کد خبر: ۳۸۷۵۵۴
۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰
0
رسانه بین‌المللی گزارشگر تحولات بازار نفت خبر داد؛ واردات نفت هند از ایران افزایش یافته است.

هند، واردات نفت از ایران را افزایش داد

پالایشگاه‌های هندی در ماه‌های گذشته به خرید نفت از ایران و روسیه روی آورده‌اند. مقامات هندی گفته‌اند تنها چیزی که برای آن‌ها اهمیت دارد تضمین تنوع و عرضه پایدار انرژی برای این کشور است.

از آنجایی که تقاضای نفت و گاز هند همچنان رو به رشد است، این کشور آسیای جنوبی، به دنبال هر تامین‌کننده‌ای است که یک محصول ارزان‌قیمت ارائه کند، صرف نظر از اینکه این خرید چقدر ممکن است بحث برانگیز باشد.

پالایشگاه‌های هند در واکنش به کاهش اخیر سهمیه‌های نفت اوپک، منابع عرضه خود را متنوع می‌کنند و برای اطمینان از عرضه نفت خود به خرید نفت از کشور‌های تحریم شده مانند روسیه و ایران روی آورده‌اند.

با حمایت اندک غرب برای حمایت از صنعت رو به رشد انرژی‌های تجدیدپذیر، همکاری هند با تامین کنندگان تحریمی نفت احتمالا ادامه خواهد داشت. در ماه اکتبر، هند اعلام کرد که تنوع واردات نفت را سرعت می‌بخشد تا تاثیر قیمتی تصمیم اخیر اوپک پلاس مبنی بر کاهش ۲ میلیون بشکه‌ای نفت را جبران کند.

«هاردیپ سینگ پوری» وزیر نفت هند، در این باره گفته که کاهش صادرات اوپک به واردکنندگان بزرگی مانند هند که سال گذشته حدود ۱۲۰ میلیارد دلار برای واردات فرآورده‌های نفتی هزینه کردند، آسیب می‌زند. اوپک پلاس با پیش‌بینی کاهش تقاضای جهانی برای نفت خام به دلیل فشار‌های اقتصادی فزاینده در سراسر جهان، تولید نفت خود را به میزان ۲ میلیون بشکه در روز برای ماه‌های آینده کاهش داده است و این تصمیم قیمت نفت را در بازار‌های جهانی افزایش داده است که به زیان کشور‌های واردکننده همچون هند است.

هند سومین مصرف‌کننده و واردکننده بزرگ نفت در سراسر جهان است و حدود ۸۵ درصد از تقاضای نفت خود را از خارج خریداری می‌کند. وزیر نفت هند گفته «تنوع بخشی در واردات نفت در حال حاضر اتفاق افتاده است و ما تنوع بیشتری خواهیم داشت... منابع زیادی وجود دارد و ما در انجام اقدامات لازم در این حوزه دریغ نخواهیم کرد.»

در هفته‌های اخیر، پالایشگاه‌های نفت هند برای ایجاد شراکت‌های جدید و تنوع بیشتر عرضه نفت خود به رقابت پرداخته‌اند تا اطمینان حاصل کنند که تحت تاثیر کاهش عرضه اوپک قرار نخواهند گرفت. پالایشگاه‌ها همچنین نگران پتانسیل غرب برای اعمال تحریم‌های شدیدتر بر انرژی روسیه در ماه‌های آینده هستند که می‌تواند مانع عرضه نفت به هند شود. در این راستا همزمان شرکت نفت هند و بهارات پترولیوم هر دو در تلاش هستند تا قرارداد‌های جدیدی با طیفی از کشور‌های نفت‌خیز از جمله ایالات متحده منعقد کنند.

هند همچنین در ماه‌های گذشته به ایران به عنوان یکی از تامین کنندگان بالقوه خود روی آورده است و ایرج الهی، سفیر ایران در دهلی، تمایل این کشور را برای تامین نفت خام مورد نیاز هند برای تضمین امنیت انرژی این کشور ابراز کرده است. الهی در این باره گفته است: ما همواره آمادگی خود را برای افزایش روابط اقتصادی خود با هند اعلام می‌کنیم. این به هند بستگی دارد، ما آماده تحویل نفت هستیم. ایران یکی از تامین کنندگان اصلی نفت هند قبل از اعمال تحریم‌ها بر انرژی ایران در سال ۲۰۱۹ بود.

علی‌رغم تحریم‌های ادامه‌دار اعمال شده بر فروش نفت خام ایران توسط ایالات متحده، ایران به طور پیوسته در حال بازسازی عرضه نفت خود و ایجاد بازار‌های صادراتی جدید برای نفت خام خود است.

از آنجایی که دولت‌ها در سرتاسر جهان شکاف ایجاد شده بر اثر تحریم‌های نفت و گاز روسیه و همچنین سهمیه‌های سخت‌گیرانه تولید اوپک را احساس کردند، بسیاری به سمت قدرت‌های نفتی تحت تحریم مانند ایران و ونزوئلا روی آوردند تا منابع نفتی حیاتی خود را تامین کنند. دولت ایران از افزایش ۵۸۰ درصدی درآمد صادرات نفت و میعانات گازی خود از مارس تا ژوئیه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۱ خبر داده، که این امر حاکی از نادیده گرفتن تحریم‌های نفتی آمریکا علیه این کشور است. در ماه‌های گذشته ترکیه و افغانستان هم همکاری‌های خود را با ایران در تلاش برای افزایش واردات نفت خود افزایش دادند. اقتصاد هند با اعمال تحریم‌های آمریکا علیه چندین تامین‌کننده نفت و گاز و تصمیم اخیر اوپک پلاس در کاهش عرضه نفت، در معرض تهدید است. در پاسخ به این تهدید علیه امنیت انرژی هند، وزیر نفت و پالایشگاه‌های این کشور به صراحت اعلام کرده‌اند که هند با هر کشوری که نفت ارزان‌قیمت و قابل‌اعتماد را برای آن تامین کند، مشارکت‌های جدیدی ایجاد خواهد کرد. این امر منجر به تعمیق روابط با ایران و روسیه شده است و به کشور‌های تحریم شده فرصتی برای ادامه صادرات نفت و گاز خود می‌دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: