April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از نبود ظابطه انتقاد کرد
کد خبر: ۳۸۷۷۱۳
۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تورم و گرانی عوامل مختلفی دارد گفت: مهمترین عامل تورم و گرانی، خلق پول و نقدینگی در جامعه است.

ریشه تورم در خلق بی حساب و کتاب نقدینگی

خلیل بهروزی فر در گفت و گو با خبرنگار پول نیوز با تاکید بر اینکه امروز تورم جهانی است و ماهم متاثر از بحران جهان هستیم گفت: کشور دچار بحران گرانی و تورم است که ریشه آن در خلق پول و نقدینگی است.


وی با تاکید بر اینکه نقدینگی در جامعه قدرت خرید مردم را پایین می‌آورد گفت: مقصر اصلی در خلق پول بخش‌های متعددی است که بخش عمده آن بانک‌ها و موسسات خصوصی هستند که به خلق پول ونقدینگی دامن می‌زنند.


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بر ضرورت اصلاح قوانین نظام بانکی تاکید کرد و گفت: قانونی که در ارتباط با بانک مرکزی داریم، به سال ۵۴ باز می‌گردد، این قانون دیگر کارآیی ندارد و باید اصلاح شود.


وی با تاکید بر اینکه اصالح قانون نظام بانکی در مقطعی مشکلاتی به وجود می‌آورد گفت: اصلاح قانون لازم است، زیرا ثباتی در نطام بانکداری ایجاد می‌کند.


بهروزی فر با یادآوری اینکه رشد موسسات مالی اعتباری و بانک‌های بخش خصوصی از سال ۸۴ باعث شد، بحران اقتصادی را شاهد باشیم گفت: اطلاعاتی که ازخلق پول و ایجاد نقدینگی در جامعه از سوی بانک‌ها از ابتدای شکل گیری تاکنون شاهد هستیم، بیانگر بحران اقتصادی کنونی است.


وی به تشریح عملکرد یکی از بانک‌ها پرداخت و گفت: این بانک بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان در عمل خلق پول کرد که این حجم نقدینگی وارد جامعه و باعث بحران شد.

 

بیشتر بخوانید:دود ادغام اشتباه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در چشم مردم


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه با اشاره به دادن وام‌های با رقم بسیار بالا از سوی یک بانک خاص گفت: یک سری اطلاعات از عملکرد سوال برانگیز بانک‌ها دریافت کردیم که نیازمند بررسی است.


وی با اعلام اینکه وقتی منحنی رشد نقدینگی را از سوی بانک‌ها دریافت کردیم، متوجه شدیم که بانک‌های دولتی خلق پول کمتری داشته اند گفت: همین خلق پول هم در تورم و گرانی تاثیرگذار بوده، اما بانک‌های بخش خصوصی یک منحنی در سطح بالا و خیلی بالاتر حلق پول کرده اند.


بهروزی فر با اشاره به اینکه بانک‌های خصوصی با دادن وام‌های کلان بحران آفرینی کرده اند گفت: این بانک‌ها بالاتر از ظرفیت خودشان وام داده اند در حالی که منابع این‌ها منفی است.


وی به تشریح عملکرد اشتباه بانک‌ها پرداخت و گفت: وقتی منابع بانک منفی باشد، اما مصارف آن در قالب پرداخت تسهیلات کلان و بدون ظابطه بالا برود، بی قاعدگی و آشفتگی در بانکداری رخ می‌دهد، شرایطی که اکنون شاهد آن هستیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: