کد خبر: ۳۸۷۶۱۵
۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
0
قیمت بالای برنج ایرانی، آمار واردات برنج از هند را صعودی کرد. آمار‌ها نشان می‌دهد تجارت ایران رشد ۵۲ درصدی داشته است. اما چه کالا‌هایی در صدر واردات از هند قرار دارد؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد ایران نزدیک به یک میلیارد دلار برنج از هند وارد کرده است.

ناتوانی خانوار‌ها در خرید برج ایرانی

ایرانی‌ها در سال حدود ۳٫۲ میلیون تن برنج مصرف می‌کنند که ۲٫۲ میلیون تن این مقدار، برنج ایرانی و یک میلیون تن آن برنج خارجی است. آمار‌ها همچنین بیانگر این است که میانگین مصرف سرانه برنج در ایران سالانه ۳۶ تا ۳۶.۵ کیلوگرم است و با توجه به میزان تولید برنج در کشور و تقاضای بالا برای برنج ایرانی، بخش از نیاز بازار از طریق واردات تامین می‌شود. این در حالی است که کیفیت بسیاری از برنج‌های وارداتی از هند برای مصرف‌کننده ایرانی قابل قبول نیست، اما گرانی افسار گسیخته برنج ایرانی، باعث شده برنج هندی جای خود را در سفره ایرانی‌ها بیش از گذشته باز کند و البته راه تقلب را برای سوء استفاده‌کنندگان و دلالان هم هموار کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت یک کیلو برنج ایرانی که در اردیبهشت امسال حدود ۸۲ هزار تومان بوده در مهرماه به بیش از ۱۱۵ هزار تومان رسیده است. افزایش بیش از ۴۰ درصدی قیمت برنج طی ۴ ماه، این محصول را از دسترس بسیاری از خانوار‌های ایرانی دور کرد و در مقابل مصرف برنج هندی و اقلام جایگزینی همچون سیب‌زمینی و ماکارانی را افزایش داد. هر چند قیمت بالای این اقلام نیز خانواده ایرانی را بیش از پیش مستاصل کرده است. به گزارش وزارت بازرگانی و صنعت هند، کل مبادلات تجاری این کشور با ایران در ۸ ماهه سال ۲۰۲۲ به نزدیک یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده، که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۲ درصد رشد داشته است. جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی و صنعت هند نشان می‌دهد، صادرات هند به ایران در ۸ ماهه سال جاری میلادی با رشد ۵۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۱ میلیارد و ۳۸۴ میلیون دلار رسیده است. هند در ۸ ماهه نخست سال قبل ۸۸۶ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود. واردات هند از ایران در ۸ ماهه امسال نیز رشد قابل توجه ۴۰ درصدی داشته و به ۴۰۷ میلیون دلار رسیده است. هند در مدت مشابه سال قبل ۲۹۰ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود. برنج و چای مهم‌ترین کالا‌های صادراتی هند به ایران در ۸ ماهه امسال بوده است. هند در این دوره ۹۱۳ میلیون دلار برنج و ۶۰ میلیون دلار چای به ایران صادر کرده است.


فرآورده‌های نفتی و انواع میوه نیز مهم‌ترین کالا‌های وارداتی هند از ایران در ۸ ماهه نخست ۲۰۲۲ بوده است. هند ۱۰۲ میلیون دلار فرآورده نفتی و ۱۰۱ میلیون دلار میوه از ایران در این مدت وارد کرده است. مبادلات تجاری ایران و هند در ۸ ماهه ژانویه تا اوت ۲۰۲۲ (دی - مرداد) با رشد ۵۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. کل مبادلات تجاری دو کشور در ۸ ماهه سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱ میلیارد و ۱۷۶ میلیون دلار اعلام شده بود. بر اساس این گزارش در هشتمین ماه سال جاری میلادی (مرداد ماه) واردات هند از ایران ۲ برابر شده و به ۴۶ میلیون دلار رسیده است. هند در اوت سال قبل ۲۳ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود. صادرات هند به ایران در ماه اوت ۲۰۲۲ (مرداد ماه) نیز با رشد ۸۰ درصدی از ۷۸ میلیون دلار در اوت سال قبل به ۱۴۱ میلیون دلار در اوت امسال رسیده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: