April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۷۴۲۹
۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
0
یک سال ازتصویب و اجرای قانونی می‌گذرد که قراربود به رشد ازدواج و فرزندآوری منجر شود، اما به اذعان قانون گذار فقط ۳۰ درصد از زوج‌های مشمول این قانون توانسته اند وام ازدواج بگیرند. چرا؟

طرح جدید مجلس برای دریافت وام ازدواج آسان

مجلس که پارسال برای ازدواج و رشد نرخ جمعیت قانون تصویب و دولت را مکلف‌کرده بود که منابع مالی پایدار به‌آن تخصیص دهد امروز به دوفوریت طرحی رای موافق داد که اگر مفاد آن درصحن علنی رای بیاورد موانع پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری برطرف می‌شود. این طرح یک ماده به قانون جوانی جمعیت و تحکیم خانواده پیوست می‌کند.

فقط۳۰ درصد از واجدین شرایط وام ازدواج گرفتند
با آنکه مجلس و دولت سیاست افزایش نرخ جمعیت را اجرامی‌کنند و مشوق‌های فراوانی اعم از واگذاری خودرو خارج از نوبت، اعطای‌وام برای دریافت زمین، ساخت خوابگاه‌های متاهلی، پرداخت۱۰۰درصد هزینه‌های ناباروری توسط بیمه ها، پرداخت وام با اعتبارسنجی و بدون ضامن و مواردی اینچنین اشاره‌کرد، اما به گفته سید محسن دهنوی، عضو هیات‌رئیسه مجلس فقط ۳۰ درصد از زوج‌های زیر ۲۵ سال موفق شدند وام ازدواج۱۵۰ میلیون تومانی بگیرند.

چرا جوانان وام ازدواج نگرفتند؟
ماجرا این است که وجود قوانین موازی، دست و بال بانک‌ها و جوانان را برای دریافت وام بسته است. به گفته دهنوی، موانع قانونی همچون بدهی مالیاتی، بدهی به افراد و مشمولان غایب نظام وظیفه باعث شده که امکان دریافت وام ازدواج نباشد.

این نماینده تهران تصریح‌کرده که یک میلیون نفراز این تسهیلات ازدواج برخوردار نمی‌شوند و برای حل این مساله تلاش می‌کنیم، زیرا برای اجرای قانون جوانی جمعیت مشکل تامین منابع مالی وجود ندارد و صرفا باید موانع قانونی رفع شود.

موضوع جوانی جمعیت آنقدر برای قانون گذاراهمیت دارد که در طرح الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت قید کرده اند که اگر در اجرای مواد این قانون برای استفاده از امتیازات و تسهیلات با هدف تشویق فرزندآوری، به موجب قوانین خاصی پرداخت این تسهیلات یا ارائه امتیازات، به رعایت شرایط معینی منوط شود و یا در زمینه ایی ممنوعیت وجود داشته باشد، بانک‌ها و موسسات اعتباری مکلفند اعطای تسهیلات و امتیازات را فقط با رعایت این قانون انجام دهند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: