April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۷۶۸۵
۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
0
«فرزندان ایرانیم» دربردارنده داستان طنزی با حال و هوای جنگ و دفاع مقدس است که در ۶۰ سکانس داستانی روایت می‌شود.

۶۰ سکانس داستانی از جنگ در قالب طنز

کتاب «فرزندان ایرانیم» نوشته داوود امیریان، در انتشارات سوره مهر چاپ شده است. این کتاب رتبه اول بخش خاطره در پنجمین دوره جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس (۱۳۷۹) و رتبه اول بخش تألیف و تقدیر را در نخستین جشنواره ادب پایداری به‌دست آورده است.

برای دوشنبه// ۶۰ سکانس داستانی از جنگ در قالب طنز

درباره کتاب فرزندان ایرانیم

فرزندان ایرانیم دربردارنده داستان طنزی با حال و هوای جنگ و دفاع مقدس است که در ۶۰ سکانس داستانی روایت می‌شود، فرزندان ایرانیم خاطرات شیرین و خواندنی یک نوجوان بسیجی از دوران آموزشی در پادگان ۲۱ حمزه سیدالشهدا و در زمان جنگ ایران و عراق است.  

داوود امیریان این خاطرات را که در‌واقع خاطرات خود اوست در قالب سکانس‌های داستانی به‌صورت طنز روایت می‌کند ، فرزندان ایرانیم با معرفی نویسنده آغاز می‌شود و آرام وارد صحنه‌های داستانی طنزآلود می‌شود.

کتاب فرزندان ایرانیم را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این اثر به نوجوانانی که به مطالعه داستان‌های دفاع مقدس علاقه دارند، پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب فرزندان ایرانیم

«بهمن پنهانی به تهران می‌رسد و در شهری که پادشاهش از ترس متفقین فلنگ را بسته و فرزند گیج و ترسویش به‌تازگی با کمک دول غرب بر اریکۀ قدرت تکیه داده، به کار در طباخی و قهوه‌خانه‌ها مشغول می‌شود. چند سالی هم به دوره‌گردی و دست‌فروشی می‌افتد. جیوه در تیزاب می‌ریزد، آب ورشو می‌سازد و ظرفهای مردم را سفید می‌کند. مدتی هم در شالیزارهای گیلان کار می‌کند تا اینکه به همدان می‌رسد. در کاروانسرایی قدیمی که از عهد شاه‌عباس به جا مانده، ساکن می‌شود. او در آنجا با خانواده‌ای آشنا می‌شود که دختری دم بخت به نام مریم‌سادات دارند. بهمن به‌زودی می‌فهمد که مریم‌سادات از دست ناپدری در عذاب است - مثل خودش که از نامادری رنجهای بسیار برده است - و باز متوجه می‌شود که ناپدری مریم‌سادات به دروغ خودش را سیدعباس معرفی می‌کند و شال سبزی به کمرش بسته است. قصد او فریب و سوءاستفاده از احساسات پاک مردم به فرزندان پیامبر اسلام است. مریم‌سادات از تیرۀ ساجدین است و نسبش به امام سجاد (ع) می‌رسد. اصلیتی میاندوآبی دارد و بزرگ‌شدۀ یکی از روستاهای اطراف ابهر به نام «قروه» است.

بهمن از مریم‌سادات خواستگاری می‌کند و علی‌رغم مخالفت ناپدری ازدواج سر می‌گیرد. مریم‌سادات تنها برادرش، سیدحسن را به مادرش می‌سپارد و همراه بهمن به راه می‌افتد.

بهمن از شهری به شهری می‌رود. پارچه و کریستال و فرش، خلاصه از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد می‌خرد و می‌فروشد و خانواده را هم پشت سر راه می‌اندازد و می‌برد. به خاطر همین مسافرت‌ها شناسنامۀ هرکدام از پنج فرزند خانواده، صادره از شهری است‌: تبریز، قم، قزوین، کرمان و تهران. پس ما فرزندان ایرانیم!

من بعد از شش فرزند به دنیا آمدم، اما از آن شش نوزاد فقط سه نفر جان سالم به در برده بودند: دو خواهر و یک برادر بودند، دو خواهر و یک برادر نبودند! قبل از من ابوالفضل بوده که در هجده ماهگی بر اثر بیماری فوت می‌کند. وقتی من در بندرعباس به دنیا آمدم، آن‌طور که مادر می‌گوید خیلی نحیف و بیمار بوده‌ام. مثل خیلی از خانواده‌های مسلمان قرار می‌شود ده روز مرا محمد صدا کنند تا بعد نام مناسبی برایم پیدا کنند. هنوز هفت روز از تولدم نگذشته بوده که خانواده‌ام به تهران می‌آیند و پدرم به کرمان می‌رود.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: