کد خبر: ۳۸۷۳۶۹
۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
0
احسان طاهری، کاشناس بازار سرمایه در برنامه شمارش معکوس سه‌شنبه به بررسی مهم‌ترین عوامل موثر بر کلیت بازار سرمایه پرداخت.

رشد بورس چگونه ادامه دار می‌شود؟

پس از دو روز رشد پرمقدار نماگر‌های بورسی، امروز بازار کمی آرام گرفت و شاهد عرضه بخش عمده‌ای از صف‌های خرید بودیم. در پایان بازار امروز شاخص کل بورس رشد ۱.۲۹ درصدی را تجربه کرد و به ارتفاع ۱.۴۰۷ میلیون واحدی رسید. شاخص کل هم‌وزن نماینده سهام کوچکتر بازار عملکرد ضعیف‌تری را نسبت به شاخص کل از خود به جای گذاشت و رشد ۰.۷۹ درصدی را پشت سر گذاشت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم با احتساب معاملات صورت گرفته در صندوق‌های سهامی به ۶۷۱۷ میلیارد تومان رسید و در این میان شاهد خروج پول ۴۰۴ میلیارد تومانی از کلیت بازار سهام توسط کد‌های حقیقی بودیم. نکته قابل توجه در این رابطه این بود که از صندوق‌های درآمد ثابت هم خروج پول ۲۹۰ میلیارد تومانی رخ داد.


احسان طاهری، کاشناس بازار سرمایه در برنامه شمارش معکوس سه‌شنبه به بررسی مهم‌ترین عوامل موثر بر کلیت بازار سرمایه و پیش‌بینی چشم‌انداز آتی آن پرداخت. وی اعتقاد داشت: بعد از روند فرسایشی بورس تهران در بازه طولانی‌مدت، ثبات و ادامه روند صعودی بازار سهام در گرو رفع ابهامات و عدم اطمینان‌های حاکم بر بورس است.


این کارشناس خاطرنشان کرد: افزایش نرخ دلار در بازار آزاد و اوج گرفتن اختلاف نرخ دلار در سامانه نیما و فردوسی که امیدواری‌ها برای رشد نرخ دلار نیما را افزایش داد، از یک سو و شرایط مساعد بازار‌های جهانی از سوی دیگر، سیگنال مثبتی را به بورس مخابره کرد و ایجاد روند صعودی فعلی را به دنبال داشت، اما به نظر می‌رسد در ادامه روند پایدار و صعودی بازار سرمایه تنها درایور اصلی، افزایش نرخ دلار نیمایی است.


احسان طاهری در رابطه با کاهش قابل توجه ارزش دلاری بورس در دو سال گذشته که حتی با وجود روند افزایشی هفته گذشته همچنان از قله‌های تاریخی خود فاصله زیادی دارد، گفت: با توجه به دلایل نوسانات نرخ ارز، زمانی افزایش قیمت دلار می‌تواند محرکی برای صعود بورس باشد که به دلیل سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی اتفاق افتاده باشد، اما در حال حاضر نرخ دلار ناشی از ریسک‌های سیاسی است چرا که سیاست‌های بانک مرکزی انقباضی است و فشار قابل توجهی با توجه به افزایش جذابیت بازار بدهی بر بازار سهام خواهد آمد و کاهش بیشتر نسبت قیمت به درآمد دور از انتظار نیست؛ مادامی که بانک مرکزی سیاست انقباضی خود را به قوت خود ادامه دهد نمی‌توان انتظار رشد چشم‌گیری از بازار سهام داشت.


او در رابطه با بازار‌های جهانی هم این نکته را مطرح کرد که به نظر می‌رسد قیمت کامودیتی‌ها تا حدودی به کف‌های خود رسیده‌اند و می‌توان نسبت به آینده آن‌ها خوش‌بین بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: