April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۷۴۰۸
۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
0
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس گفت: در سال گذشته حدود ۶ هزار تن در روز LPG به صورت کپسول در کشور توزیع می‌شود، اما خانوار‌های فاقد لوله‌کشی گاز طبیعی صرفا به حدود یک سوم این میزان نیاز دارند، درواقع ۲ هزار تن برای آن‌ها کفایت می‌کند، اما وزارت نفت بر روی ۴ هزار تن دیگر نظارتی ندارد.

۴ هزار تن گاز مایع کجا رفت؟

مالک شریعتی با بیان اینکه LPG مازاد بسیاری در کشور داریم، افزود: کشور ظرفیت تولید سالانه حدود ۱۲ میلیون تن LPG دارد که بخشی از آن در پالایشگاه گازی پارس جنوبی و بخش دیگر در پالایشگاه‌های نفتی تولید می‌شوند البته بخشی از آن نیز شامل گاز‌های همراه نفت می‌شود، اما اکنون صرفا حدود ۵ و نیم میلیون تن تولید و صادرات گاز مایع داریم، بنابراین نیمی از ظرفیت در خط لوله سوخته شده و از بین می‌رود در حالی که اگر به تولید کامل آن دست پیدا کنیم صرفه اقتصادی بسیاری برای کشور دارد.

وی افزود: عضو کمیسیون انرژی مجلس به فواید پیوستن LPG به سبد سوخت کشور در حوزه پدافند غیرعامل اشاره کرد و افزود: تنوع سبد سوختی کشور به ما فرصت می‌دهد درصورت وقوع مشکل در توزیع بنزین و از مدار خارج شدن پالایشگاه بزرگی مثل ستاره خلیج فارس، بلافاصله از سوخت جایگزین استفاده کنیم.

این نماینده مجلس درباره نقش پیوستن LPG به سبد سوخت کشور در افزایش آسایش و رفاه مردم، بیان کرد: مردم به دلیل کیفیت بالای LPG و قیمت پایین‌تر آن نسبت به بنزین و قابل مقایسه با CNG از این سوخت استقبال خواهند کرد هرچند اکنون بسیاری از اقشار متوسط و رو به پایین کشور خودرو‌های خود را به صورت غیراستاندارد ال. پی. جی‌سوز کرده‌اند چراکه علاوه‌بر پیمایش بالاتر، کیفیت مناسبی برای موتور خودرو داشته و در عین حال ارزان‌تر نیز هست، بنابراین در حال حاضر حداقل یک میلیون خودرو به صورت غیراستاندارد از LPG در کشور استفاده می‌کنند لذا استانداردسازی استفاده از گاز مایع ضروری است چراکه در سطح جامعه به ویژه در میان اقشار ضعیف متقاضی دارد، ضمن آنکه استفاده غیراستاندارد از این گاز بعضا منجر به حوادث ناگوار شده است لذا باید جلوی این حوادث را نیز گرفت، البته این سوخت درصورت استانداردسازی از سی. ان. جی ایمن‌تر است چراکه CNG گاز تحت فشار است، اما LPG مایع است و کپسول آن فشار و خطر کمتری دارد.

او ادامه داد: طبق گزارش سال گذشته شرکت ملی پالایش و پخش حدود ۶ هزار تن در روز LPG به صورت کپسول در کشور توزیع می‌شود، اما خانوار‌های فاقد لوله‌کشی گاز طبیعی صرفا به حدود یک سوم این میزان نیاز دارند، درواقع ۲ هزار تن برای آن‌ها کفایت می‌کند، اما وزارت نفت بر روی ۴ هزار تن دیگر نظارتی ندارد و نمی‌داند که چه می‌شود؟! که طبیعتا بخشی از آن به خودرو‌های غیراستاندارد تزریق می‌شود، بخشی دیگر قاچاق شده و بخشی نیز سوخت کارگاه‌های زیرزمینی، آشپزخانه‌ها و... را تامین می‌کند، بنابراین عملا ۴ هزار تن سوخت LPG خارج از نظارت دولت مصرف می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: از آنجا که در سال ۹۹ بیش از ۳ میلیون تن LPG در خطوط لوله هدر رفته است با تداوم شرایط فعلی، رقم LPG سوزی در سال ۱۴۰۱ به ۶۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد، بنابراین بخشی از LPG که امکان استحصال و صادرات یا مصرف داخلی آن وجود دارد در حال سوختن است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: