستاوردهای آن نیز میتواند در جهت رشد صنعت بیمه مورد بهره برداری قرار گیرد.
مجموعه استارت آپها قرار است در این مرکز فعالیت کنند یا طیف مورد نظر شما گستردهتر است؟
بهزادپور: همه استارت آپها و همه افرادی که صاحب ایدههای نو هستند میتوانند در این مرکز فعالیت داشته باشند. حتی کسانی که امکان فعالیت را به هر دلیلی در فضاهای دیگر ندارند و به طور مشخص نیاز به سرمایه و فضای کار دارند.
ما در مرکز نوآوری بیمه مرکزی فضای کار و سرمایه را دراختیارشان قرار میدهیم و از آنها و ایدهای که دارند حمایت میکنیم.
یکی از دغدغههای مطرح شده از سوی فعالان بخش خصوصی موضوع ضریب نفوذ بیمه و توسعه شرکتها بود و پاسخ شما به این دغدغه این بود که میتوانیم تا حدود دو برابر افزایش تعداد شرکتهای بیمهای داشته باشیم. آیا ظرفیت این توسعه در صنعت بیمه وجود دارد؟
بهزادپور: چند مطالعه گسترده در این زمینه صورت گرفته است.
یکی از این مطالعات توسط پژوهشکده بیمه انجام شده ودرآن با مطالعه صنعت بیمه سایر کشورها شاخصهای مختلفی برای این موضوع تعریف شده است.
در نهایت به عدد حدود ۶۰ شرکت رسیده اند.
واقعیت این است که شاید رسیدن به این عدد به صورت خیلی دقیق، جای بحث داشته باشد و به نوعی شاخصها قابل تفسیر است.
اما درعین حال، ما ظرفیت بالاتری برای حضور شرکتها در صنعت بیمه داریم.
آنچه ما باید برای آن آماده شویم مساله ابزارها و حضور نظارتی بیمه مرکزی است.
ما باید خودمان را برای تعداد شرکتهای بیمهای بیشتر آماده کنیم.
حضور شرکتهای بیشتر برای صنعت اتفاق مثبتی است.
ما هم خودمان را به سرعت برای یک نظارت کاملا هوشمند و کاهش مداخلاتمان در شرکتها و استفاده از روشهای نوین تنظیم گری در سطح صنعت آماده میکنیم.
سرمایه گذاران در شرایط فعلی چقدر برای تاسیس شرکت بیمهای تمایل دارند؟
بهزادپور: بله، تعداد زیادی تقاضا در دست بررسی داریم.
هم در بحث اتکایی و هم در حوزه عمومی و هم در بخشهای تخصصی و زندگی.
اما فعلا در حال جهت دهی این تقاضا هستیم.
اولویت ما طرح حوزههای تخصصی و اتکایی است، چرا که دراین زمینه، جای خالی زیادی داریم.
به ویژه در بحث اتکایی قصد داریم که این ظرفیت در کشور افزایش پیدا کند و بیمه مرکزی بتواند آهسته آهسته از این حوزه خارج شود و این بخش را به شرکتها واگذار کند.
بیمه مرکزی تمایل دارد که هر زمان بازار آمادگی داشت، بخش اتکایی را واگذار کند.
بیمه اتکایی فارغ از بخشی که مربوط به وظایف ما میشود، زحمت بسیاری برای بیمه مرکزی دارد و سودی هم در پی ندارد.
اما لازم است ابتدا ظرفیت این امر را در فضای صنعت ایجاد کنیم.
راهبرد فعلی ما این است که تشکیل و توسعه شرکتهای اتکایی و تخصصی در اولویت باشد.
توصیه ما به شرکتهای جنرال هم این است که با توجه به ترکیب سهامداران شرکت، یک حوزه تخصصی را پیشنهاد کنند و این قول را میدهیم که اگر یک سرمایه گذار درحوزه تخصصی درخواست تاسیس شرکت بدهد، تقاضای او در اولویت رسیدگی قرارگیرد.
ضمن اینکه این امر به شکل جدی در دستور کار بیمه مرکزی قرار گرفته که استراتژی آسانتر کردن فرآیندها را در پیش گیرد.
دراین استراتژی، میتوان هم به موضوع تکنولوژی و هوشمند کردن صنعت توجه داشت و هم سرعت و چابکی را افزایش داد.
درمجموع، من ازسرمایههای جدیدی که تمایل به وارد شدن به صنعت بیمه داشته باشند، استقبال میکنم.
این استقبال فقط در بحث تاسیس شرکت هاست یا در بخشهای دیگر هم از سرمایه گذاران حمایت میکنید؟
بهزاد پور: عمدتا تاسیس شرکتها اولویت اصلی بیمه مرکزی است.
اما طبیعی است که در حوزههای دیگر هم این حمایت و استقبال وجود دارد.
شرکتهایی که میتوانند در حوزههایی مثل کارگزاری و بخشهای مختلف ارائه خدمات درصنعت بیمه فعالیت داشته باشند، مثل شرکتهای ارزیابی ریسک، نمایندگی ها، کارگزاران و دیگر بازیگران همه به نوعی جایگاه خاص خود را در توسعه صنعت بیمه دارند.
یکی از موضوعاتی که این روزها برای بخش بازیگران صنعت بیمه ایجاد شده، موضوع سوییچ بیمه مرکزی است. پاسخ شما چیست؟
بهزاد پور: بارها اعلام کرده ام که سوییچ برای بیمه مرکزی یک ابزار است نه هدف.
قصد ما این است که روشهای نوینی برای اعمال نظارت دقیقتر در بازار به کار گیریم.
استفاده از روشها و شیوههای نو در صنعت بیمه هم اتفاق جدیدی نیست.
این امر در تمام دنیا درحال وقوع است.
یکی از مصادیقی که برای بهره گیری از شیوههای نوین مطرح است، سوییچ بیمه است.
هرچند ممکن است این ابزار و این روش اشکالات و نارساییهایی هم داشته باشد.
اما بیمه مرکزی، قطعا برای شنیدن نقدها گوش شنوا دارد تا بتواندبرطرف کند.
بیمه مرکزی وظایفی در این حوزه دارد که باید آنها را به نحو احسن انجام دهد، اما با تعامل میتوانیم اشکالات این طرح را برطرف کنیم.
تاکید میکنم طرح برای ما موضوعیت هدف ندارد، بلکه یک ابزار است برای رسیدن به یک هدف.
درچند ماه اخیر هم هرکجا که بحث و انتقادی مطرح شده، حضور داشتیم و توضیحات لازم را ارائه کردیم.
سعی میکنیم جوانب مختلف کار را توضیح دهیم.
معتقدیم با یک اجماع اگر به این موضوع ورود پیدا کنیم موفق خواهیم بود.
طبیعی است که نگاه بیمه مرکزی در سوییچ، حمایت از تمام بازیگران صنعت بیمه است، اما همین نگاه است که ما را مجاب میکند که در حوزه نظارت هم دقت لازم را داشته باشیم.
رعایت مقررات از نظر ما بسیار جدی است، اگر بخواهیم یک بازار پیشرفته و مدرن در صنعت بیمه داشته باشیم، همه بازیگران باید خود را متعهد به مقررات بازار بدانند.
شاید همین حالا هم بیمه مرکزی بدون اجرای سوییچ بتواند موانعی را که مطرح میشود ایجاد کند.
برخی ایرادات به طرح سوییچ، ایرادات واردی نیست.
اما درعین حال بعضی از این موارد نیاز به شفاف سازی دارد، ما این ابزار را ایجاد کرده ایم که افراد بیشتری بتوانند وارد این عرصه شوند و از خدمات موجود استفاده کنند.
درحال حاضر بالغ بر ۵۰ شرکت استارت آپی در صنعت بیمه فعال هستند، بعضی قویتر ظاهر شده اند و برخی همان جوانهایی هستند که شاید به این دلیل که حمایت نشده اند، نتوانسته اند آن گونه که باید در صنعت نقش پررنگی ایفا کنند.
ما میخواهیم این گروه را هم حمایت کنیم.
این ابزارها و روشها هم برای این است که نظمی به بازار داده شود و امکانات در اختیار یک گروه خاص قرار نگیرد.
ما به دنبال این هستیم که همه بازیگران صنعت بتوانند از این فضا استفاده کنند و همه این فعالیتها در جهت توسعه صنعت بیمه باشد.