کارآفرین برتر کشور از کم لطفی بانک‌ها به تولید و تولیدکننده بشدت انتقاد کرد
کد خبر: ۳۸۷۵۸۸
۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
0
کارآفرین برتر سال‌های ۹۰ و ۹۱ کشور از وجود کارچاق کن‌هایی در سیستم بانکی خبر داد که در قالب تشکیلات سازماندهی شده، پورسانت‌های کلانی از تولیدکنندگان دریافت می‌کنند.

جولان کارچاق کن‌های دریافت وام در سیستم بانکی

فرهاد جهانگیری در گفت و گو با پول نیوز با تاکید بر اینکه یکی از معیار‌های توسعه کشور، نقش بانک‌ها و موسسات مالی در تامین سرمایه تولید کنندگان و کارآفرینان است گفت: هر چقدر نقش بانک‌ها در همکاری با تولید کنندگان پررنگ‌تر باشد، دغدغه تولید کنندگان برای تامین سرمایه کمتر است و انرژی تولید کننده صرف افزایش کمی و کیفی تولید می‌شود.


وی با اشاره به گزارش‌های فروانی که از حمایت تمام قد بانک‌ها از تولید کنندگان در کشور‌های جهان ارایه شده گفت: در تمامی کشور‌های توسعه یافته و پیشرفته، سرمایه بانک‌ها در اختیار تولید و تولیدکننده قرار دارد، زیرا راه موفقیت نجات اقتصاد کشور را درک کرده اند و به این میزان از فهم و شعور اقتصادی رسیده اند که تولید کننده نباید نگرانی از جهت تامین سرمایه داشته باشد.


کارآفرین برتر سال‌های ۹۰ و ۹۱ کشور با ابراز تاسف از اینکه حمایت بانک‌ها از تولید و تولیدکننده در کشور متفاوت از دیگر نقاط جهان است گفت: بانک‌ها وظیفه‌ای که در قبال تولید دارند، به درستی ایفا نمیکنند و تولید کننده برای تامین سرمایه با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود.


وی با تاکید بر اینکه به عنوان تولید کننده، هیچگاه احساس حمایت به ویژه حمایت بانک‌ها ازتولید را نداشتم گفت: در تمامی سال‌های گذشته هرگز نتوانسته ام در حمایت از تولید بر روی بانک حساب کنم و بتوانم به اندازه حتی سرمایه در گردش، نقدینگی جذب کنم.


جهانگیری با یادآوری اینکه بتازگی به منظور توسعه در حوزه تولید، نیاز به نقدینگی پیدا کردم گفت: متاسفانه با مراجعه به بانک برای دریافت تسهیلات، با پاسخ منفی مسوولان بانک رو به رو شدم و این در حالی است که گردش خوبی در حساب جاری خود در این بانک داشتم و هرگز امتیاز منفی نگرفته ام.

 

بیشتر بخوانید:سایه سنگین بی ثباتی و تورم بر اقتصاد


وی از وجود کارچاق کن‌هایی خبر داد که در بانک‌ها بدنبال شکار تولیدکنندگان متقاضی تسهیلات می‌گردند و گفت: در حالی که مسوول بانک با ده‌ها دلیل یا بهتر بگوییم بهانه، سعی کرد به من اثبات کند که بانک نمی‌تواند به من تولیدکننده تسهیلات تولید بدهد و من مایوس از کنار میز مسوول بانک برخاستم، فردی که گویا در شکار تولیدکنندگانی همچون من در بانک به کمین نشسته بود، با مراجعه به من اعلام کرد که ۱۰ درصد وام را به عنوان پورسانت می‌گیرم و در کمترین زمان ممکن وام را جور میکنم!


کارآفرین برتر سال‌های ۹۰ و ۹۱ کشور از تحقیقاتی که در مورد این فرد کارچاق کن انجام داده خبرداد و گفت: پس از بررسی‌هایی که در مورد این فرد کارچاق کن انجام دادم، مشخص شد که با یک تیم منسجم، در درون بانک‌ها به ویژه بانک‌های خاص که تسهیلات گیرندگان بیشتری به آنجا مراجعه می‌کنند، هدفمند حضور می‌یابند.


وی با اعلام اینکه به نظر می‌رسد دادن پاسخ منفی از سوی مسوولان بانک نیز هدفمند باشد، اما هنوز به یقین نرسیده ام گفت: این کارچاق کن‌ها گویا می‌دانند چه زمانی چه فردی، بدنبال دریافت چه مقدار تسهیلات است و می‌دانند که قرار است به آن‌ها جواب منفی داده شود، بنابر این با فرستادن واسطه، از آن‌ها پورسانت گرفته و وام را جور می‌کنند.


جهانگیری وجود کارچاق کن‌ها را مصداق وضعیت سوال برانگیز نظام بانکی دانست و گفت: در کشوری که با تورم شدید روبرو است و تمام مسوولان تاکید دارند که تنها را برون رفت از تورم فزاینده به ویژه در شرایط تحریم و تهدید، توسعه تولید و واحد‌های تولیدی است، چرا یک تولید کننده حتی با سپردن وثیقه ملکی مطمئن، باز هم نمیتواند بدون واسطه و بدون پرداخت پورسانت سنگین به کارچاق کن وام بگیرد.


وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر حمایت جدی از تولید و اینکه چندین سال است ایشان سال‌ها را به حمایت از تولید نامگذاری کرده اند گفت: در شرایطی که تحریم‌ها به اندازه کافی اقتصاد کشور را زمینگیر کرده و تقویت تولید داخلی تنها راه مقابله با این تحریمهاست و تولیدکنندگان با انواع مشکلات رو به رو هستند، جای سوال دارد که این کارچاق کن‌ها با کدام پشتوانه بدین گستردگی فعالیت می‌کنند و چگونه حراست بانک‌ها در شناسایی این افراد ناتوان هستند.


کارآفرین برتر سال‌های ۹۰ و ۹۱ کشور افزود: تا زمانی که بانک‌ها و ساختار بانکی کشور اصلاح نشود و از چنین رویکردی به یک تکیه گاه تولید تبدیل نشود، تحولی در تولید رخ نمی‌دهد و تورم افسار گسیخته همچنان بر جامعه خواهد تاخت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: