کد خبر: ۳۸۷۵۸۶
۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
0
طرح «بیمه سبد سهام» در حالی اجرایی می‌شود که کارشناسان معتقدند این طرح آینده‌ای روشن را برای بازار سهام ایجاد خواهد کرد.

صفر تا صد بیمه سبد سهام/ چگونه سبد سهام خود را در بورس بیمه کنیم؟

ادامه روند نزولی شاخص بورس در بازار طی چند وقت گذشته مسوولان را بر آن داشت تا به منظور کاهش نوسانات ایجاد شده در بازار، تصمیماتی اتخاذ و با اجرای آن مانع از ضرر و زیان سهامداران در این بازار شوند که این تصمیمات در قالب یک بسته حمایتی ١٠ بندی آماده شد و سازمان بورس شنبه گذشته هفتم آبان ماه از بسته ده بندی حمایت از بازار سرمایه رونمایی کرد.

در این بسته، مصوباتی از جمله بیمه شدن اصل و سود سهام مردم در یک سال آینده تا واریز شدن منابع جهت حمایت از سهام ناشران بزرگ مدنظر قرار گرفت که این اتفاق توانست بار دیگر امید را به سهامداران و نیز صعود را به شاخص بورس بازگرداند.

بیمه سبد سهام یا همان اوراق تبعی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان است که ۹۶ درصد سهامداران حقیقی را پوشش می‌دهد، بر اساس این بسته، بیمه کردن سهام حاضر در پورتفوی اشخاص حقیقی از طریق انتشار عمومی اوراق تبعی و خرید توسط سرمایه گذاران صورت می‌گیرد.

سر رسید اعمال این اوراق یک ساله بوده و مبلغ تعهد خرید ۲۰ درصد بالاتر از ارزش ترکیب سبد افراد در آخرین روز معاملاتی چهار شنبه، ۴ آبان ۱۴۰۱ می‌باشد؛ و بر اساس ترتیباتی که سازمان بورس اعلام می‌نماید اعمال و اجرایی خواهد شد.


جزییات سهام «یار» برای بیمه سهامداران حقیقی

نماد سهام یار، نمادی است که برای بیمه سهام سهامداران در نظر گرفته شده است. بر این اساس؛ قرار است در آن پرتفوی سهامداران حقیقی با ارزش سهام کمتر از ١٠٠ میلیون تومان بیمه شود. بر اساس ارزیابی‌های انجام شده به نظر می‌رسد که با ایجاد این نماد و ابلاغ تصمیم از سوی مراجع ذیصلاح طی این آینده این وعده به مرحله عملیاتی برسد.

سهامداران دارای پرتفوی کمتر از ١٠٠ میلیون تومان می‌توانند با خرید یک ریالی این نماد پرتفوی سهام خود را بیمه کنند و تا زمان سررسید بازدهی حداقل ٢٠ درصدی برای آن‌ها تضمین شود.


در یک سال، چون سبد سهام افراد گسترده است، کسانی که اوراق تبعی خریدند به شرط اینکه سهام خود را در این یک سال نفروشند، می‌توانند از بیمه سبد سهام برخوردار شوند، اما اگر قرار باشد سهام یا حق‌تقدم خود را بفروشند، امکان محاسبات وجود ندارد و از شمول بیمه خارج می‌شوند.

حق تقدم‌ها باید تبدیل به سهام شود و ارزش حق تقدم‌ها هم در بازدهی سبد سهام محاسبه می‌شود، اگر بازدهی ۲۰ درصد بر روی سهام پایه وجود داشته باشد، اختیار فروش بی‌معنا می‌شود و از شرایط رقابتی بازار استفاده می‌کند، اما اگر بازدهی کمتر از ۲۰ درصد باشد اوراق تبعی سود حداقل ۲۰ درصدی را برای سبد سهام تضمین می‌کند.

ویژگی بیمه سهام شامل موارد زیر است:
۱- استفاده اهرمی از نقدینگی حمایتی و منتقل کردن نیاز‌های نقدینگی حمایتی به آینده
۲- حفظ سرمایه‌گذاران بلند مدت و ایجاب سرمایه‌گذاران به نگهداری سهام در صورت تداوم رشد منفی
۳- ایجاد فرصت برای فعالان بازار و افکار عمومی جهت تکمیل اطلاعات و ارزیابی رخداد‌ها و تصمیم‌گیری منطقی در این خصوص
۴- اطمینان‌بخشی میان مدت نسبت به حفظ سرمایه در مقایسه با حمایت مقطعی از بازار
توصیه به سهامداران

هدف از انتشار این اوراق، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بازار بورس و اطمینان‌بخشی به سهامداران در خصوص ارزندگی سهم و حفظ منافع آن‌ها است؛ بنابراین سهامداران می‌توانند با خرید اوراق اختیار فروش تبعی، سهم خود را در برابر کاهش قیمت بیمه کنند.


اتفاقی که از ٢ هفته گذشته معاملات بورس را از گردونه افت و ریزش‌های پیاپی خارج کرد، بسته حمایتی دولت و طرح اخیر سازمان بورس مبنی بر طرح بیمه سبد سهام بود که به کلی روند بازار سهام را با تغییر همراه کرد و پس از مدت‌ها جان دوباره‌ای را به معاملات بازار بخشید.

طرح "بیمه سبد سهام" یا همان اوراق تبعی که جزوی از مصوبات بسته ١٠ بندی حمایت از بازار سرمایه است و تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان از پرتفوی سهامداران را پوشش می‌دهد در کنار دیگر بند‌های این بسته، مورد تایید مقامات رده عالی اقتصادی کشور قرار گرفت.

بر اساس وعده‌های داده شده طرح "بیمه سبد سهام" با نماد "سهام یار" از امروز به مرحله اجرا می‌رسد و سرمایه‌گذارانی که به دنبال سرمایه گذاری در بورس هستند، اما از ترس از دست دادن سرمایه‌های خود در این بازار دچار شک و تردید برای حضور در بازار سهام شده‌اند، می‌توانند با خرید یک برگه اوراق تبعی به ارزش یک ریال، سهام خود را به ارزش حداکثر ۱۰۰ میلیون تومان برای یک سال آینده بیمه کنند و از گزند اتفاقات پیش‌بینی نشده و تاثیرگذار بر معاملات بازار سرمایه در امان بمانند.

با وجود آغاز اجرای طرح بیمه سهام از امروز و نیز فراهم شدن امکان خرید نماد "سهام یار" برای مشارکت در این طرح، اما برخی از سهامداران همچنان آگاهی چندانی در خصوص جزییات مربوط به چگونگی بیمه سید سهام خود ندارند و در هاله‌ای از ابهام در خصوص نحوه خرید نماد "سهام یار" قرار گرفتند.

بیمه کردن گام به گام سبد سهام

در این زمینه باید اعلام کرد که سهامدار در مرحله نخست وارد سامانه معاملات آنلاین کارگزاری می‌شود و نماد "سهام یار" را در قسمت مربوط به "جست و جو" وارد و سپس بر روی آن کلیک می‌کند.

در این بخش سهامدار باید در بخش تعداد و قیمت خرید عدد ۱ را ثبت کند و مثل دیگر سفارش خرید‌ها بر روی گزینه خرید کلیک کند.

پس از طی شدن این مراحل، سهامدار صاحب یک برگه اوراق تبعی است که کل پرتفوی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان سهامدار را برای یک سال آینده بیمه کرده است.

سهامدار باید این موضوع را مورد توجه قرار دهد که فرصتی محدود برای خرید این اوراق در نظر گرفته شده است و برای این استفاده از این طرح از امروز (شنبه) تا ۲۸ آبان ماه فرصت در نظر گرفته شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: